Za stanovení výše náhrad je odpovědný zaměstnavatel. On je vypočte na základě doložených podkladů a případně zkrátí v souladu se zákoníkem práce (v některých případech je může v souladu se zákoníkem práce i zvýšit). Celkovou vypočtenou výši projedná s poškozeným. Pojišťovna do toho nemá co mluvit. Poté může částku vyplatit přímo poškozenému a u pojišťovny ji refundovat, nebo požádat pojišťovnu o její proplacení poškozenému.
Nechce-li pojišťovna částku proplatit v plné výši, zaměstnavatele to neopravňuje k úpravě jím vypočtené částky. Výjimku tvoří pouze případ, kdy při výpočtu došlo k prokazatelné chybě, kterou pojišťovna objevila (opravenou částku je nutné znova projednat s poškozeným [byla-li již poškozenému vyplacena, není vždy povinen ji vrátit – viz § 331 zákoníku práce]). Považuje-li zaměstnavatel svůj nárok vůči pojišťovně za oprávněný (jedno zda jde o refundaci či přímé vyplacení), musí zvážit svůj postoj k pojišťovně a snažit se s ní dohodnout, případně volit až projednání u soudu. V případě požadavku na pojišťovnu o vyplacení poškozenému je nutné zohlednit, že zaměstnavatel se tímto krokem nezprošťuje své povinnosti uhradit náhrady poškozenému, a že poškozený může vůči němu uplatňovat svůj nárok, a to až soudní cestou.
Je nutné si uvědomit, že pojišťovna nefunguje jako poradce, nebo garant správnosti výplaty náhrad. Plně odpovědný je vždy zaměstnavatel.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.