Re: storno, nebo dobropis?
Pokud už se něco takého stane, umožňuje mi program udělat tzv. Stornovací doklad, který je něco jako kopie původního dokladu s minusovými položkami a navíc textem "storno dokladu č. ..."
Nebezpečí, že obchodní partner zúčtuje "nadbytečný druhý doklad" a uplatní si 2x odpočet DPH tu je, ale v případě fungujícího systému oběhu dokladů by se to nemělo stát. Opět trocha praxe - znám podnikatele, kteří dvojitou fakturaci objeví hned (i když mají obrat ve stovkám milionů) a znám i takové, kteří na to nejsou schopni přijít. 2x by se však ale nikomu platit nechtělo.
Re: storno, nebo dobropis?
Datum? - Zde je důležité DUZP - a to musí být původní datum (připomínám, že jsme stále u "storna"). Když něco nemělo být, resp. na druhé straně nebyl nárok, tak se musím s DPH vrátit do příslušného zdaňovacího období. Oprava v jiném období by znamenala neoprávněnou změnu jiného zdaňovacího období.
Re: storno, nebo dobropis?
*** Ano, o tohle mi šlo - že patří stornem do oprav minulých období a já (jako ta "omylná" strana) nemám jistotu, že druhá strana postupuje taky tak. U dobropisu mám jistotu, že data sedí na obou stranách. A ano, je třeba se držet zákona :-)) Já ale prakticky postupuji tak, že když k tomuhle už dojde, tak pokud nemá žádná strana uzavřeno období, tak se snažím originál stáhnout zpět a pokud už uzavřené mají, pak se to snažím uhrát na "zrušení zd.plnění" §42/1/a a dobropis. Především pokud jde o služby, kdy se zd.plnění považuje za uskutečněné už dnem vystavení DD. Díky za Váš čas :-) ***
Re: storno, nebo dobropis?
*** Chápu, a právě proto to kategoricky netvrdím :-) Ale představte si, že druhá strana si tu fa nechá dvakrát v nároku na odpočet a nějaké to zrušení třeba zapře nebo i převezme a řekne, že "nějaké zrušení" není daňovým dokladem. Proto jsem napsala "pro jistotu" :-) ***
Re: storno, nebo dobropis?
-----
Ono v praxi se většinou stává, že právě příjemce tohoto dokladu se ozve, že ho má dvakrát - protože sice z jedné strany má nárok na nějaký odpočet DPH, ale z druhé strany Vám musí za tu fakturu zaplatit, že. :-)) A taky není bez postihu si ponechat v účetnictví fakturu za neexistující plnění.
Samozřejmě, že se nám už taky stalo, že si příjemce uplatnil DPH z dokladu který byl chybně vystaven a pak jsme se snažili vymyslet nějaký důvod pro vystavení dokladu dle §42, ale tohle je nebudu nikomu radit :-) když mi to nepřipadá košer.
Re: storno, nebo dobropis?
>>>>>*** Jen můj názor: protože ZDPH nezná pojem STORNO
>>>>>jako opravu, chovala bych s tomu pro jistotu jako k
>>>>>opravě dle §42/1/a (přestože je evidentní, že k UZP
>>>>>ani
>>>>>nedošlo) a opravovala dobropisem a se vším, co zákon
>>>>>u
>>>>>dobropisů vyžaduje ***
>*** Já vím :-) - můj názor viz. výše :-) ***
musela jsem umazat kus :((
LeoX, souhlasím s tím, co píšete, ale již několikrát jsem musela místo storna udělat dobropis. Pokud pominu, že jsem neustále označována za prudila, co otravuje s nějakými datumy a odmítá učinit, co jednatel slíbil, že nebude problém, ale jak jinak zrušit 2x fakturaci tehdy, když odběratel trvá na dobropisu, právě proto, že je jiné období a předhodí „zaklínadlo“ : my už máme uzavřené období a jsme po auditu. Nejspíš se sklady neauditují)) Co takhle DUZP VDF – v dobré víře fakturováno)) Nicméně dneska už bych to neudělala a poslala bych doporučeně oznámení (asi tak jako se dělá jednostranný zápočet)
Re: storno, nebo dobropis?
*** Jsem ráda, že můj postup někdo chápe :-) Je to přeně o tom, o čem píše Jitka - o té druhé straně. Když udělám takovou chybu, že dvakrát fakturuji a zjistím to třeba za dva měsíce a pošlu nějaké storno faktury, tak tím jako by říkám: "Ano, já jsem chybu udělala ale co je mi po Vás, Vy si podejte dodatečné, Vy jste si neoprávněně nárokovali, tak se s tím nějak poperte". Většina asi řekne, že to zákon říká a že to tak musí být. Já říkám, že nemusí, když se ty dvě strany dohodnou, aby se to dalo vyřešit dobropisem. Obě strany na tom přece musí mít zájem. A státní kasa se taky neokrádá, protože ve stejný moment (při chybě) bylo nárokováno i odvedeno a ve stejný moment (přijetí dobropisu) se vrací. ***
Re: storno, nebo dobropis?
>> >>>>>*** Jen můj názor: protože ZDPH nezná pojem STORNO
>>
>>musela jsem umazat kus :((
>>
>>LeoX, souhlasím s tím, co píšete, ale již několikrát
>>jsem musela místo storna udělat dobropis. Pokud
>>pominu,
>>že jsem neustále označována za prudila, co otravuje s
>>nějakými datumy a odmítá učinit, co jednatel slíbil,
>>že nebude problém, ale jak jinak zrušit 2x fakturaci
>>tehdy, když odběratel trvá na dobropisu, právě proto,
>>že
>>je jiné období a předhodí „zaklínadlo“ : my už máme
>>uzavřené období a jsme po auditu. Nejspíš se sklady
>>neauditují)) Co takhle DUZP VDF – v dobré víře
>>fakturováno)) Nicméně dneska už bych to neudělala a
>>poslala
>>bych doporučeně oznámení (asi tak jako se dělá
>>jednostranný zápočet)
>
>*** Jsem ráda, že můj postup někdo chápe :-) Je to
>přeně o tom, o čem píše Jitka - o té druhé straně. Když
>udělám takovou chybu, že dvakrát fakturuji a zjistím to
>třeba za dva měsíce a pošlu nějaké storno faktury, tak
>tím jako by říkám: "Ano, já jsem chybu udělala ale co
>je mi po Vás, Vy si podejte dodatečné, Vy jste si
>neoprávněně nárokovali, tak se s tím nějak poperte".
>Většina asi řekne, že to zákon říká a že to tak musí být.
>Já říkám, že nemusí, když se ty dvě strany dohodnou,
>aby se to dalo vyřešit dobropisem. Obě strany na tom
>přece musí mít zájem. A státní kasa se taky neokrádá,
>protože ve stejný moment (při chybě) bylo nárokováno i
>odvedeno a ve stejný moment (přijetí dobropisu) se
>vrací. ***
Děkuji všem za názor, raději jsem udělala dobropis, ač to bylo v jednom měsíci a během 14 dní.S odběratelem se nedalo domluvit o vrácení duplicitní faktury.Holt, fa je DUZP v 7/07 a dobropis v 8/07(bude po potvrzení), ale asi je to jistější.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.