Vlákno názorů k dotazu Výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?) od jinka - Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ? v prvním...

  • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 3. 2015 15:35

    jinka (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    v prvním případě o
    >výrobu, přistupujeme k tomu tak i z účetního hlediska,
    >to znamená účtujeme o nedokončené výrobě. Na konci
    >roku nám zbyly 4 linky nedokončené. Účtuji tedy 121/611.
    >No a jde mi o to, jak v našem případě počítat výrobní
    >a správní režii. Je totiž těžké určit, jaká část
    >nákladů připadá na výrobu a jaká část už na prodej
    >spotřebičů. Radila jsem se o tom s mojí známou a ta mi z
    >důvodu opatrnosti tvrdí, že veškeré náklady do haléře
    >(nájemné, telefony, nevýrobní mzdy, drobný majetek, no
    >prostě všechno na účtech 5. skupiny, kromě 501 a 504, kde
    >je přímý materiál a prodané zboží) dát na výrobní a
    >správní režii, rozúčtovat procentuelně na jednotlivé
    >zakázky dle hodnoty zakázky. Tímto způsobem by zbyly
    >režijní náklady na ty nedokončené zakázky na konci roku a
    >to by nám samozřejmě navýšilo zisk.
    >Osobně mi to přijde až moc velká opatrnost a to i z
    >toho důvodu, že jsme třeba dostali za prodej spotřebičů
    >bonusy, což dělá docela dost a ani o tuto sumu by
    >náklady neponížila, protože z toho nelze určit, kolik těch
    >bonusů přijde k prodanému zboží a kolik ke spotřebičům
    >na zakázku.
    >Známá pracuje ve výrobní firmě, která má i auditory a
    >daňové poradce, takže vše je řešeno do puntíku, ale
    >nevím, jak toto řeší nějaká malá firma, já se s výrobou
    >setkávám prvně a firma je nová, takže se nemám čeho
    >chytit.
    >Mohl byste mi prosím někdo poradit, jak z toho ven.
    >Jsem strašně bezradná a zoufalá. Moc děkuji za případné
    >rady!!!!
    Když si přečtete zákon o účetnictví, tak zjistíte, že se trápíte zbytečně
    §25/5/c (vyhláška §49)
    Je na Vašem rozhodnutí (směrnice) jak vymezíte vlastní náklady zda budou jen přímé nebo zda zahrnete i část nepřímých nákladů

  • 17. 3. 2015 20:32

    M.K. (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    Dobrý večer, moc vám děkuji za odpověď. Byla bych opravdu moc ráda, kdyby to tak mohlo být, ale i tak mám obavy, že by nám na to FÚ mohl jít. Dle Vyhlášky § 49, odst. 5c) je uvedeno a to si myslím, že je náš případ:
    c) v malosériové a kusové nebo zakázkové výrobě a ve výrobě s dlouhodobým cyklem přímými náklady, výrobní režií a v případě, že výrobní cyklus přesahuje dvanáct měsíců výjimečně i správní režií.
    Mně je totiž divné, proč by se s tím třeba řada stavebních firem takto počítala, kdyby to nebylo nutné. Máte s tím prosím osobní zkušenost a FÚ vám to nezpochybnil (náš FÚ je vyhlášený prudič)? Nechci vaši odpověď zpochybňovat, to vůbec ne, ale chci si být na 100% jistá, že nic nezanedbám. Ještě jednou moc děkuji za informaci.

  • 17. 3. 2015 21:07

    jinka (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    Režie je možnost ...
    §49
    (5) Vlastními náklady se rozumí buď skutečná výše nákladů nebo výše nákladů podle způsobu kalkulace výroby stanoveného účetní jednotkou....Odchylně mohou účetní ......
    Zkuste si zadat do vyhledávače " oceňování zásob vl. výroby". Pokud se nezdaří dejte vědět a já Vám zkusím zítra něco poslat pro ujištění.
    S nedokončenou se dá " korigovat" HV a pokud je Váš FU "prudič", tak si dejte záležet na té směrnici a hlavně ji napište tak, aby se neměnila dle potřeb "korekce HV".
    Osobní zkušenost ano, oceňuji "bez režie" a audit i FU OK.
    Jinak dle Vašeho popisu (spotřebiče, dodávka celé linky ) bych se spíše zamyslela zda nejde o materiál (nevím zda máte někde uskladněno, nebo je již u klienta), který zůstane na 112 a nedokončenou by tvořily "jen" náklady na projekt - mzdy , cesťák..

  • 17. 3. 2015 21:43

    M.K. (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    Ani nevíte, jak jsem ráda, když slyším něco takového. Pravdou asi je, že některé účetní již takto jedou řadu let a třeba ani netuší, že existuje jednodušší evidence, viz případ mojí známé.
    Pokud něco seženete, budu jedině ráda, ale nechci vás tím zbytečně zaměstnávat, na internetu jsem už pročítala dosti, ale spíše jsem se zaměřovala na tu výrobní a správní režii, pokud byste něco sehnala ráda vám pošlu mail.
    Každopádně tak jak píšete "jen" náklady na projekt - mzdy, cesťák,..., to jsem si právě myslela, že je u nás ta výrobní režie (plus třeba telefony, internet, nájem, školení na program,...) Označeno zakázkou to totiž nemám, protože ve firmě vesměs vše děla pouze jeden člověk a to jak projekty, komunikaci se zákazníky, objednávky spotřebičů, zadávání do výroby subdodavateli, prodeje spotřebičů jako zboží a ještě je ke všemu jednatel. Takže rozklíčovávat to moc nejde.
    Ještě jsem se chtěla zeptat, zda účtujete 121/611 (+ případně ta výrobní režie), na začátku roku 611/121 a pak by asi mělo být 123/613, 613/123 a pak klasická fakturace. A pokud by se přidávala ta správní režie, tak ta se ocitne v jakém kroku, hned u té nedokončené nebo až u 613?
    Ještě jednou moc děkuju za rady, jen mě mrzí, že se vám nemohu nějak revanžovat. Jak totiž vidím, tak vašeho připomínky jsou pro mě opravdu podnětné.

  • 19. 3. 2015 15:59

    jinka (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    Nějak nestíhám, takže jen ve zkratce.
    Vy účtujete způsobem B - jen na konci roku 121/611 a 611/121. Účtujete rozpracované zakázky, výrobky ve skutečnosti nemáte ( vše nakoupíte a smontujete u zákazníka) , pro účet 123 nevidím důvod.
    Jeden člověk , jednatel - i ten asi chce vědět jak která zakázka dopadla, kolik ji věnoval času, co projel ... takže by bylo dobré nějak evidenci zakázek zavést. Možná nevědomky máte pod objednávkami. Když jsem kdysi navštívila kuchyňské studio, tak jsem docela zírala co všechno evidovali.
    http://www.ucetnikavarna.cz/archiv/dokument/doc-d2490v3256-zasoby-vlastni-vyroby/
    http://www.ucetnikavarna.cz/archiv/dokument/doc-d33177v42575-problemy-uctovani-a-ocenovani-nedokoncene-vyroby/

  • 19. 3. 2015 17:55

    M.K. (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    Dobrý den, zrovna jsem na vás myslela, že vám napíšu. Včera jsem hledala ty zásoby vlastní výroby a našla jsem si přesně to, co jste mi včera poslala.
    Napíšu vám, jak jsem si myslela, že to budu po těchto informacích dělat:
    účtujeme způsobem A, o jednotlivých ukončených zakázkách účtujeme každý měsíc (přírůstek NV 121/611, úbytek NV 611/121 - každou zakázku samozřejmě evidujeme, ale i účtujeme zvlášť-vše hotovo). Hodnotu té zakázky tvoří pouze přímé náklady (jakými jsou konkrétní materiál nebo práce - v našem případě práce subdodavatele), to, že pracovník jede změřit kuchyňskou linku nebo objedná nějaký materiál bereme spíše jako výrobní režii a tu jsem si teda myslela, že tam zahrnovat nemusíme).
    Na konci roku zbydou nějaké zakázky nedokončené a protože jsou nedokončené účtujeme u nich pouze o přírůstku nikoli o úbytku, o tom bychom účtovali až na začátku roku. A protože jsem si myslela, že pokud účtuju o výrobě, musím zároveň vykazovat i hotový výrobek, měla jsem za to, že zároveň mám při dokončení výroby, proúčtovat přírůstek a úbytek výrobků 123/613 a 613/123, u nedokončených zakázek na konci roku by tento proces spadl až na začátek roku a u dokončených by to bylo v průběhu roku vždy navíc 123/613, 613/123.
    pokračování v další zprávě

  • 19. 3. 2015 17:56

    M.K. (neregistrovaný)

    Re: výrobní a správní režie (NIKDO NEVÍ?
    Pokud bych pracovala přesně v té firmě a nedělala ji jen z domu, asi by pro mě bylo snazší získat nějaké informace o tom, kolik času stráví zaměstnanec resp. majitel měřením linky nebo administrativní prací na té které zakázce, ale v případě, kdy dostávám doklady na rychlo mezi dveřmi je to těžké, načež má majitel opravdu dost práce a zatěžovat ho ještě touto evidencí je nemožné a zároveň si nemyslím, že si to tak každý eviduje. Proto jsem teď na vážkách v tom, zda tedy vykazovat tu "výrobní režii" nebo resp. jak vy říkáte přímé náklady, které by obsahovaly i jeho mzdu, SP, ZP, cesťáky, případně nějaké nářadí, které se při výrobě používá) nebo prostě účtovat jen o těch přímých nákladech, které jsem uvedla výše, toť celé. O té 123 jsem zatím neúčtovala, musela bych to vše zpětně dodělat, zároveň si však myslím, že by se asi nic nestalo, kdyby to tam zůstalo, protože na hospodářský zůstatek to vliv nemá.
    Vím, že jste už se mnou strávila hodně času, ale nemohla byste se prosím ještě jednou vyjádřit, jaké náklady byste zahrnula do té nedokončené výroby? Ty mzdové náklady toho jednoho zaměstnance bych musela nějak procentuálně rozpočítat na jednotlivé zakázky. Otázkou však je to, co vše se tam tedy má zahrnovat, jestli pouze ta mzda, cesťáky, SP, ZP externí zpracování podkladů na zakázky nebo i telefony, nájemné, inzerce, internet, školení, drobný majetek pro výrobu (např. pilka)....
    Jestli můžete, vyjádřete se prosím ještě k těm našim konkrétním "přímým nákladům" a doufám, že to už je opravdu vše.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).