Re: docházka zaměstnanců
Jen vyjímám ze Zákoníku práce
§ 96
(1) Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci
a) odpracované
1. pracovní doby [§ 78 odst. 1 písm. a)],
2. práce přesčas [§ 78 odst. 1 písm. i) a § 93],
3. další dohodnuté práce přesčas (§ 93a),
4. 3. noční práce (§ 94),
5. 4. doby v době pracovní pohotovosti (§ 95 odst. 2),
b) pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel [§ 78 odst. 1 písm. h) a § 95].
(2) Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen umožnit zaměstnanci nahlédnout do jeho účtu pracovní doby nebo evidence pracovní doby a do jeho účtu mzdy a pořizovat si z nich výpisy, popřípadě stejnopisy na náklady zaměstnavatele.
...takže opravdu ukládá zákon, pište, tiskněte a zakládejte....
Re: docházka zaměstnanců
dovolil bych si jen malou doplňující informaci. Psát zpětně docházku je nesmysl, v případě kontroly nemůžete stejně nic doložit a dále bych se jen pozastavil nad tvrzením, že ZP ukládá povinnost evidovat docházku zaměstnanců, to jsem tedy v ZP nikde nenašel, asi neumím hledat.
Re: docházka zaměstnanců
Převážná většina organizací má samozřejmě více či méně propracovaný docházkový systém, evidující hodinu příchodu, odchodu a přerušení práce (ať už elektronicky čipově, klasické píchačky nebo zapsání do "knihy docházky").
Z vlastní zkušenosti ale vím, že není zase až tak neobvyklé, když organizace vede evidenci odpracované doby tak, že píše do sešitu: "Novák - pondělí 3.5. - odpracoval 4 hodiny, 4 hodiny lékař. Novotná - pondělí 3.5. - odpracováno 8 hodin. Nový - pondělí 3.5. - 8 hodin dovolená." Čímž liteře zákona vyhoví ... je to jako o tom vlkovi, co se nažral ...
Re: docházka zaměstnanců
>>>§ 96
>>>(1) Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých
>>>zaměstnanců evidenci
>>>a) odpracované
>>>1. pracovní doby [§ 78 odst. 1 písm. a)],
>>>2. práce přesčas [§ 78 odst. 1 písm. i) a § 93],
>>>3. další dohodnuté práce přesčas (§ 93a),
>>>4. 3. noční práce (§ 94),
>>>5. 4. doby v době pracovní pohotovosti (§ 95 odst.
>>>2),
>
>Jo, jo, to je to slovíčkaření, že jo ? I když někdo
>považuje dojítí do práce už automaticky za odpracovanou
>dobu.
jaký slovíčkaření, kdyby mi přišla kontrola a chtěla evidenci docházky zam-ců, tak se s nimi nemám o čem bavit, protože to žádný zákon neukládá.
Zam.-tel je povinen vést evidenci dle § 96- odpracované doby a pracovní pohotovosti, žádnou evidenci docházky, to je dost podstatný rozdíl.
Forma evidence není nikde určena, musí být jasná a průkazná dle jednotlivých odstavců v § 96. jedna z forem může být třeba výplatní páska nebo obdobný dokument, pokud tam budou všechny požadované údaje uvedeny.
Re: docházka zaměstnanců
Zajímavé, jestli to dobře chápu, tak pokud budu mít např. na výplatní pásce uvedeny hodiny odpracované, hodiny přesčas,noční práce a pod. podle §96, tak abych to věděla, musím mít nějaký podklad. Předpokládám, že vedoucí (nebo někdo nebo něco) vede nějakou evidenci za celý měsíc. Já to opíšu do pásky a podklad mohu vyhodit, protože mi žádný zákon podle vás nenařizuje to ukládat, vše je na pásce. A když by náhodou zaměstnanec chtěl něco vědět, tak mu ukážu jeho pásku? Nebo tzv. účet pracovní doby není něco jako docházkový list, kde je vše zaznamenáno a založeno? Možná si evidenci odpracované doby představuji blbě. Tedy do dnes jsem si myslela, že je to např. docházkový list, karta docházky a pod. A ejhle, on zákoník práce pojem docházka nezná, zná jenom pojem evidence pracovní doby. Nevím, jak bychom s takovou evidencí uspěli u kontrol, ale jedna možnost tady je . nenazývat to např. docházkovým listem,ale evidencí pracovní doby.
I když si myslím, že při případné kontrole to bude šuma fuk, jak se to nazve, podstatné bude, že si bude moci někdo něco vůbec zkontrolovat.
Re: docházka zaměstnanců
ZP nijak blíže formu a způsob ev idence dle § 96 neupravuje, záleží na každém zam-teli,jak si to zajistí.-požadavek: přehlednost, srozumitelnost, prokazatelnost, možnost seznámení zaměstnance atd., takže pouhá evidence docházky-tedy přítomnosti zam-ce v areálu firmy, nebo na pracovišti nic(ani třeba elektronicky čipem), nevypovídá o tom, zda pracoval řádnou PD, přesčas, držel pohotovost apod. Otázka vyhotovování podkladů pro evidenci a jejich případná archivace je věcí zaměstnavatele, sám si musí stanovit jak,kdy,co a kolik.
Re: docházka zaměstnanců
V docházce máme přišel, odešel, odpracovaná doba., doba přestávky, atd. Program sám podle stanovené pracovní doby "vypíchne" odpracovanou dobu. Čili přišel v 6.15, odešel v 15.20, protože pracovní doba je 6.30-15.00, program vygeneruje - odpracovaná doba 7.30-15.00,(8 hod.) doba přestávky 11.00 - 11.30 (1/2 hod. ) Dále i dobu lékaře, OČR, dovolené atd.
Re: docházka zaměstnanců
Jasně, ale ne všichni mají píchačka, tak že pokud má někdo "plachtu" na měsíc a v ní má jenom napsáno každý den 8 hodin, nebo D nebo N , nebo např. jenom 4 hodiny a přiložené jsou např. propustky od -do, tak to tedy není evidence odpracované doby, že? Chybí tam ještě něco nebo jenom doba přestávky?
Re: docházka zaměstnanců
bude
>>>>>moci někdo něco vůbec zkontrolovat.
>>>>
>>>>U nás ve firmě neznamená příchod a odpíchnutí si
>>>>začátek pracovní doby. Zaměstnanec přijde a odpíchne
>>>>si v
>>>>6,30,ale na své pracoviště dorazí až v 6,45. Takže i
>>>>z
>>>>tohoto pohledu by byla evidence docházky a evidence
>>>>odpracované doby podstatný rozdíl.
>>>
>>>Rozumím, evidence docházky podle píchaček příšel v
>>>...a odešel v... a evidenci odpracované doby vedete
>>>jak?
>>
>>V docházce máme přišel, odešel, odpracovaná doba.,
>>doba přestávky, atd. Program sám podle stanovené
>>pracovní
>>doby "vypíchne" odpracovanou dobu. Čili přišel v
>>6.15,
>>odešel v 15.20, protože pracovní doba je 6.30-15.00,
>>program vygeneruje - odpracovaná doba 7.30-15.00,(8
>>hod.) doba přestávky 11.00 - 11.30 (1/2 hod. ) Dále i
>>dobu lékaře, OČR, dovolené atd.
>
>Jasně, ale ne všichni mají píchačka, tak že pokud má
>někdo "plachtu" na měsíc a v ní má jenom napsáno každý
>den 8 hodin, nebo D nebo N , nebo např. jenom 4 hodiny
>a přiložené jsou např. propustky od -do, tak to tedy
>není evidence odpracované doby, že? Chybí tam ještě
>něco nebo jenom doba přestávky?
§ 96 ZP přesně určuje, co musí evidence obsahovat.
Re: docházka zaměstnanců
Mám také ještě dotaz ohledně evidence docházky a k tomu navazující výplatní pásce. Docházku, přesčasy, vše zam-tel eviduje, ale jelikož máme v pracovní smlouvě napsáno, že 150hod/rok je v rámci prémii a nic víc za to nedostaneme (a nikdo 150hod/rok nepřekračuje), na výplatní pásce není napsáno skutečný počet odpracovaných hodin ale tolik, kolik vychází pracovních dnů na plnou pracovní úvazek. Bude to někomu vadit, Inspekci práce a podobným orgánům?
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.