Taky jsem začala dneska počítat výplaty a mám tu zaměstnance, který začátkem minulého týdne odešel z práce dříve s tím, že jde k lékaři. A z OSSZ nám nepřišlo žádné hlášení o tom, že má nemocenskou. Takže jsem mu volala domů aby mi potvrdil, že má nemocenskou. Já to vidím tak, že když nebude z OSSZ hlášení, tak budu telefonovat zaměstnancům a ověřovat u nich zda mají pracovní neschopnost. Naštěstí máme celkem spolehlivé zaměstnance, takže budu jim muset věřit.
Také se přidávám, je to velký bordel, zaměstnanec marodí od 13.1. - zatím stále. Na e-portálu je jen Oznámení o vzniku DPN, jinak nic (zasláno až po 14 dnech). To, že zaměstnanec stále marodí, vím jen od něho. Musela jsem mu telefonovat, jinak bych nic nevěděla. Myslím, že se z toho zblázníme.
Pak nechápu, proč jste mu telefonovala. Z výše uvedeného poučení cssz - "Stejně jako jste však povinen informovat zaměstnavatele o vaší návštěvě u lékaře a vzniklé pracovní neschopnosti, máte tu samou povinnost i u jejího trvání a ukončení. "
Oni totiž nezřídka zaměstnanci vůbec nevědí jaké mají povinnosti.
Zaměstnanec ale přece má povinnost zaměstnavateli hlásit, že je práce neschopen. My dále máme v interku, že tento nadřízený, který přijme tuto informaci od zaměstnance, je povinen ji bezprostředně sdělit mzdové účetní. Vy si nepřidělávejte práci, je to o zaměstnanci a jeho přímém nadřízeném.
Zaměstnanec sice musí zaměstnavateli hlásit, že začal marodit, ale to je všechno. Všechno další by mělo být ke stažení ze sociálky. Lékaři by měli posílat hlášení o začátku, hlášení o trvání ke 14. dní (nevím, zda i hlášení, že nemoc trvá i poslední den v měsíci) a hlášení o uschopnění. Jenže se to neděje. Lékaři tam hlášení neposílají, protože buď jim při vystavování neschopnosti systém nejel, tak vystavili papírově a už to na sociálku nedohlásili nebo to dohlásili hodně zpětně nebo to nenahlásili vůbec - a tím pádem není o tom marodovi záznam. A hlášení o trvání ke 14. dni neposílají téměř nikdo. Prostě zatím binec a nefunguje to tak, jak by to fungovat mělo.
§ 64 zákona o nem. pojištění
o) informovat neprodleně zaměstnavatele o rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti (karantény) včetně čísla nebo identifikátoru rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, o rozhodnutí o ukončení dočasné pracovní neschopnosti (karantény), o době jejího trvání a v období prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti i o změně místa pobytu nebo doby a rozsahu povolených vycházek, a popřípadě, náleží-li pojištěnci po uplynutí tohoto období v době dočasné pracovní neschopnosti nadále započitatelný příjem [§ 16 písm. b)], též v období, po které mu v době dočasné pracovní neschopnosti náleží tento příjem,
Zaměstnanec může zaměstnavatele stokrát informovat, že stále marodí (mailem, telefonem...), ale když to lékař nepošle do systému sociálky, tak prostě zaměstnavatel (mzdovka) nemá žádné potvrzení, že tento člověk stále marodí (anebo že už nemoc skončila). Už to chápete?
Lékař je povinen (ne na žádost zaměstnance, ale sám od sebe) poslat hlášení o začátku nemoci + hlášení vždy 1x v měsíci + hlášení ke 14.dni nemoci (pokud nemoc trvá) + hlášení o konci nemoci.
Dobrý den,
souhlasím u nás máme interní předpis,jak zaměstnanec má hlásit svou nemoc a navíc od nich chceme scan průkazu neschopného, takže informace máte jak z portálu, tak od zaměstnance. Výhodu, když dodá scan průjkazu, tak tam.jsou kontroly u lékaře, tak můžete reagovat lépe, protože mnohdy nejsou i 4 dny neschopnosti zpracované a to zrovna na.přelomu měsíce, kdy se zpracovávají mzdy je problém. Hezký den
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.