Zdravím, paní účetní ví, že jí za to nehrozí žádná pokuta a "řešení existuje" - podat si přiznání. Už jsem se tu opakovaně prezentoval jako odpůrce likvidačních pokut, ovšem nový daňový řád (na rozdíl od starého) je v tomto opačný extrém - pouze mlčenlivost, pořádková, za nevedení evidencí a opožděné tvrzení. Žádné "neplnění povinností nepeněžité povahy vyplývající z daňových zákonů" pod sankcí až do 2 MEGA jako v 337/1992.
A nebylo by možné použít daňový řád?
Požádám (jako poplatník) zaměstnavatele o roční zúčtování. On ho neprovede, Požádám ho o vysvětlení. Zaměstnavatel (jako plátce daně) je povinen odpovědět a když nebudu souhlasit, můžu podat stížnost správci daně (na FÚ).
Zákon č. 280/2009 Sb.
§ 237
Stížnost na postup plátce daně
(1) Má-li poplatník pochyby o správnosti sražené nebo vybrané daně, může nejpozději do 60 dnů ode dne, kdy se o výši sražené nebo vybrané daně dozvěděl, požádat plátce daně o vysvětlení. V žádosti uvede důvody svých pochybností.
(2) Plátce daně je povinen podat poplatníkovi písemné vysvětlení do 30 dnů ode dne, kdy žádost obdržel, a v téže lhůtě případnou chybu opravit a současně podat následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování správci daně.
(3) Nesouhlasí-li poplatník s postupem plátce daně, může podat stížnost na postup plátce daně správci daně, který je tomuto plátci daně místně příslušný, a to do 30 dnů ode dne, kdy poplatník obdržel od plátce daně vysvětlení. Nesplní-li plátce daně svoji povinnost podle odstavce 2, je poplatník oprávněn podat takovou stížnost správci daně do 60 dnů ode dne, kdy měl plátce daně podat poplatníkovi vysvětlení.
(4) V řízení o stížnosti na postup plátce daně se použije obdobně § 111 odst. 5 a § 112. Správce daně o stížnosti rozhodne tak, že stížnosti vyhoví nebo částečně vyhoví a současně uloží plátci daně zjednat nápravu ve stanovené lhůtě anebo stížnost zamítne. Rozhodnutí o stížnosti se oznamuje poplatníkovi i plátci daně.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.