Formulace "klient se ptal u předchozího účetního po směrnicích ..." je celkem směšná.
Směrnice tvoří a odpovídá za ně klient (účetní jednotka, její statutár), účetní podle nich účtuje. Je běžné, že se tvoří třeba na popud účetní a ve spolupráci s ní, ale odpovědnost je na "klientovi".
Vypadá to, že v tomto případě zatím žádné směrnice nejsou, je třeba je tedy nově vytvořit.
Při případné kontrole předchozích období a dotazů na způsoby účtování je pak na klientovi, jak to dokáže vyargumentovat.
Nemám zkušenost s finančním úřadem, ale auditor a kontroly dotací požadují směrnice vždy.
Co to je v tomto případě "správně". Pokud účtovali v souladu s předpisy a předanými podklady tak ano. Zřejmě ve smlouvě o vedení účetnictví neměli i tvorbu interních předpisů. Jestli je to etické, pokud účtovali případ kde by to bylo potřeba ošetřit a neupozornili klienta, toť otázka.
Je to velmi obvyklý případ, klient si pod pojmem "vedení účetnictví" představuje, že už se vůbec o nic z hlediska účetnictví a daní nemusí starat.
Odpovědnost za vedení účetnictví a daně při případné kontrole nese vždy klient. Jak to má smluvně ošetřeno s externí účetní ...?
Ale jak jsem říkal, ještě jsem se nesetkal s kontrolou FÚ, která by směrnice požadovala. Ani mě nenapadá případ, kde by to bylo nezbytně nutné a nějaký předpis to vyžadoval.
Ale třeba se někdo ozve.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.