Jám to mám ve výnosech přeci při daňovém dokladu k přijaté záloze účtuji 311/604. Níže uvádím na účtování:
vystavená zálohová fa. 1000 lt neúčtuje se
peníze přijaté na účet 10.9.21 50 000,- za dodávku 1000 lt 221/324
vystavená faktura na přijatou celkovou dodávku DUZP 10.9.21 na 1000 lt
311/324 - 50 000,-
311/604.343 -41 322,31+8677,69 DPH = 50 000,- Kč
Mám tudíž zúčtovanou zálohu i ve výnosech. Nevím, jak mám zúčtovat již vystavený daňový doklad na celkovou částku se skutečnými dodávkami, jak chce odběratel. Již nemusí nic doplácet?! Díky za pomoc, už nemůžu nic vymyslet....
Dobrý den, běžně se daňový doklad k přijaté záloze neúčtuje do výnosů. D.d. k záloze je pouze doklad, kterým naplňujete zákon o DPH (odvod DPH u plateb před uskutečněním dodání zboží)= dodavatel DPH odvádí a odběratel má nárok na odpočet DPH.
Jakmile dodáte zboží, vystavujete daňový doklad za dodání zboží a odečtete d.d. k přijaté záloze. Teprve na tomto dokladu účtujete o výnosech z prodaného zboží. Může vám vzniknout nedoplatek, přeplatek zálohy nebo je záloha rovna plnění. Pokud je záloha rovna plnění, pak některé firmy již daňový doklad z hlediska DPH nevystavují, ale jak- kdy- a na základě čeho účtují o výnosech nevím. Já vystavuji konečnou fakturu vždy.
Pokud dojde v jednom měsíci k úhradě zálohy a i k jejím zúčtování, tak někteří zase nevystavují d.d. k záloze, ale o DPH účtují v plné výši až na konečné faktuře.
Takže nezbývá nic jiného, než prozkoumat, jak to nejlépe umí a zálohy hlídá váš SW a případně jak to vyhovuje Vám.
Děkuji Všem za pomoc a radu, mohla by mi ještě T. poradit, kde bych našla oporu v zákonů, že jsem takto povinná postupovat. Do nákladů si vnitropodnikove může odběratel zauctovat PHM s dodávkami dle stacecich listku ze 153 má 501. Přijde mi to zbytečně navíc vystavovat další fakturu, Účetní SW nemám nijak nastavený, dělám sama.
Přesně teď nevím, jakou oporu a v jakém zákoně myslíte.
Ptáte se snad proč d.d. k přijaté záloze nelze účtovat do výnosů? Podle mne přijetím zálohy na dodání zboží nedochází k výnosům. K výnosům dochází až při prodeji zboží .... výnosy a náklady řeší zákon o účetnictví a vyhláška, zákon o dani z příjmů řeší daňovou uznatelnost těchto výnosů a nákladů a zákon o DPH pojednává o okamžiku odpočtu či povinnosti přiznat DPH.
No a d.d. k záloze nám to všechno dost komplikuje, takže většina z nás hledá, jak to dělat jednoduše a přehledně. Pokud ovšem přijdete na způsob, jak to udělat ve vztahu ke všem zákonům správně, tak máte vyhráno. Já pracuji s vícero SW a každý to dělá jinak.
A k tomu vnitropodnikovému účetnictví ...... to přeci děláte kvůli zákonu o účetnictví a dani z příjmu a ne s ohledem n a DPH.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.