HRAČKY! - už bez legrace - děkuji za inspiraci. Začínám uvažovat, jak dostat do daní hračky. Když si někdo přivede na pracoviště děcko, musí být připraveno, jak ho zabavit. Když to § 101, odst. 5 zákoníku práce nařizuje, musí to být uznatelné podle § 24odst. 2 písm. p)
Dítě na pracovišti je velký problém, který je nutno stále častěji řešit. Správně jste upozornil na § 101 odst. 5 zákoníku práce. Bohužel, mnozí zaměstnavatelé, kteří umožní dítě na pracovišti, si to neuvědomují.
Hračky do daní z tohoto důvodu nedostanete. Za prostředek BOZP nelze brát zabavení dítěte hračkou. Ale něco by se našlo, např. bezpečnostní zápatka do elektrické zásuvky, aby tam nestrčilo prsty.
Beru to, jsem externí účetní pro malé firmy, ne pracovní právník, na toho si hraju občas z donucení jako řada kolegů účetních, neboť v danou chvíli "je třeba vyřešit, nikdo jiný není a právník stojí za hodinu to, co my za den".
U té daňové uznatelnosti je to trvalý boj uplatnit/neuplatnit, správce daně uzná/neuzná, soudit se/nesoudit se, soud vyhoví/nevyhoví. Pokud je tu tendence k rozvoji práce z domova (hle, pracoviště!), zkrácených úvazků, firemní školky atd. tak bych tyto výdaje automaticky z daňových nevylučoval. Někdo to musí zkusit a dotáhnout to k pozitivnímu judikátu.
na tn nekoukejte, ten daním nerozumí, ten je postižený jen bezpečnostními předpisy a domnívá se, že před 24/1 ZDP mají přednost :-) . to, že hračky jsou daňově uznatelné, je již zcela běžné. u dětských lékařů, u služeb, jichž mohou využívat klienti s dětmi apod. záleží jen na tom, jak to subjekt zdůvodní.
a o tom, že když nebude mít podnikatel ve stavebnictví lejstro na to, že zaměstnancům musí dát helmu, nemůže v žádném případě znamenat, že ji správce daně vyloučí z nákladů. on existuje kromě ZDP i DŘ a zdravý selský rozum.
Svým příspěvkem potvrzujete, že nemáte sebemenší představu wo co go. Zde se neřeší, zda jsou hračky daňově uznatelné či nikoliv (obecně), ale zda je možné, aby byly hradčky daňově uznatelné jako OOPP. A to být opravdu nemohou. Důkazem, že jste v problematice zcela out, je též odvolávání se na zdravý selský rozum.
Máte pravdu v tom, že ani v zákoníku práce, ani v prováděcím nařízení vlády není uvedeno, že seznam musí mít písemnou formu (listinnou, digitální). Pokud však nebude, jak chcete kontrolnímu orgánu doložit, které OOPP je zaměstnavatel povinen poskytovat. A to neuvádím, jakým způsobem bude podnikatel sám vědět komu, kdy a které OOPP má poskytnout. Písemná podoba vyplývá prakticky sama.
Podstata věci je v tom, že je potřeba mít někde uvedeno, jaké prostředky a v jakém množství se poskytují pro výkon jaké pracovní činnosti. Dříve toto stanovoval stát, dnes si to musí každý zaměstnavatel, včetně OSVČ, která nikoho nezaměstnává, stanovit sám.
Daním se nevěnuji a nechtěla jsem do této diskuze zasahovat, ale už mi to nedá. Souhlasím s panem Tomášem Neugebauerem, jenom bych asi volila jiná slova. Vycházím z účinné právní úpravy a ze zkušeností, které z daňových kontrol mám.
Pokud jde o formu seznamu pro poskytování OOPP, neumím si představit, že tento seznam nebude v písemné, tj. listinné nebo elektronické podobě.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.