Re: účtování ve stavební firmě
Sklady můžete vést způsobem B. Pokud nefakturujete zakázky měsíčně, ale až při jejím dokončení, musíte u jednotlivých rozpracovaných zakázek účtovat o nedokončené výrobě. Problematiku ocenění NV, účtování 121/611, je dobré nastudovat a posléze stanovit ve vaší vnitropodnikové směrnici.
Obecně:
Vzorový kalkulační vzorec NV:
•přímý materiál
•přímé mzdy, SP, ZP za zaměstnavatele
•výrobní režie
= vlastní náklady výroby
může zahrnovat:
•odbytová režie
•správní režie
=úplné vlastní náklady výroby
Z definice ocenění zásob nedokončené výroby jednoznačně vyplývá, že v průběhu výstavby, v období, kdy stavba není dokončena, by účtování o nedokončené výrobě na dané stavební zakázce mělo být ziskově neutrální, respektive ztrátové (o položky zahrnované do režijních nákladů). Veškerý zisk z následného prodeje stavby by měl být realizován v účetním období, kdy dojde k realizaci tj. prodeji stavby.
Re: účtování ve stavební firmě
Děkuji za odpověď. Stavbu fakturujeme prostřednictvím zálohových faktur a po dokončení stavby vystavím konečnou vyúčtovací fakturu. O nedokončené výrobě jsem účtovala ve staré firmě, kdy jsem veškerý materiál a práce na jednotlivé zakázky proúčtovala, ale nezahrnula jsem zde mzdy. Nevím, ani jakým způsobem je tam mám zahrnout?
Pokud bych účtovala způsobem B a např. bychom nakoupili materiál, který bychom poté prodali třeba za měsíc (tedy nebyl by určen na zakázku, nešel by přímo do spotřeby), tak bych účtovala jak?
Re: účtování ve stavební firmě
I při zálohové fakturaci musíte ve stavební firmě sledovat NV.
Princip účtování NV zjednodušeně pro názornost:
přímý materiál 501/321, HM 521/331, SP, ZP zaměstnavatel 524/336 dle jednotlivých zakázek + ost. 5..., které vám dle ocenění NV ve vaší směrnici budou vstupovat do NV. To, co máte na 5.. musíte zaktivovat do NV: ID 121/611, takže 5=6, zisk=0.
Konečná fakturace: FV 311/6.., odpočet záloh 324/311 a snížení NV: ID 611/121. Ve výnosech na 6.. vám zůstane zisk ze zakázky.
Sklad způsobem B účtujete v průběhu roku hned do nákladů: materiál MD 501, zboží MD 504. V průběhu roku nic a k 31.12. musíte provést fyzickou inventuru skladu, a to co bylo k 31.12. inventurou zjištěno na skladě, proúčtujete k 31.12. ID materiál 112/501, zboží 132/504 (tímto zaúčtováním to dostanete zpět na sklad).
Způsob vedení skladu B vypadá na první pohled jednodušeji než A, ale ve skutečnosti je na správnou evidenci skladu náročnější a v průběhu roku není přehledný.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.