Vlákno názorů k dotazu Nárok na dovolenou od jasná. - Re: Nárok na dovolenou Pokud má smlouvu alespoň do...

  • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 5. 2016 13:14

    jasná. (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Pokud má smlouvu alespoň do 31.12.2016, tak po odpracování 60 směn vznikne nárok na 7/12 celoročního nároku.

  • 26. 5. 2016 13:21

    Michaela88 (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    tak to mám dobře.. zapomněla jsem to uvést.. děkuji..

  • 26. 5. 2016 13:26

    jasná. (neregistrovaný)

    není zač
    >>>>>Dobrý den,
    >>>>>zaměstnanec skončil u jiného zaměstnavatele 30.4., u
    >>>>>nás nastoupil 2.5. Kolik má nárok na dovolenou? 6/20
    >>>>>nebo 5/20? Nějak jsem se do toho zamotala.
    >>>>>Děkuji,
    >>>>
    >>>>Pokud má smlouvu alespoň do 31.12.2016, tak po
    >>>>odpracování 60 směn vznikne nárok na 7/12 celoročního
    >>>>nároku.
    >>>>
    >>>smlouva je do 31.10.2016
    >>
    >>A proč jste to nenapsala hned?
    >>5/12
    >
    >tak to mám dobře.. zapomněla jsem to uvést.. děkuji..

  • 26. 5. 2016 13:28

    hapka (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    dovolím si vstoupit do diskuze,... když byla 1.5. neděle, ani tak se nepočítá celý měsíc, když ho celý odpracuje, aby měl nárok i na dovolenou za tento měsíc? Nelze na to uplatnit § 18 ZP. Děkuji

  • 26. 5. 2016 13:37

    all (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Ale zaměstnavatel zcela jistě uzavřel PP takto proto, aby dovolenou za tento měsíc nemusel dávat. Navíc tady není NIC sporného podle § 18, protože PP NETRVAL celý kalendářní měsíc, jak zákoník práce požaduje.

  • 26. 5. 2016 13:44

    hapka (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    A není právě sporné to, že kdyby odpracoval "celý měsíc" - tedy nevynechá jediný pracovní den, tak jako ostatní, bude tratný? Aa neměl by se použít výklad příznivější pro zaměstnance? Děkuji, já se nehádám, jen se ptám...

  • 26. 5. 2016 13:47

    xy5

    Re: Nárok na dovolenou
    jak tratný? Pokud chcete, aby vaši zam-ci nebyli tratní, sepisujte PS od 1.5., zde nechtěli platit, proto sjednali PS "až" od 2.5.

  • 26. 5. 2016 14:22

    VH

    Re: Nárok na dovolenou
    § 18 ZP se vztahuje na výklad právního jednání, nikoliv na výklad právní normy.

  • 26. 5. 2016 13:45

    xy5

    Re: Nárok na dovolenou
    už jsem to psala ve své 1. odpovědi. Kdyby chtěl zam-tel, aby vznikl nárok i za květen, sjednal by PS od 1.5. Aby nemusel platit dovolenou (v jiných letech, kdy vyjde svátek na vš. den, aby neplatil ani tento svátek), proto sjednává PS od 2.5.

  • 26. 5. 2016 13:54

    Michaela88 (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    o datu nástupu nerozhoduju já, ale nadřízený.. ten chtěl nástup na pondělí (2.5.) žádný zlý umysl v tom nebyl.. pokud je možnost mu dát 6/12 klidně. Čekám na jeho zápočťák, a navíc, aby tam neměl odchod 29.4... Myslím, že pán taky přesně neví...
    Děkuji za Vaše rady, hezký den

  • 26. 5. 2016 14:07

    all (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Ale to, že sjednáte PP od 2. dne v měsíci není žádným zlým úmyslem, to je naprosto legální zákonná možnost. A zaměstnanec, který "neví přesně", kdy mu končil pracovní poměr, dle mých letitých zkušeností, nebude moc dobrým zaměstnancem. Není to tak dlouhá doba, aby tuto základní věc nevěděl. Ale to opravdu záleží na výběru zaměstnanců, jak kvalitní potřebujete a jste ochotni zaplatit.

  • 26. 5. 2016 14:51

    hapka (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Toto mám v knize, od Ing. Alena Chládková, JUDr. Petr Bukovjan
    2., aktualizované a rozšířené vydání
    Dovolená a překážky v práci,

    Zákoník práce vychází z toho, že pracovní poměr k jednomu a témuž
    zaměstnavateli musí trvat po dobu celého kalendářního roku. Přísně
    vzato, když pracovní poměr vznikne 2. 1., o celý kalendářní rok nejde. Nic ale nebrání zaměstnavateli, aby zejména v těchto případech, kdy k naplnění celého kalendářního měsíce nedošlo z důvodu svátku (pracovní poměr právě proto vznikl až dne 2. 1. 2012), ale zaměstnanec odpracoval všechny pracovní dny v měsíci, považoval zmíněnou podmínku za splněnou. Totéž by se dalo použít i pro účely poměrné části dovolené ve vztahu ke konkrétnímu kalendářnímu měsíci. Upravit to lze v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu, a to např. následovně:
    „Za celý kalendářní měsíc nepřetržitého trvání téhož pracovního poměru jak pro účely dovolené za kalendářní rok, tak pro účely její poměrné části bude zaměstnavatel považovat i ten kalendářní měsíc, v němž zaměstnanci vznikl nebo skončil pracovní poměr, ale z důvodu dnů pracovního klidu na jeho začátku nebo konci netrval po celou dobu tohoto kalendářního měsíce. To neplatí, pokud zaměstnanci v tento den trval pracovní poměr u jiného zaměstnavatele.“

  • 26. 5. 2016 14:59

    all (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Ano, ale pokud zaměstnavatel chce tu dovolenou dát, NIC mu nebrání PP uzavřít od 1. dne v měsíci.
    I na tohle jsou různé právní výklady, tento říká toto, jiný, že PP musí trvat celý měsíc.
    Zaměstnavatel by takto potom musel postupovat ve všech případech.
    A někdy by ho to mohlo přijít dost draho, když 1. den připadá na svátek a ten by musel proplatit, takže záleží opravdu na jeho rozhodnutí, od kdy PP uzavře. Přijde mi opravdu zbytečné potom krkolomně přiznávat dovolenou, když nic nebránilo tomu, aby podmínka zákona byla splněna uzavřením PP od 1. dne v měsíci.

  • 26. 5. 2016 15:18

    hapka (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    pro "all"
    ale tady vůbec nejde o to, aby se uzavřel PP od 1.v měsíci. PP bude od 2.v měsíci, ale nárok na dovolenou bude i za tento měsíc.

  • 26. 5. 2016 15:40

    xJ (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    . Totéž by se dalo použít
    >>i
    >>pro účely poměrné části dovolené ve vztahu ke
    >>konkrétnímu kalendářnímu měsíci. Upravit to lze v
    >>kolektivní
    >>smlouvě nebo ve vnitřním předpisu, a to např.
    >>následovně:
    >>„Za celý kalendářní měsíc nepřetržitého trvání téhož
    >>pracovního poměru jak pro účely dovolené za
    >>kalendářní
    >>rok, tak pro účely její poměrné části bude
    >>zaměstnavatel považovat i ten kalendářní měsíc, v
    >>němž
    >>zaměstnanci vznikl nebo skončil pracovní poměr, ale z
    >>důvodu dnů
    >>pracovního klidu na jeho začátku nebo konci netrval
    >>po
    >>celou dobu tohoto kalendářního měsíce. To neplatí,
    >>pokud zaměstnanci v tento den trval pracovní poměr u
    >>jiného zaměstnavatele.“
    >
    >
    >Ano, ale pokud zaměstnavatel chce tu dovolenou dát,
    >NIC mu nebrání PP uzavřít od 1. dne v měsíci.
    >I na tohle jsou různé právní výklady, tento říká toto,
    >jiný, že PP musí trvat celý měsíc.
    >Zaměstnavatel by takto potom musel postupovat ve všech
    >případech.
    >A někdy by ho to mohlo přijít dost draho, když 1. den
    >připadá na svátek a ten by musel proplatit, takže
    >záleží opravdu na jeho rozhodnutí, od kdy PP uzavře.
    >Přijde mi opravdu zbytečné potom krkolomně přiznávat
    >dovolenou, když nic nebránilo tomu, aby podmínka zákona byla
    >splněna uzavřením PP od 1. dne v měsíci.

    Děvčata, ještě není pátek a už si sedím na vedení.
    Aby byl PP od prvního dne v měsíci tak musí být uveden den nástupu do práce také první den v měsíci.
    § 36 Vznik pracovního poměru
    Pracovní poměr vzniká dnem, který byl sjednán v pracovní smlouvě jako den nástupu do práce

    Když je první den v měsíci neděle, tak by musel být den nástupu do práce v neděli, aby pro nárok na dovolenou se mohl počítat celý kalendářní měsíc? A když se v neděli nepracuje, tak může být den nástupu do práce až v pondělí druhého, potom ale PP může vzniknou jedině až druhého?

  • 27. 5. 2016 13:09

    jasná. (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    >>>pracovního klidu na jeho začátku nebo konci netrval
    >>>po
    >>>celou dobu tohoto kalendářního měsíce. To neplatí,
    >>>pokud zaměstnanci v tento den trval pracovní poměr u
    >>>jiného zaměstnavatele.“
    >>
    >>
    >>Ano, ale pokud zaměstnavatel chce tu dovolenou dát,
    >>NIC mu nebrání PP uzavřít od 1. dne v měsíci.
    >>I na tohle jsou různé právní výklady, tento říká
    >>toto,
    >>jiný, že PP musí trvat celý měsíc.
    >>Zaměstnavatel by takto potom musel postupovat ve
    >>všech
    >>případech.
    >>A někdy by ho to mohlo přijít dost draho, když 1. den
    >>připadá na svátek a ten by musel proplatit, takže
    >>záleží opravdu na jeho rozhodnutí, od kdy PP uzavře.
    >>Přijde mi opravdu zbytečné potom krkolomně přiznávat
    >>dovolenou, když nic nebránilo tomu, aby podmínka
    >>zákona byla
    >>splněna uzavřením PP od 1. dne v měsíci.
    >
    >Děvčata, ještě není pátek a už si sedím na vedení.
    >Aby byl PP od prvního dne v měsíci tak musí být uveden
    >den nástupu do práce také první den v měsíci.
    > § 36 Vznik pracovního poměru
    >Pracovní poměr vzniká dnem, který byl sjednán v
    >pracovní smlouvě jako den nástupu do práce
    >
    >Když je první den v měsíci neděle, tak by musel být
    >den nástupu do práce v neděli, aby pro nárok na
    >dovolenou se mohl počítat celý kalendářní měsíc?
    O tom se tu právě vede spor. Názor je že ano, ale uvedený článek tuto teorii vyvrací.

    A když se v
    >neděli nepracuje, tak může být den nástupu do práce až
    >v pondělí druhého, potom ale PP může vzniknou jedině
    >až druhého?
    Ano.

  • 27. 5. 2016 13:15

    all (neregistrovaný)

    Re: pro p. Jasnou
    Paní Jasná, teď jsem to nějak nepochopila - vy sjednáte den nástupu do práce na 1. den v měsíci,v pracovní smlouvě, ale pokud začne pracovat až třeba 3. tak všude uvádíte, že PP trvá od 3. ???

  • 27. 5. 2016 13:18

    jasná. (neregistrovaný)

    Re: pro p. Jasnou
    Ne, omlouvám se, špatně jsem si přečetla dotaz paní xJ. PP bude samozřejmě od 1 dne v měsíci, akorát na OSSZ by se přihlásil až k třetímu, ale k tomu dotaz nesměřoval.

  • 27. 5. 2016 13:22

    all (neregistrovaný)

    Re: pro p. Jasnou
    Ano, takhle přesně si to myslím i já. Díky za dovysvětlení, už mi při pátku začíná pomalu hrabat.

  • 27. 5. 2016 13:11

    all (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Ne, na školení nám bylo opakovaně od různých právníků vysvětlováno, že důležitý je den nástupu do práce. Ten je sjednán na 1. dne v měsíci. Že je to neděle nevadí, protože ne každý má plánovanou pracovní dobu Po-Pá, takže PP vznikne v neděli, ale dle rozvrhu pracovních směn on bude pracovat třeba až za 3 dny. Nic to ale nemění na tom, že PP trvá i když on nemá určenou směnu.

  • 27. 5. 2016 14:12

    xJ (neregistrovaný)

    Re: děkuji all a jasné, už mám jasno
    >>. >>>po
    >>>>celou dobu tohoto kalendářního měsíce. To neplatí,
    >>>>pokud zaměstnanci v tento den trval pracovní poměr u
    >>>>jiného zaměstnavatele.“
    >>>
    >>>
    >>>Ano, ale pokud zaměstnavatel chce tu dovolenou dát,
    >>>NIC mu nebrání PP uzavřít od 1. dne v měsíci.
    >>>I na tohle jsou různé právní výklady, tento říká
    >>>toto,
    >>>jiný, že PP musí trvat celý měsíc.
    >>>Zaměstnavatel by takto potom musel postupovat ve
    >>>všech
    >>>případech.
    >>>A někdy by ho to mohlo přijít dost draho, když 1. den
    >>>připadá na svátek a ten by musel proplatit, takže
    >>>záleží opravdu na jeho rozhodnutí, od kdy PP uzavře.
    >>>Přijde mi opravdu zbytečné potom krkolomně přiznávat
    >>>dovolenou, když nic nebránilo tomu, aby podmínka
    >>>zákona byla
    >>>splněna uzavřením PP od 1. dne v měsíci.
    >>
    >>Děvčata, ještě není pátek a už si sedím na vedení.
    >>Aby byl PP od prvního dne v měsíci tak musí být
    >>uveden
    >>den nástupu do práce také první den v měsíci.
    >> § 36 Vznik pracovního poměru
    >>Pracovní poměr vzniká dnem, který byl sjednán v
    >>pracovní smlouvě jako den nástupu do práce
    >>
    >>Když je první den v měsíci neděle, tak by musel být
    >>den nástupu do práce v neděli, aby pro nárok na
    >>dovolenou se mohl počítat celý kalendářní měsíc? A
    >>když se v
    >>neděli nepracuje, tak může být den nástupu do práce
    >>až
    >>v pondělí druhého, potom ale PP může vzniknou jedině
    >>až druhého?
    >
    >
    >Ne, na školení nám bylo opakovaně od různých právníků
    >vysvětlováno, že důležitý je den nástupu do práce. Ten
    >je sjednán na 1. dne v měsíci. Že je to neděle nevadí,
    >protože ne každý má plánovanou pracovní dobu Po-Pá,
    >takže PP vznikne v neděli, ale dle rozvrhu pracovních
    >směn on bude pracovat třeba až za 3 dny. Nic to ale
    >nemění na tom, že PP trvá i když on nemá určenou směnu.

  • 27. 5. 2016 14:22

    all (neregistrovaný)

    není zač,snad jasno vydrží i o víkendu
    >>>. >>>po
    >>>>>celou dobu tohoto kalendářního měsíce. To neplatí,
    >>>>>pokud zaměstnanci v tento den trval pracovní poměr u
    >>>>>jiného zaměstnavatele.“
    >>>>
    >>>>
    >>>>Ano, ale pokud zaměstnavatel chce tu dovolenou dát,
    >>>>NIC mu nebrání PP uzavřít od 1. dne v měsíci.
    >>>>I na tohle jsou různé právní výklady, tento říká
    >>>>toto,
    >>>>jiný, že PP musí trvat celý měsíc.
    >>>>Zaměstnavatel by takto potom musel postupovat ve
    >>>>všech
    >>>>případech.
    >>>>A někdy by ho to mohlo přijít dost draho, když 1. den
    >>>>připadá na svátek a ten by musel proplatit, takže
    >>>>záleží opravdu na jeho rozhodnutí, od kdy PP uzavře.
    >>>>Přijde mi opravdu zbytečné potom krkolomně přiznávat
    >>>>dovolenou, když nic nebránilo tomu, aby podmínka
    >>>>zákona byla
    >>>>splněna uzavřením PP od 1. dne v měsíci.
    >>>
    >>>Děvčata, ještě není pátek a už si sedím na vedení.
    >>>Aby byl PP od prvního dne v měsíci tak musí být
    >>>uveden
    >>>den nástupu do práce také první den v měsíci.
    >>> § 36 Vznik pracovního poměru
    >>>Pracovní poměr vzniká dnem, který byl sjednán v
    >>>pracovní smlouvě jako den nástupu do práce
    >>>
    >>>Když je první den v měsíci neděle, tak by musel být
    >>>den nástupu do práce v neděli, aby pro nárok na
    >>>dovolenou se mohl počítat celý kalendářní měsíc? A
    >>>když se v
    >>>neděli nepracuje, tak může být den nástupu do práce
    >>>až
    >>>v pondělí druhého, potom ale PP může vzniknou jedině
    >>>až druhého?
    >>
    >>
    >>Ne, na školení nám bylo opakovaně od různých právníků
    >>vysvětlováno, že důležitý je den nástupu do práce.
    >>Ten
    >>je sjednán na 1. dne v měsíci. Že je to neděle
    >>nevadí,
    >>protože ne každý má plánovanou pracovní dobu Po-Pá,
    >>takže PP vznikne v neděli, ale dle rozvrhu pracovních
    >>směn on bude pracovat třeba až za 3 dny. Nic to ale
    >>nemění na tom, že PP trvá i když on nemá určenou
    >>směnu.

  • 26. 5. 2016 15:00

    jasná. (neregistrovaný)

    Re: Nárok na dovolenou
    Bingo! Tak to je ten článek, jak jsem o něm před 2-3 týdny zde psala a nemohla jsem si vzpomenout, kde to bylo.
    http://business.center.cz/business/diskuze/zprava.aspx?id=1407897

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).