Re: Ziskovost zakázek
HV je sice důležitý kvalitativní ukazatel umožňující posoudit hospodaření účetní jednotky, ale není to jediný směrodatný ukazatel, jak na tom firma po ekonomické nebo finanční stránce je, ale sleduje se komplex ukazatelů. např a hodně zjednodušeně:
Cash vám vychází? Finanční zdroje vlastní nebo cizí zdroje?
HV je rozdíl mezi výnosy a náklady, takže malý HV nemusí být způsoben jen výnosy, ale i výší nákladových položek:
- velká režie (výrobní, správní)
- odpisy z investic, ...
další ukazatele:
Produktivita práce
Rentabilita tržeb (výnosů), nákladů
Re: Ziskovost zakázek
Máme vlastní zdroje, jediný úvěr - ten doplatíme během krátké doby, cash - peněžní tok, jako většina firem. Větší částku dlužíme jen jednomu dodavateli. Odběratele dluží i nám, ale to už je delší doba, tak cca 6 - 7 let, tvořili jsme OP. Pořád jsme na dně, nevím, jak z toho ven. Přitom zakázek je dost. Velkou režii máme, ale ta by se měla promítnout ve výnosech. Myslím, že čím vyšší režie, o to víc musím navýšit cenu dané zakázky, abych měl dostatečný zisk na pokrytí dalších nákladů, jako jsou pojistky, mzdy, auta, nájem a další. Nebo se pletu? Děkuji za cenné rady.
OT: Re: Ziskovost zakázek
Kdysi jsem četla v Moderním řízení zajímavý článek, který se jmenoval
jednoduše "Znáte své nevýnosné zákazníky".
Pointa byla jednoduchá - pokud většina zákazníků přináší jen malý zisk a de facto má příliš velké nároky na zázemí firmy (velký administrativní aparát), pak je třeba se pokusit cíleně změnit skladbu zákazníků, protože se stávájí "nevýnosnými klienty".
Platí Paretovo pravidlo:
80 % příjmů podniku pochází od 20 % zákazníků
20 % výrobků generuje 80 % zisku.
Zkuste si udělat rozbor touto optikou.
K Paretovu pravidlu např.
https://managementmania.com/cs/paretovo-pravidlo
Re: Ziskovost zakázek
>>Máme vlastní zdroje, jediný úvěr - ten doplatíme
>>během krátké doby, cash - peněžní tok, jako většina firem.
>>Větší částku dlužíme jen jednomu dodavateli.
>>. Přitom zakázek je dost. Velkou režii máme, ale
>>ta by se měla promítnout ve výnosech. Myslím, že čím
>>vyšší režie, o to víc musím navýšit cenu dané
>>zakázky, abych měl dostatečný zisk na pokrytí dalších nákladů,
>>jako jsou pojistky, mzdy, auta, nájem a další. Nebo
>>se pletu? Děkuji za cenné rady.
>Kdysi jsem četla v Moderním řízení zajímavý článek,
>který se jmenoval
>jednoduše "Znáte své nevýnosné zákazníky".
>Pointa byla jednoduchá - pokud většina zákazníků
>přináší jen malý zisk a de facto má příliš velké nároky na
>zázemí firmy (velký administrativní aparát), pak je
>třeba se pokusit cíleně změnit skladbu zákazníků,
>protože se stávájí "nevýnosnými klienty".
>Platí Paretovo pravidlo:
>80 % příjmů podniku pochází od 20 % zákazníků
>20 % výrobků generuje 80 % zisku.
>Zkuste si udělat rozbor touto optikou.
>K Paretovu pravidlu např.
>https://managementmania.com/cs/paretovo-pravidlo
U stavebních firem je to složitější.
Cash máte v normě, cizí zdroje také. Dle mě uvažujete správně, jen mám k tomu pozn., že ne vždy se dá u stavební zakázky cena navýšit tak, aby pokryla veškeré režie.
Spíše bych to viděla na tzv. optimalizaci nákladů
(pokud je ještě vůbec kde).
Stavíte a) dodavatelsky s vlastními zdroji (vlastní zaměstnanci, stroje,...) nebo b) jako investor (na stavbu najímáte dodavatele - stavební firmy)? Pokud ad a), tak u těchto stavebních firem není vysoká ziskovost a je to denní boj, jak firmu při dnešním tlaku ze všech stran udržet nad vodou = ufinancovat.
Přeji Vám hodně zdaru a sil při vašem nelehkém každodenním úsilí.
Re: Ziskovost zakázek
Pane Jirko, to jste mě upřímně rozesmál s tím bodem č.2. Zkusím nadhodit. Bod č. 1 je logický, ale už nemáme kde. Navíc od včerejška jsme režii navýšili tím, že jsme přijali nového zaměstnance do výroby. Několikrát jsem se pokusila přesvědčit šéfa, aby nedával tak vysoké slevy (cca 30 tis.). Řekl, že by nám ubyly zakázky, že každý vybírá dle výběrového řízení tu levnější variantu. To určitě ano, ale my s takovým hospodařením půjdeme ke dnu jako Titanik.
Všem ze srdce děkuji za příspěvky a cenné rady.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.