Vždyť v elektronické podobě účetnictví můžete vést již docela dost let. Jen musíte zajistit, že výstupy z účetnictví (hl.kniha, účetní deník atd.) budou fungovat v čtecím formátu (např. pdf , dos atd.). Jedeme tímto způsobem již hodně dlouho, jen prvotní doklady zůstávají z převážné většiny pouze v papírové formě. S FÚ také komunikujete většinou pouze elektronicky a na případné jejich vyžádání, není problém něco vytisknout na papír
U velkých firem , kde jsou tisíce přijatých i vydaných faktur, plus tisíce pokladních operací, nemáte šanci kontrolovat DPH Vámi uvedeným stylem, že si každou fakturu otevřete. V těchto případech jsou nastaveny kontroly přímo v ERP systému a to na na propočtech DPH x základ x sazba + kódy zemí odkud či kam zboží proudí + data přijetí faktury a data zdanitelných plnění+ kódy zboží a služeb.. Vytištění jednotlivých případů k DPH u takovéto firmy znamená stovky stránek a tak se tisknou jen nesrovnalosti. U menších firem to je jen věc zvyku zda listovat v šanonech, či použít dvě obrazovky pro snadnější přehled při elektronickém náhledu. Já upřednostňuji tu elektronickou formu, na kterou jsem byla léta navyklá u gigantické nadnárodní firmy. Je to asi opravdu věc zvyku .
Ještě odpovím po lopatě i předchozímu přispěvovateli k otázce vedení účetnictví elektronicky. ANO je to možné už řadu let!!!!!. Kontrole FÚ vždy můžete vytisknout vše, co budou požadovat.
zkuste místo těch vykřičníků a caps locku napsat, kterému přispěvovateli po lopatě odpovídáte? já teda nevidím nikoho, ani tazatele, kdo by zpochybňoval možnost vést účetnictví elektronicky. otázka zněla, zda může veškeré doklady (paragony a jiné doklady, co má v papírové formě) převést (asi pdf) a mít POUZE v elektronické podobě, i když "originál" je na papíru..
BTW: já si zase nedovedu dost dobře představit ve velkých firmách převádět každý paragon do pdf. Ale jak píšete, je to věc zvyku.
Tak si představte, že firma má několik účetních sekcí rozmístěných různě po světě, Každá tato sekce zpracovává účetní případy několika různých zemí a tak např. v Krakowě obdrží papírový paragon z Moravy, který má účetně zpracovat Manila, která kdyby měla počkat na doručení papírové formy nezvládne zaslat svá finální data za svou část účtování do centrály, která je v Kuala Lumpur. Z centrály do 5. dne v měsíci je rozesílána závěrka do jednotlivých zemí (včetně prvotních záznamů). V každé té zemi mají také úřady podobné jako je náš FÚ a nikde nebyl v centrální Evropě zaznamenán žádný problém s prvotními doklady vytištěnými z e-podoby. Já jsem za ČR zažila několik kontrol, které byly směrované jen k určitému segmentu našeho obchodu. V SR jsme ale měli hloubkovou kontrolu od finančáků a 4 pracovníci finančáku tam na tom seděli skoro rok a ani tam nebyl problém s předkládáním prvotních dokladů z e-podoby. U takto gigantických firem s velmi složitou strukturou udělat opravdu celkovou kontrolu a nikoliv namátkovou není prakticky možné z hlediska kapacit. A opravdu se v takových gigantech na každý došlý papírový doklad pořizuje scan, který se zasílá do té účetní sekce, kde bude zaúčtován. Naštěstí v průběhu let je už skoro více dokladů elektronických než papírových.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.