Vlákno názorů k dotazu Vedení účetnictví elektronicky a kontrola z FÚ od stana1 - Vždyť v elektronické podobě účetnictví můžete vést již...

  • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 10. 2021 9:53

    stana1 (neregistrovaný)

    Vždyť v elektronické podobě účetnictví můžete vést již docela dost let. Jen musíte zajistit, že výstupy z účetnictví (hl.kniha, účetní deník atd.) budou fungovat v čtecím formátu (např. pdf , dos atd.). Jedeme tímto způsobem již hodně dlouho, jen prvotní doklady zůstávají z převážné většiny pouze v papírové formě. S FÚ také komunikujete většinou pouze elektronicky a na případné jejich vyžádání, není problém něco vytisknout na papír

  • 23. 10. 2021 11:03

    xy (neregistrovaný)

    ale tazatel se ptá právě na to, zda musí být doklady papírově, nebo stačí pouze elektronicky. ne jestli může vést účto v elektronické podobě.

  • 24. 10. 2021 18:58

    bob (neregistrovaný)

    já si neumím představit, že bych DPH kontrolovala stylem, otevřu fakturu elektronicky, to mě jen taky napadlo, ale každý to dělá jinak. Setkala jsem se s tím, že se netiskly faktury vydané kvůli velkému množství.

  • 25. 10. 2021 11:01

    stana1 (neregistrovaný)

    U velkých firem , kde jsou tisíce přijatých i vydaných faktur, plus tisíce pokladních operací, nemáte šanci kontrolovat DPH Vámi uvedeným stylem, že si každou fakturu otevřete. V těchto případech jsou nastaveny kontroly přímo v ERP systému a to na na propočtech DPH x základ x sazba + kódy zemí odkud či kam zboží proudí + data přijetí faktury a data zdanitelných plnění+ kódy zboží a služeb.. Vytištění jednotlivých případů k DPH u takovéto firmy znamená stovky stránek a tak se tisknou jen nesrovnalosti. U menších firem to je jen věc zvyku zda listovat v šanonech, či použít dvě obrazovky pro snadnější přehled při elektronickém náhledu. Já upřednostňuji tu elektronickou formu, na kterou jsem byla léta navyklá u gigantické nadnárodní firmy. Je to asi opravdu věc zvyku .

    Ještě odpovím po lopatě i předchozímu přispěvovateli k otázce vedení účetnictví elektronicky. ANO je to možné už řadu let!!!!!. Kontrole FÚ vždy můžete vytisknout vše, co budou požadovat.

  • 25. 10. 2021 13:43

    xy (neregistrovaný)

    zkuste místo těch vykřičníků a caps locku napsat, kterému přispěvovateli po lopatě odpovídáte? já teda nevidím nikoho, ani tazatele, kdo by zpochybňoval možnost vést účetnictví elektronicky. otázka zněla, zda může veškeré doklady (paragony a jiné doklady, co má v papírové formě) převést (asi pdf) a mít POUZE v elektronické podobě, i když "originál" je na papíru..

    BTW: já si zase nedovedu dost dobře představit ve velkých firmách převádět každý paragon do pdf. Ale jak píšete, je to věc zvyku.

  • 26. 10. 2021 10:17

    stana1 (neregistrovaný)

    Tak si představte, že firma má několik účetních sekcí rozmístěných různě po světě, Každá tato sekce zpracovává účetní případy několika různých zemí a tak např. v Krakowě obdrží papírový paragon z Moravy, který má účetně zpracovat Manila, která kdyby měla počkat na doručení papírové formy nezvládne zaslat svá finální data za svou část účtování do centrály, která je v Kuala Lumpur. Z centrály do 5. dne v měsíci je rozesílána závěrka do jednotlivých zemí (včetně prvotních záznamů). V každé té zemi mají také úřady podobné jako je náš FÚ a nikde nebyl v centrální Evropě zaznamenán žádný problém s prvotními doklady vytištěnými z e-podoby. Já jsem za ČR zažila několik kontrol, které byly směrované jen k určitému segmentu našeho obchodu. V SR jsme ale měli hloubkovou kontrolu od finančáků a 4 pracovníci finančáku tam na tom seděli skoro rok a ani tam nebyl problém s předkládáním prvotních dokladů z e-podoby. U takto gigantických firem s velmi složitou strukturou udělat opravdu celkovou kontrolu a nikoliv namátkovou není prakticky možné z hlediska kapacit. A opravdu se v takových gigantech na každý došlý papírový doklad pořizuje scan, který se zasílá do té účetní sekce, kde bude zaúčtován. Naštěstí v průběhu let je už skoro více dokladů elektronických než papírových.

  • 26. 10. 2021 10:50

    xy (neregistrovaný)

    já si představovat nic nemusím. já jen odpovídám na dotaz. tj. že si můžou naskenovat do účta klidně všechny doklady, ale ty, co jsou v papírové formě, musí mít někde uloženy pro případnou kontrolu, neb tak praví zákon.

  • 26. 10. 2021 11:09

    Aion (neregistrovaný)

    Kopírovat už ne!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).