Re: Skladová evidence - drobný materiál
U způsobu B, když se budeme bavit o účtování, tak všechny nakoupené zásoby účtujete rovnou do nákladů, tedy 501. K tomu vedete operativní skladovou evidenci, kde materiál klasicky přijímáte na sklad a vydáváte do spotřeby. To se tedy bavíme o materiálu, který na skladě nějakou dobu pobude, tedy tzv. skladovém materiálu. Pokud jde o materiál, který se spotřebuje okamžitě po nákupu, typu kancelářské potřeby a podobně, ale i materiál výrobního typu ihned spotřebovaný (někomu chybí 10 šroubků na kompletaci zakázky, tak je koupí a hned je na tu zakázku namontuje), tak ten přes sklad ani nejde, tedy neprochází operativní evidencí. Podle konečného a počátečního zůstatku skladového materiálu pak korigujete k rozvahovému dni účet 501 a vytváříte účetní zůstatek účtu 112.
Protože si nemyslím, že byste si chtěla zbytečně u neskladového materiálu přidělávat práci s jeho honěním přes skladové karty, jde vám zřejmě o to, jak docílit, aby se materiál, který má býti někde evidován, neztrácel tím, že ho někdo rovnou "spotřebuje" :-).
Pokud tomu tak skutečně je, doporučuji vypracovat směrnici, ve které stanovíte, který materiál může být rovnou vydáván při nákupu do spotřeby a který musí projít skladovou evidencí.
S účtováním to ovšem minimálně během roku nemá nic společného, jedině k rozvahovému dni, pokud vám na sklade něco zbyde nespotřebovaného.
Re: Skladová evidence - drobný materiál
díky za odpověď, špatně jsem se vyjádřila, účtovat přímo na 501 budeme dál ..
jedná se mi o to, jak jste psal, aby se jednak materiál přímou spotřebou neztrácel a taky, že účto vedu zvlášť v účetním programu a faktury se vystavují a sklady vedou v jiném systému, z kterého se následně kalkuluje cena, tj. když to skladnice nedá alespoň celkovou částkou dokladu přes sklad, tak se spotřeba tohoto materiálu neprojeví v kalkulaci a náklady nejsou komplexní.
Řešil by jste to stejně, tak jak jste navrhoval, i v případě skladů vedených způsobem A? Tj. nákup drobného materiálu přímo 501/112 nebo by jste vytvořil položku "drobný" kam celkovou částkou dokladu materiál přijal a hned vyskladnil. Měsíčně je těchto dokladů cca 40, takže žádná hrůza.
Re: Skladová evidence - drobný materiál
No tak ten důvod s kalkulací ceny dokážu pochopit, pak ale když to funguje takto, musí skladnice veškerý "výrobní" materiál cpát přes sklad. Kancelářské potřeby a podobně můžete nechat jen ve spotřebě.
Pokud jde o způsob A, tam to funguje jinak než píšete. Nákup jde na 111/321,211 (dle způsobu úhrady) a příjem na sklad 112/111. V případě, kdy bezpečně víte, že nebudete k nakoupenému materiálu mít žádné VNP, je přípustné i účtování rovnou 112/321,211, tedy bez použití účtu 111.
Pro kancelářský a vůbec nevýrobní materiál můžete nadále používat způsob B, tedy 501/211,321.
Re: Skladová evidence - drobný materiál
díky za radu, vím jak funguje způsob A, ale zajímal mě váš názor, jestli by jste i v tomto případě volil stejné řešení pro drobný výrobní materiál, tedy účtování přímo do spotřeby 501/211.
Zajímá mě to proto, že v druhé firmě jsme zakoupili komplexní informační systém včetně čtečky pro příjem na sklad a budeme účtovat způsobem A - skladnice příjemky 112/111 a já k tomu budu párovat PF 111/321 a chtěla bych, aby u této firmy bylo všechno v pořádku -)
Re: Skladová evidence - drobný materiál
*Prosím, promiňte kibicovi:
Drobný materiál přes sklad nadělá jen zmatek zvláště při inventurách a vy v účtárně se budete topit v párování příjemek na faktury a pokladní doklady. Pouvažujte s techniky, co asi a do jaké výše dávat přímo do spotřeby jako režijní materiál a dejte to do směrnic účetní jednotky. Zejména si tam uveďte, že nákupy přes pokladnu nepůjdou přes sklad až na výjimky které určí někdo. Ty náklady se neztratí, promítnou se jako výrobní režie.
Je to ověřeno v praxi, ale nikde není psáno, že kibicové jsou proroci, které je dobře poslouchat.
Re: Skladová evidence - drobný materiál
*** díky kibicovi -)) právě proto se ptám, abych se dozvěděla, jak to v praxi provádíte -)
Na invetury by to nemělo vliv, nalej/vylej, jde mi jen o tu "správnou" evidenci, pokud říkáte, že to jde vyřešit směrnicí o drobném výrobním materiálu, jedná se mi o materiál přímo vstupující svou podstatou do našeho výrobku (někdy přijde hotově i materiál za více peněz, pokud s tou firmou obchodujeme poprvé), do směrnice bych tedy dala, že co se týče hotovostních nákupů přímo spotřebovaných na konkrétní probíhající zakázku, nebudou evidovány skladově, ale budou se účtovat do spotřeby materiálu přímo. Pouze v případě, že bude hotově nakoupen materiál na sklad, bude proveden jeho příjem. Takto to bude OK?
Díky za trpělivost. Nemáte nějaký slušivý vzor?
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.