Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Toto není správná odpověď. Náklady na opravu auta si do evidence dávat můžete. V případě uplatnění paušálního výdaje na dopravu nelze v souladu s ustanovení ZDP jako daňový výdaj uplatnit náklady na spotřebované PHM a parkovné související s vozidlem. Ostatní výdaje , jako odpisy, pojistné a výdaje na opravy a údržbu se uplatní v prokázané výši.
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
měla bych prosím ještě k tomu dotaz.
jsme s.r.o.
máme jedno nákladní auto + 2 osobní
u nákladního automobilu jsou stazky takže kniha jízd se toho asi netýká:
1. četla jsem že pauášl se může uplatnit max. u 3 firemních automobilů, tzn. kdyby jsme jako firma měli 4 firemní automobily, tak paušál můžu vést u těch 3 aut a u čtvrtého se normálně povede kniha Jízd?
2. když nebudu vést od 1.10.2009 knihu jízd, měsíčně si zaúčtuju 5000, do nákladů za auto, tím pádem ale nemůžu uplatnit z těchto 5000 dph jako bych to udělala za phm??
3. při paušálu si můžu ale dávat do nákladů + dph opravy a jiné výdaje za auto?
děkji
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Jak nám tedy rozumět tomu, co je v zákoně
zp) výdaje (náklady) na spotřebované pohonné hmoty a parkovné vynaložené v souvislosti s užíváním silničního motorového vozidla23d), u kterého poplatník uplatní paušální výdaj na dopravu, a 20 % ostatních výdajů (nákladů) s výjimkou odpisů vynaložených v souvislosti se silničním motorovým vozidlem, u kterého je poplatník povinen uplatnit krácený paušální výdaj na dopravu
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Na stránce ministerstva obchodu a průmyslu (http://www.mpo.cz/dokument63266.html) - přílohy ke stažení - Kniha jízd - otázky a odpovědi - je přesně popsáno, jak provádět.
Pokud se poplatník rozhodne pro využití paušálu, musí tak učinit zpětně za rok 2009 nebo až od nového roku - nelze kombinovat skutečné náklady na PHM a parkovné s paušálem. Pokud poplatník používá vozidlo jen pro podnikání je paušál 5000 měsíčně + odpisy, opravy apod. Paušál nahrazuje pouze spotřebu PHM a parkovného a nemusí se vést kniha jízd. Pokud použije vozidlo z části k soukromým účelům, tak si smí uplatnit pouze "krácený paušální výdaj na dopravu" a to ve výši 80%, tzn. 4000 Kč u jednoho vozidla za měsíc a takto samozřejmě musí pokrátit i ostatní náklady na vozidlo - odpisy, opravy apod.
Klasická kniha jízd se neruší u těch poplatníků, kteří nezvolí paušál, ale budou vykazovat skutečné náklady na PHM a parkovné. Ti musí dále vést knihu jízd.
Doporučuji přečíst celý výklad, řekla bych, že je docela srozumitelně popsaný, ale bohužel sem se nevejde.
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Díky. Stáhla jsem si a přečetla. Zmátla mne diskuze někde níže, kde pisatel odkazuje na opravy atd. Já jsem zase narazilla v zákoně na těch 20%, jak jsem uvedla. Takže paušál se tedy týká pouze pohonných hmot a parkovného a nahrazuje vlastně pohonné hmoty a DPH. Potom musím dokázat, že vozidlo používám pouze ke služebním výkonům. Odpisy, opravy, pneumatiky, pojištění, teď si nevzpomínám co ještě uplatňuji do daňových výdajů, v plné výši. Za rok celý 2009 to asi nepůjde, protože jsme uplatňovali odpočet DPH a zákon nebyl v platnosti a ani nevyšel. To by připadalo v úvahu až za říjen, ale vy uvádíte celý rok 2009.
Hezký víkend.
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Zákon o DPH paušál neřeší, tam bude možnost stále si uplatňovat, akorát částka za PHM a parkovné bude nedaňovým nákladem, takže stačí vše od začátku roku přeúčtovat do nedaňových nákladů. V tom vyjádření ministerstva je jasně napsané, že nelze kombinovat skutečně uplatněné náklady s paušálem - tzn. buď celé zdaňovací období skutečné náklady na PHM a parkovné + kniha jízd nebo paušál bez knihy jízd.
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Paušál, jak tomu rozumím, vůbec neřeší soukromé vozidlo, které poplatník používá pro podnikání a proplácí si náhrady za ujeté kilometry, že? Nebo lze vést knihu jízd, vyučtovávat náhrady za kilometry a PHM a na konci roku sečíst náhrady za PHM a pokud dají méně tak použít ten zkrácený paušál a náhrady dát jako nedaňový náklad. Pak se ztrácí výhoda nevedené knihy jízd.
S tím DPH mi to příjde nedorešené. Tak firma bude dávat do odpočtu DPH doklady od PHM, ale do daňových nákladů paušál? A jak se zjistí, že tam nedává podnikatel taky doklady na PHM své manželky? Bez knihy jízd asi neprokážu, že se nákup PHM vázal k ekonomické činnosti...což je podmínka pro uplatnění odpočtu DPH.
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Paušál se vztahuje jen na auta zahrnutá do podnikání. S tou DPH to bude stejné jako u nákladů - také si můžete uplatňovat DPH u všech dokladů (a musíte prokázat, že byly vynaložené na podnikání) a přesto si do daňového přiznání nakonec uplatníte to, co pro vás bude výhodnější - zda skutečně vynaložené náklady nebo výdaje paušálem.
Zákon o DPH prostě neřeší paušál. Nebudeme určitě polemizovat o tom, jak se vedou knihy jízd - i teď si můžu dát do nákladů doklad od někoho jiného než jen skutečně projeté.
Re: zrušení knihy jízd - a co opravy aut
Takže to bude probíhat tak, že firma dá zaměstnanci CSS kartu, se kterou bude takovat i soukromé jízdy. Ale nikdo nebude zkoumat, zda to byla soukromá jízda, protože má doma staré vlastní auto. DPH si uplatní tedy celé, žádné dodanění užívání firemního vozu k soukromým účelům ve mzdě.
Jak to bude s reálným zaúčtováním takového paušálu? 512/xxx?
Co když se zaměstnanec (např. majitel) rozhodne tankovat ze své platební karty a DPH neřešit. Pak se mu ten paušál 5000 Kč, reps. 4000 Kč měsíčně vyplatí 512/221(211)?
Děkuji za informace
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.