Hlavní navigace

Storno, nebo dobropis?

  • (neregistrovaný) 86.49.68.---

    3. 8. 2007 9:59

    Omylem jsem vystavila (a odeslala) jednu fakturu 2x. Je to v jednom měsíci-na začátku a na konci. Mohu poslat odběrateli STORNO duplicitní faktury, nebo musím vystavit DOBROPIS?

    Dík za pomoc Jana

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 3. 8. 2007 10:53

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Jen můj názor: protože ZDPH nezná pojem STORNO jako opravu, chovala bych s tomu pro jistotu jako k opravě dle §42/1/a (přestože je evidentní, že k UZP ani nedošlo) a opravovala dobropisem a se vším, co zákon u dobropisů vyžaduje ***

    • 3. 8. 2007 12:53

      Barbara (neregistrovaný) 80.188.29.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      ----
      Právě proto, že k uskutečnění plění vůbec nedošlo, nelze vystavit dobropis, ale doklad se musí stornovat = zrušit, protože je to chyba která se netýká žádné změny uskutečněného ZP.

      Ale tohle je zas jen můj názor :-)

    • 3. 8. 2007 12:57

      LeaX (neregistrovaný) 83.208.40.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      Váš názor je zcela správný. Dobropisovat lze pouze za předpokladu, že původní doklad byl vystaven v pořádku. Prakticky však, bohužel, je dost těžké toto někomu vysvětlit.

    • 3. 8. 2007 13:06

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Díky za reakci. Můžu otázku? Jak by měl takový "zrušující" daňový doklad vypadat? Zkuste, prosím, co možná nejpodrobněji. Díky :-) ***

    • 3. 8. 2007 13:29

      LeaX (neregistrovaný) 83.208.40.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      Pokud už se něco takého stane, umožňuje mi program udělat tzv. Stornovací doklad, který je něco jako kopie původního dokladu s minusovými položkami a navíc textem "storno dokladu č. ..."
      Nebezpečí, že obchodní partner zúčtuje "nadbytečný druhý doklad" a uplatní si 2x odpočet DPH tu je, ale v případě fungujícího systému oběhu dokladů by se to nemělo stát. Opět trocha praxe - znám podnikatele, kteří dvojitou fakturaci objeví hned (i když mají obrat ve stovkám milionů) a znám i takové, kteří na to nejsou schopni přijít. 2x by se však ale nikomu platit nechtělo.

    • 3. 8. 2007 13:38

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Ano, to by se nechtělo :-)) ale mně šlo spíše o data. Datum, kdy by druhá strana ten (po druhé) uplatněný nárok měla "vrátit" a datum, kdyby si ta "omylná" strana mohla "zrušit" to (po druhé) odvedené DPH. ***

    • 3. 8. 2007 13:49

      LeaX (neregistrovaný) 83.208.40.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      Datum? - Zde je důležité DUZP - a to musí být původní datum (připomínám, že jsme stále u "storna"). Když něco nemělo být, resp. na druhé straně nebyl nárok, tak se musím s DPH vrátit do příslušného zdaňovacího období. Oprava v jiném období by znamenala neoprávněnou změnu jiného zdaňovacího období.

    • 3. 8. 2007 14:04

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Ano, o tohle mi šlo - že patří stornem do oprav minulých období a já (jako ta "omylná" strana) nemám jistotu, že druhá strana postupuje taky tak. U dobropisu mám jistotu, že data sedí na obou stranách. A ano, je třeba se držet zákona :-)) Já ale prakticky postupuji tak, že když k tomuhle už dojde, tak pokud nemá žádná strana uzavřeno období, tak se snažím originál stáhnout zpět a pokud už uzavřené mají, pak se to snažím uhrát na "zrušení zd.plnění" §42/1/a a dobropis. Především pokud jde o služby, kdy se zd.plnění považuje za uskutečněné už dnem vystavení DD. Díky za Váš čas :-) ***

    • 3. 8. 2007 13:02

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Chápu, a právě proto to kategoricky netvrdím :-) Ale představte si, že druhá strana si tu fa nechá dvakrát v nároku na odpočet a nějaké to zrušení třeba zapře nebo i převezme a řekne, že "nějaké zrušení" není daňovým dokladem. Proto jsem napsala "pro jistotu" :-) ***

    • 3. 8. 2007 14:39

      Barbara (neregistrovaný) 80.188.29.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      -----
      Ono v praxi se většinou stává, že právě příjemce tohoto dokladu se ozve, že ho má dvakrát - protože sice z jedné strany má nárok na nějaký odpočet DPH, ale z druhé strany Vám musí za tu fakturu zaplatit, že. :-)) A taky není bez postihu si ponechat v účetnictví fakturu za neexistující plnění.
      Samozřejmě, že se nám už taky stalo, že si příjemce uplatnil DPH z dokladu který byl chybně vystaven a pak jsme se snažili vymyslet nějaký důvod pro vystavení dokladu dle §42, ale tohle je nebudu nikomu radit :-) když mi to nepřipadá košer.

    • 3. 8. 2007 15:17

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Já vím :-) - můj názor viz. výše :-) ***

    • 3. 8. 2007 16:49

      Jitka_D (neregistrovaný) 62.177.70.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      >>>>>*** Jen můj názor: protože ZDPH nezná pojem STORNO
      >>>>>jako opravu, chovala bych s tomu pro jistotu jako k
      >>>>>opravě dle §42/1/a (přestože je evidentní, že k UZP
      >>>>>ani
      >>>>>nedošlo) a opravovala dobropisem a se vším, co zákon
      >>>>>u
      >>>>>dobropisů vyžaduje ***


      >*** Já vím :-) - můj názor viz. výše :-) ***

      musela jsem umazat kus :((

      LeoX, souhlasím s tím, co píšete, ale již několikrát jsem musela místo storna udělat dobropis. Pokud pominu, že jsem neustále označována za prudila, co otravuje s nějakými datumy a odmítá učinit, co jednatel slíbil, že nebude problém, ale jak jinak zrušit 2x fakturaci tehdy, když odběratel trvá na dobropisu, právě proto, že je jiné období a předhodí „zaklínadlo“ : my už máme uzavřené období a jsme po auditu. Nejspíš se sklady neauditují)) Co takhle DUZP VDF – v dobré víře fakturováno)) Nicméně dneska už bych to neudělala a poslala bych doporučeně oznámení (asi tak jako se dělá jednostranný zápočet)

    • 3. 8. 2007 17:23

      bdm (neregistrovaný) 217.196.220.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      *** Jsem ráda, že můj postup někdo chápe :-) Je to přeně o tom, o čem píše Jitka - o té druhé straně. Když udělám takovou chybu, že dvakrát fakturuji a zjistím to třeba za dva měsíce a pošlu nějaké storno faktury, tak tím jako by říkám: "Ano, já jsem chybu udělala ale co je mi po Vás, Vy si podejte dodatečné, Vy jste si neoprávněně nárokovali, tak se s tím nějak poperte". Většina asi řekne, že to zákon říká a že to tak musí být. Já říkám, že nemusí, když se ty dvě strany dohodnou, aby se to dalo vyřešit dobropisem. Obě strany na tom přece musí mít zájem. A státní kasa se taky neokrádá, protože ve stejný moment (při chybě) bylo nárokováno i odvedeno a ve stejný moment (přijetí dobropisu) se vrací. ***

    • 3. 8. 2007 19:01

      Jana (neregistrovaný) 86.49.68.---

      Re: storno, nebo dobropis?
      >> >>>>>*** Jen můj názor: protože ZDPH nezná pojem STORNO

      >>
      >>musela jsem umazat kus :((
      >>
      >>LeoX, souhlasím s tím, co píšete, ale již několikrát
      >>jsem musela místo storna udělat dobropis. Pokud
      >>pominu,
      >>že jsem neustále označována za prudila, co otravuje s
      >>nějakými datumy a odmítá učinit, co jednatel slíbil,
      >>že nebude problém, ale jak jinak zrušit 2x fakturaci
      >>tehdy, když odběratel trvá na dobropisu, právě proto,
      >>že
      >>je jiné období a předhodí „zaklínadlo“ : my už máme
      >>uzavřené období a jsme po auditu. Nejspíš se sklady
      >>neauditují)) Co takhle DUZP VDF – v dobré víře
      >>fakturováno)) Nicméně dneska už bych to neudělala a
      >>poslala
      >>bych doporučeně oznámení (asi tak jako se dělá
      >>jednostranný zápočet)
      >
      >*** Jsem ráda, že můj postup někdo chápe :-) Je to
      >přeně o tom, o čem píše Jitka - o té druhé straně. Když
      >udělám takovou chybu, že dvakrát fakturuji a zjistím to
      >třeba za dva měsíce a pošlu nějaké storno faktury, tak
      >tím jako by říkám: "Ano, já jsem chybu udělala ale co
      >je mi po Vás, Vy si podejte dodatečné, Vy jste si
      >neoprávněně nárokovali, tak se s tím nějak poperte".
      >Většina asi řekne, že to zákon říká a že to tak musí být.
      >Já říkám, že nemusí, když se ty dvě strany dohodnou,
      >aby se to dalo vyřešit dobropisem. Obě strany na tom
      >přece musí mít zájem. A státní kasa se taky neokrádá,
      >protože ve stejný moment (při chybě) bylo nárokováno i
      >odvedeno a ve stejný moment (přijetí dobropisu) se
      >vrací. ***

      Děkuji všem za názor, raději jsem udělala dobropis, ač to bylo v jednom měsíci a během 14 dní.S odběratelem se nedalo domluvit o vrácení duplicitní faktury.Holt, fa je DUZP v 7/07 a dobropis v 8/07(bude po potvrzení), ale asi je to jistější.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).