Re: archivace mzdových listů
zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Ten mimo jiné říká, že zaměstnavatelé jsou povinni uschovávat mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění po dobu 30 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají.
A proč tak dlouho?
Stanovení takto dlouhé doby je důsledkem ustanovení § 18 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, podle kterého je rozhodným obdobím pro stanovení osobního vyměřovacího základu při výpočtu dávek důchodového pojištění období 30 kalendářních roků bezprostředně před rokem přiznání důchodu. Jde o to, že do evidenčních listů důchodového pojištění (ty jsou rozhodné pro stanovení výše důchodu) se přenášejí údaje právě ze mzdových listů, které je tak třeba zachovávat pro případnou kontrolu či vyhotovení neexistujícího evidenčního listu.
Úschovu mzdových listů mohou u zaměstnavatelů kontrolovat Okresní správy sociálního zabezpečení. Ty nejčastěji kontrolují zaměstnavatele v okamžiku, kdy je někdo nespokojen s důchodem nebo v případech, kdy zaměstnavatel nepodal například evidenční listy za svoje zaměstnance. Následně při kontrole zaměstnavatele může Okresní správa zjistit, že mzdové listy se ztratily nebo jsou poškozené. Sankce za nesplnění povinností mohou být poměrně vysoké (při prvním nesplnění může Okresní správa uložit pokutu až do výše 100 000 Kč, zatímco při tom druhém až do 500 000 Kč).
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.