Re: pozastavení odpisu a následný prodej
Vecpu se k vám s dotazem - píšete, že "Takže účetní odpisy v roce 2013 pojedou dál a já v DAP na ř.50 upravím o tyto účetní odpisy základ daně (zvýším ho). "
Myslím si dobře, že tyto účetní odpisy , které budou zaúčtované na 551 se normálně započítávají do DAP ř.10 (jako náklad) a potom po přičtení ř.50 (vlastně součtového řádku 70) se základ daně na ř.200 nezvýší ne ? Asi taky budeme muset přerušit daňové odpisy tak to tady studuji abych to udělala dobře. Děkuji za vaše názory
účetní odpisy jsou normálně zaúčtované na 551xxx - tedy jsou v nákladech. Účetní odpisy jsou daňově neúčinné, daňově uznatelné jsou pouze daňové odpisy. Každá účetní jednotka si účetní odpisy stanovuje sama na základě předpokladu opotřebení majetku (věrný obraz účetnictví). Toto stanovení se nemusí shodovat s předpisy, které nám upravuje §26-31. Některé firmy majetek, který má stanovený 5 let odpisování, odepíše účetně třeba za 3 roky (to mohou, ale musí to daňově zohlednit) Ve chvíli, kdy se rozhodnu v roce 2013 odpis neuplatnit (uplatnit odpis není moje povinnost, pouze právo), mám účetní odpisy vyšší než daňové. TZ. např. se zaúčtovanými odpisy máme ztrátu 200 000.(základ daně) Účetní odpisy jsou ve výši 202000. Já o 202 000 zvýším základ daně, takže mi základ daně vyjde 2000.(zvýšila jsem základ daně) Prostě nechci odepisovat, nechci ztrátu, chci si možnost nákladů schovat na příští roky, protože o možnost odepsat majetek nepřicházím, zatímco o možnost uplatnit ztrátu přicházím po 5 letech. Doufám, že jsem to popsala správně.