Re: chybný výpočet výplat
Jsme státní příspěvková organizace, tak nemůžeme mít konto pracovní doby. Tak co na to teď říkáte? Může mě někdo postihnout za toto, dle mého je toto nesprávné a dostávám takovéto výkazy z docházkou, kde jsou lidé v mínusu o proti fondu prac. doby. Nebo myslíte, že to nemusím vůbec řišit a nemusím být v obavě?
Re: chybný výpočet výplat
>>>Dobrý den, jsem mzdová účetní a vím, že se zde
>>>počítají zaměstnancům chybně výplaty. Uvedené jsem i
>>>ředitelovi osobně říkala, ale protože by to byla
>>>práce
>>>na víc
>>>pro jeho podřízené (vedoucí oddělení), tak mi říkal,
>>>že to necháme být a v případě změníme, až by se
>>>vedoucí
>>>vyměnili. Jde vlastně jakoby o organizační chybu, kdy
>>>náš mzdový program měsíčně vykáže daný fond odprac.
>>>doby, ale zaměstnanci ve skutečnosti odpracují více a
>>>někdy i méně hodin, protože vedoucí to zaměstnancům
>>>neplánují podle toho mého fondu.
>Jsme státní příspěvková organizace, tak nemůžeme mít
>konto pracovní doby. Tak co na to teď říkáte? Může mě
>někdo postihnout za toto, dle mého je toto nesprávné a
>dostávám takovéto výkazy z docházkou, kde jsou lidé v
>mínusu o proti fondu prac. doby. Nebo myslíte, že to
>nemusím vůbec řišit a nemusím být v obavě?
Pokud by zaměstnavateli vznikla škoda (pokuta, úroky z prodlení apod.), měla byste být připravena prokázat, že jste zaměstnavatele na možnost vzniku škody upozornila. V případě, že byste toto neprokázala (= např. ředitel má krátkou paměť), zaměstnavatel by mohl na Vás požadovat náhradu škody až do výše trojnásobku průměrného výdělku.
Re: chybný výpočet výplat
Takže nejlépe to hodit na papír a dát ředitelovi podepsat že? A ještě jednou se ptám, myslím si to správně, že se to dělá chybně? Že když daný měsíc zaměstnanec odpracuje méně hodin oproti fondu prac. doby, tak se mu proplatí celý měsíc, ale v docházce se s mínusovými hodinami už nesmí počítat a je to jakoby žádné mínus. hodiny neměl a když další měsíc má přesčas, tak se mu prostě mají proplatit jako přesčas a né krátit o ty mínusové hodiny z předešlého měsíce? Je to tak že? Abych to v tomto smyslu napsala.Děkuji ještě jednou za radu.
Re: chybný výpočet výplat
Abych vám mohla poradit přesně, doplňte, jaký typ PD máte. Máte-li PD rozvrženou rovnoměrně (=každý týden rozvržen stejný počet hodin), pak chybějící hodiny není možné převádět do dalšího období, ale je dána překážka na vaší straně, protože jste nepřidělovali práci ve stanoveném rozsahu (=dlužíte zaměstnancům za dobu této překážky, navíc jste vyplatili mzdu za dobu, kterou neodpracovali, tedy bez právního důvodu). Už jenom z těchto 2 závěrů se rýsují 2 skutkové podstaty správních deliktů, za které můžete dostat pokutu několik milionů. Pokud při tomto typu PD v dalším měsíci odpracují více, za podmínek ZP se jedná o přesčasovou práci, kterou musíte zaplatit - ne-li, možná další pokuta. Možné pokuty jsou tou hrozící škodou, jak jsem již psala. Také doplňuji další vaši povinnost, a to povinnost oznámit nadřízenému vedoucímu, že nemáte k práci vytvořeny potřebné pracovní podmínky (např. SW, jehož výstupy neodpovídají platné právní úpravě) - to je jiný typ odpovědnosti, než odpovědnost za nesplnění preventivní povinnosti, zde by přicházela náhrada až do čtyřapůlnásobku prům. výdělku. Pokud byste měli PS rozvrženou nerovnoměrně, musíte mít vyrovnávací období, v rámci kterého se počet hpdin průměruje.
Re: chybný výpočet výplat
Máme nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu, ale na výplatní pásce se proplácejí hodiny dle dlouhodobého plánu, který se však neshoduje se skutečně odpracovanými hodinami. Ovšem celkový počet hodin za vyrovnávací období 26 týdnů dodržujeme. Přesto však tvrdím, že by na výplatních páskách měly být skutečně odprac. hodiny. Neřekla bych, kdyby vždy vycházeli přesčasy, tak by se mohlo říci, že si během 3 měsíců vezmou místo některých hodin náhradní volno, ale když vychází v mínusu o proti naplánovaným směnám, tak už vzniká problém? Není to tak? Nebo se mýlým?
Re: chybný výpočet výplat
Na výplatní pásce a v evidenci docházky musí být uveden počet skutečně odpracovaných hodin, nikoliv počet podle rozvrhu směn. Máte-li vyrovnávací období 26 týdnů, pak přesčasy během něho neřešíte - zda se jednalo o práci přesčas (=navíc), se pozná až po jeho uplynutí a podle toho buď vyplatíte náhradu ve výši průměru (=vyjde tzv. záporná odchylka, tedy méně, než odpracovat měli), nebo zaplatíte práci přesčas (= kladná odchylka, tedy odpracovali více, než odpovídá výpočtu stanovená týdenní PD * počet týdnů vyrovnávacího období). Chyba asi nebude v odměňování, ale v evidenci.
Re: chybný výpočet výplat
Když jsme tu měli ale auditora na mzdy, tak mi říkal, že by se přesčasy měly vždy proplácet měsíčně, že by se to nemělo dělat až po vyrovnávacím období 26 týdnů, proto je prý ten dlouhodobý plán. Není to jako u konta pracovní doby. Když dojde k nějaké změně během měsíce, tak by se směna měla vyměnit za stejně dlouhou v jiný den, už i kvůli vypočítání nároku na dovolenou a né jednu směnu rozdělit třeba na 2, leda že by se pak změnil dlouhodobý plán, který já mám zase nahrátý ve mzdovém programu, ale měnit ho ve mzdách už je opravdu náročnější, proto by měli směny měnit jen pouze jednoho měsíce, aby vyšel stejný počet hodin, jako v dlouhodobém plánu. Nebo říkáte, že auditor to řekl špatně?
Re: chybný výpočet výplat
>>>>
>>
>Když jsme tu měli ale auditora na mzdy, tak mi říkal,
>že by se přesčasy měly vždy proplácet měsíčně, že by
>se to nemělo dělat až po vyrovnávacím období 26 týdnů,
>proto je prý ten dlouhodobý plán. Není to jako u konta
>pracovní doby. Když dojde k nějaké změně během měsíce,
>tak by se směna měla vyměnit za stejně dlouhou v jiný
>den, už i kvůli vypočítání nároku na dovolenou a né
>jednu směnu rozdělit třeba na 2, leda že by se pak
>změnil dlouhodobý plán, který já mám zase nahrátý ve
>mzdovém programu, ale měnit ho ve mzdách už je opravdu
>náročnější, proto by měli směny měnit jen pouze jednoho
>měsíce, aby vyšel stejný počet hodin, jako v dlouhodobém
>plánu. Nebo říkáte, že auditor to řekl špatně?
Z toho, co píšete, to řekl špatně: jak jsem psala včera, zda se jedná o práci přesčas, se pozná až po skončení vyrovnávacího období, nikoliv po uplynutí měsíce. Nemůžete vědět, v jakém rozsahu budete v budoucnu práci přidělovat a vyrovnávací období slouží právě k tomu, aby se počet odpracovaných hodin zprůměroval. Uplyne-li měsíc a vy určitou práci zaplatíte jako přesčas a následně budete přidělovat práce méně, o přesčas se jednat nebude a vy jste vyplatili složku mzdu, na kterou zaměstnanec neměl nárok (= možná pokuta až 1 mil.). PD rozvržená nerovnoměrně se od konta PD liší pouze v odměňování, nikoliv v počtu hodin a posuzování práce přesčas. Samozřejmě uznávám, že poněkud dlouhé vyrovnávací období zaměstnancům vadí, argumentují, že zaměstnavatele zálohují, ale jak píšu, nemusí to tak být (=později odpracují méně, než odpovídá stanovené týdenní PD). Vzhledem k tomu, že delší vyrovnávací období je jakoby nevýhodou pro zaměstnance, jeho prodloužení až na 52 týdnů je svěřeno pouze KS.
Re: chybný výpočet výplat
To jste mě teda zaskočila, když auditor říkal něco jiného. To vyrovnávací období je přeci kvůli tomu, když zaměstnavatel ví, že zaměstnance bude využívat v tomto období různě, ale ví to už dopředu, a proto naplánuje na těchto 26 týdnů směny tak aby splnil za toto období fond pracovní doby, dle kterých pak když zaměstnanec onemocní se počítá nemocenská a nejde to přeci libovolně uzpůsobovat, jak se zaměstnavateli hodí? Pak přeci, když je naplánováno na jeden měsíc určitý počet hodin, tak se má dodržet, když odpracuje méně, že ho zaměstnavatel nepotřebuje, tak je to překážka na straně zaměstnavatele a má mu proplatit naplánovaný počet a v dalším měsíci má zase stanovený počet hodin dle dlouhodobého plánu a ten musí taky odpracovat, když odpracuje naopak více, tak by to měly být přesčasy a ty si buď může v dalších měsících vybrat a nebo mu musí být proplaceny.
Auditor tvrdil, že přesčasy prostě musí být propláceny měsíčně a jen právě u konta pracovní doby se to dělá až na konci období. Můžete mi říci § kde najdu opak? Že neměl auditor pravdu? Abych byla v klidu?
Re: chybný výpočet výplat
To ano, ale to nevysvětluje to zjišťování přesčasů? Zaměstnavatel rozvrzne nerovnoměrně prac. dobu na těch 26 týdnů a pak měsíčně přeci vyplácí plat a měl by být vždy odprac. ten fond prac. doby dle dlouhodob. plánu a když není, tak se zjišťuje z jakého důvodu a když je tam více hodin, tak je to nařízený přesčas a ten by měl být proplacen. Myslím, že auditor měl pravdu a vy, že jste to popletla s tím kontem prac. doby. V kontě prac. doby je jasně napsáno, že přesčasy se mohou proplatit až po vyrovnávacím období, ale u nerovnoměrně rozvržené prac. doby to tam není. A může nastat, že je naplánováno třeba 150 hod. a zaměstnavatel si vzpomene, že zaměstnanec musí jít ještě na 10 hod. do práce na přesčas, tak mu to přeci může proplatit za ten měsíc a nemusí čekat až po uplynutí 26 týdnů? Zdá se mi logičtější výklad auditora než ten Váš? Nespletla jste se vy? Nebo máte §, kde to je jasně napsané, že přesčasy u nerovnoměrně rozvržené doby se zjišťují až po uplynutí 26 týdnů?
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.