Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Já bych nečekala - můžete samozřejmě odstranit pochybnosti před zahájením vytýkacího řízení, buď se zastavit u svého správce a opravit to přímo na FÚ (při této variantě bych se telefonicky předem domluvila s Vaším správcem daně), nebo udělat přiznání znovu (sice to nebude opravné, to se dává do lhůty, ale klidně tam tuto variantu zakřížkujte, oni si s tím už poradí).
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Domluvte se se správcem daně.Pokud je již zahájeno vytýkací řizení, nepodávejte žádné daňové přiznání a na základě vytýkacího řízení opravte dle pokynů správce daně.
Pokud není zahájeno a nedomluvil jste se se správcem daně, pak podejte dodatečné a i takto označené.
Nemůžete označit jako opravné, protože správce daně by to posoudil jako neplatné podání.
Tyto podání označujte přesně, vyhnete se zbytečným problémům, tzn. podané po lhůtě ( jako oprava) je vždy dodatečné přiznání.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
>>>Byl jsem upozorněn na chybu v mém daňovém přiznání,
>>>prý bude zahájeno vytýkací řízení. DP jsem letos
>>>vyplňoval poprvé, proto jsem chybu našel a samozřejmě
>>>mám
>>>zájem ji opravit a uvést vše dopořádku, mám nárok na
>>>opravné DPFO a nebo si musím počkat na to vytýkací
>>>řízení?
>>>Díky všem..
>>
>>Já bych nečekala - můžete samozřejmě odstranit
>>pochybnosti před zahájením vytýkacího řízení, buď se
>>zastavit
>>u svého správce a opravit to přímo na FÚ (při této
>>variantě bych se telefonicky předem domluvila s Vaším
>>správcem daně), nebo udělat přiznání znovu (sice to
>>nebude opravné, to se dává do lhůty, ale klidně tam
>>tuto
>>variantu zakřížkujte, oni si s tím už poradí).
>
>Domluvte se se správcem daně.Pokud je již zahájeno
>vytýkací řizení, nepodávejte žádné daňové přiznání a na
>základě vytýkacího řízení opravte dle pokynů správce
>daně.
>Pokud není zahájeno a nedomluvil jste se se správcem
>daně, pak podejte dodatečné a i takto označené.
>Nemůžete označit jako opravné, protože správce daně by
>to posoudil jako neplatné podání.
>Tyto podání označujte přesně, vyhnete se zbytečným
>problémům, tzn. podané po lhůtě ( jako oprava) je vždy
>dodatečné přiznání.
Ono to ale nebude ani dodatečné, protože to se podává po vyměření a po skončení odvolací lhůty a vzhledem k tomu, že poplatníkovi z FÚ volali že to má špatně, tak jistě ještě nevyměřili a on bude odstraňovat pochybnosti před vydáním výzvy dle § 43 a daň mu pak správce daně vyměří platebním výměrem. Takže opravdu nemůže podat dodatečné daňové přiznání!
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
paní D.V./pane pokude někdo podá DP ve lhůtě (např. do 31.3.2010) za rok 2009 a pak po podání a po lhůtě pro podání např. má nějakou chybu, tak to opravuje dodatečným DP. Vyměřeno je dne 31.3.2010 - konec lhůty pro podání.
Kde jste vzala skončení odvolací lhůty?
Podívejte se prosím do správy daní a poplatků na lhůty pro podání dodatečného, opravného přiznání popř. na odvolání proti PV.
Pokud tazatel píše, nebyl vydán PV, právě proto správce daně chce začít vytýkací řízení a pak popř. na základě toho vyměřit PV.
Nemaťte prosím tazatele.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Nezlobte se, ale do zákona o správě daní byste se měla podívat vy. Dodatečné lze platně podat pouze na pravomocně vyměřené daňové přiznání. Což je 30 dnů od vyměření. Pokud zahajuje FÚ vytýkací řízení je vyměřeno platebním výměrem a dodatečné lze podat až nabude platební výměr právní moc. Jde o §46 a § 43 zákona o správě daní a poplatků.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
a
Situace: není zahájeno vytýkací řízení - tzn. není platně doručeno daňovému subjektu.
Pak platí § 46 odst. 5 337/1992 Sb.
Tzn. bere se fikce, že je vše v pořádku ( berme pořád správce daně nezahájil - nedoručil výzvu - vytýkací řízení) .
Pak je vyměřeno poslední den pro podání přiznání.
Dnes je 1.6.2010 a zjišťuji chybu v DP, nemám platně doručenu žádnou výzvu, pak můžu platně podat dodatečné DP dle § 41 odst. 1
Podotýkám, že vytýkací řízení nemůže být platně zahájeno na základě telefonického hovoru.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
To byste se divila - myslíte, že na FÚ stihnout vyměřit všechna přiznání dne 31.03.2010? Určitě nestihnou, co vím, tak nejprve řeší přiznání s přeplatky, poté teprve přecházejí na ta ostatní, takže vytýkací řízení mohou klidně zahájit třeba v průběhu června :) To, že se ozvali zatím pouze telefonicky znamená, že čekají, zda poplatník neopraví sám, pokud neopraví, zahájí vytýkací řízení - takto to vyplynulo z původního dotazu.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Fikce vyměření platí v zákoně už velmi dlouho. Určitě nejméně 10 let.
Finanční úřad nemusí vždy vydat PV. Právě to je váš omyl, že musí.
Klient se samozřejmě pořád před skutečným vytýkacím řízením může domluvit se správcem daně. Nicméně je to na správci daně, jestli povolí "neformálně" opravu.:-((
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Ještě abych byla přesná:
Jsou 2 situace - 1.nebylo zahájeno vytýkací řízení - nebylo doručeno
- pak lze podat účinně dodatečné DP
2.
Bylo zahájeno - doručeno - výzva k odstranění pochybností - vytýkací řízení - pak účinně až do ukončení PV nelze dělat žádné opravy ani dodatečným DP
Lze pouze na základě protokolu o ústním jednání vysvětlit, doplnit
......
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
>
>Ještě abych byla přesná:
>Jsou 2 situace - 1.nebylo zahájeno vytýkací řízení -
>nebylo doručeno
>- pak lze podat účinně dodatečné DP
To by ale muselo být i pravomocně vyměřeno! A pokud mají v plánu na řádné daňové přiznání zahajovat vytýkací řízení, pak ještě pravomocně vyměřeno není, takže nemůže podat dodatečné - poplatník odstraní pochybnosti před zahájením vytýkacího řízení!
>2.
>Bylo zahájeno - doručeno - výzva k odstranění
>pochybností - vytýkací řízení - pak účinně až do ukončení PV
>nelze dělat žádné opravy ani dodatečným DP
>Lze pouze na základě protokolu o ústním jednání
>vysvětlit, doplnit
To, že lze pouze protokolem je tedy pěkný nesmysl - poplatník na výzvu klidně může reagovat tak, že podá nové, správně vyplněné přiznání a na úvodní stránku napíše např.: odpověď na výzvu!
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
To asi nebude to pravé ořechové, jako odpověď na vytýkací řízení,poplatník je povinen se vypořádat se všemi důvody uvedenými ve výzvě, může to udělat písemně, odpovědí na výzvu.Nebo samozřejmě do protokolu. To je na něm, jak je objasní.
Nicméně platí, co jsem uvedla výše.
Může před zahájením vytýkacího řízení v jeho případě (dnes je 1.6.2010 a pokud podal v řádném termínu neopožděně) platně
podat dodatečné.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Pokud není řádně vyměřeno - nemůže podat dodatečné daňové přiznání :). Vytýkací řízení může být klidně teprve zahájeno - 30 denní lhůta od podání pro jeho zahájení platí pouze v případě, že z přiznání vyplývá přeplatek jinak není nikde stanovena pokud já vím.
Myslím, že toto s Vámi už probírat nebudu - nějak jste se do toho zamotala a v tomto případě nemáte pravdu. Nashledanou...
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Prosím zákon o správě daní a poplatků je osnovním zákonem, který je pro daně důležitý a i pro daňové poradce. Kdyby byl jednoduchý, pak mu rozumí všichni, ale to tak není.
Kupte si správu daní s výkladem (asi 1000 stran) a pak se o tom můžeme fundovaně bavit. Tím nemyslím nic zlého ani proti vám, ale skutečně nemaťte tazatele a nezkracujte jejich práva.
Popř. se poraďte s dańovým poradcem, jak to skutečně je.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Minulý týden jsem takto řešila opravu přiznání za otce - volali mu, že má něco špatně, a že pokud neopraví, tak budou muset zahájit vytýkací řízení (neměli dosud vyměřeno a ke zpracování přiznání, které podával 30.03.2010 se dostali až nyní). Volala jsem tam poté zpátky a domluvila se na formě opravy jak jsem výše psala. S touto písemnou opravou daňového přiznání jsem pro jistotu zašla za jeho správcem daně - bylo mi řečeno, ať na úvodní stranu přiznání dopíšu: odstranění pochybností před vydáním výzvy dle § 43 a ať to takto dám na podatelnu, a že otci následně vyměří daňovou povinnost za rok 2009 platebním výměrem. Co vím od známé která tam pracuje, tak to takto na našem FÚ funguje běžně, tak nevím, jak je toto možné???
pro D.V. a 1234a - vyměření daně NSS
Možná by vám pomohlo k objasnění podívat se do rozssudků NSS
týkající se pravomocného vyměření daně po podání včetně lhůt.
Také by vám to osvětlilo, proč se správci daně nechce do výtýkacího řízení .
Promiňte, ale než začnete spřádat teorie a vlastní úvahy, jak to dle vás ve správě daní je, podívejte se na rozssudky NSS, kdy je po podání pravomocně vyměřena daň.
A také o právní jistotě poplatníka, který může na základě pravomocného vyměření - fikce vyměření podat dodatečné DP.
Kdybyste je nemohli najít, ráda poskytnu k vaší studii.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
No ono asi hlavní problém bude v tom zahájení vytýkacího řízení. Pokud pánovi z FÚ volali, že má chybu v přiznání, pak se s nima mohl domluvit na opravě. Dle mé zkušenosti se nikomu do vytýkacího řízení nechce, jak správci daně, tak osobě, která přiznání podává. Proč by ho upozorňovali, že bude zahájeno vytýkací řízení, když stejně musí poslat výzvu?! Spíš ho upozornili, že pokud něco nedoloží nebo neopraví, bude zahájeno vytýkací řízení. Pak záleží opravdu na domluvě. Máte pravdu v tom, že pokud nebylo ještě vytýkací řízení zahájeno, může se pán domnívat, že je vyměřeno a má právo podat dodatečné přiznání. Jenže pokud má řádné přiznání špatně, pak správce daně chybné přiznání vyměřit nemůže a z toho potom vyplývá, že nemůže být podáno dodatečné. Může být také použit § 41 odst.1, pokud je dodatečné podáno před vyměřením daňové povinnosti budou údaje v něm použity k vyměření. A nebo může být dodatečšné podané k nepravomocnému vyměření bráno jako nepřípustné podání. Ale opravdu záleží na tom jakou chybu tazatel v přiznání má. Já osobně bych na vytýkací řízení nečekala, to se může táhnout i nějaký měsíc, pak vám vyměří nějakou částku k zaplacení a budete platit i úroky, zjistila bych si jaká chyba v přiznání je, co vše mám doložit a domluvila bych se na FÚ, ajkým nejjednodušším způsobem, by to šlo napravit. Pokud ale bylo zahájeno vytýkací řízení, pak už dodatečné podat nelze. Ale pokud po zahájení vytýkacího řízení podá nové řádně vyplněné DP, pak toto podání může být bráno jako odpověď na výzvu. Veškerá podání se posuzují podle obsahu. Je tam označení poplatníka? je. Jsou odstraněny pochybnosti? Pokud je přiznání už dobře, pak jsou pochybnosti odstraněny. Souhlasím s D.V.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Paní D.V. vraťme se k problému, proč položil tazatel tento dotaz.
Chtěl vědět, co má udělat.
Několikrát za sebou jste odpověděl, že nemůže podat dodatečné DP atd...
Právě proto se rozhořel spor.
Nicméně podle judikatury je pravomocně vyměřeno - fikcí 30 dní po 31.3. ( tedy pokud nepodal opožděně).
Koukněte se na rozssudky NSS a pak dejte vědět, v případě, že si opravíte názor.Pro inspiraci uvádím i část názoru Pricewathouse coopers
" V rozsudku sp.zn.5 Afs 31/2003 dovodil,že na vytýkací řízení je nutno pohlížet jako na součást vyměřovacího řízení a postup podle § 43 se vztahuje na časový úsek od podání daňového přiznání do okamžiku,než je správcem daně vyměřena daňová povinnost. Vzhledem k tomu,že vytýkací řízení předchází v zákonem vymezených případech vyměření daně,nelze je zahájit poté,co správce daň již vyměřil. V rozhodnutí 7 Afs 49/2004 - 59 se pak NSS zabýval především výkladem ustanovení § 46 odst..5 daňového řádu 9 a vyslovil právní názor,že fiktivní rozhodnutí podle ustanovení § 46 odst..5 nabývá po uplynutí 30denní lhůty stanovené ustanovením § 48 odst..5 daňového řádu právní moci 10 .
Praktickým dopadem tohoto názoru je skutečnost,že NSS zcela jasně definuje okamžik,ke kterému dochází v případě postupu dle ustanovení § 46 odst..5 daňového řádu ke stanovení daňové povinnosti a k vyměření daně. Správce daně tak po tomto okamžiku není zejména oprávněn činit úkony,které jsou součástí vyměřovacího řízení, směřujícího ke stanovení daňové povinnosti (jakým je i vytýkací řízení). Ačkoli je autorovi článku známo,že daňová správa se doposud staví k popsaným závěrům rezervovaně,na základě uvedených právních názorů nelze než uzavřít,že vytýkací řízení lze zahájit nejpozději do doby, než (fiktivní)platební výměr nabude právní moci
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Daňového řádu? Myslela jsem, že ten platí až od roku 2011, a že teď se vyměřování řídí dle zákona o správě daní a poplatků??? Dle § 43 musí být zahájeno vytýkací řízení do 30 dní od podání pouze u přiznání z něhož vyplývá přeplatek - na ostatní není lhůta stanovena (neboť vyměřit daň mohou za zákona do tří let) a pokud tazateli volali, že budou zahajovat vytýkací řízení, tak je úplně logické, že není pravomocně vyměřeno, proto nemůže podat dodatečné přiznání - vyměření fikcí platí pouze v případě, že je vše OK! Ať je to správně podle Vás jakkoliv, v každém případě tazatelův FÚ ještě nevyměřil a chce po něm opravu, jinak zahájí vytýkací řízení a opravit to může jedním ze způsobů jak jsme uváděli výše, a to nejlépe po domluvě se správcem daně...
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
"daňový řád" je obecně nazýván zákon o správě daní a poplatků,
Používá se ve všech rozsudcích NSS a ÚS jako zkratka - název ZSDP.
Mj. přečtěte si rozsudky, já osobně si nemyslím, že jsem chytřejší v oblasti práva než lidé, kteří se tím zabývají profesionálně a právě proto si nevykládám zákon např. o správě daní a poplatků (DŘ) podle sebe, ale tak, jak rozhodli profesionálové v tom kovaní.
Abych jako dańový poradce mohla klienty bránit musím znát správu daní velmi dobře.
V tom je mezi námi rozdíl, klidně pokud se mýlím se omluvím za neznalost ( z diskuzí je to vidět) a netrvám na svém, pokud mě někdo nasměruje a přesvědčí (např. rozsudkem NSS), že je to jinak.
Učíme se všichni pořád :-)).
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Také se omluvím pokud se mýlím - teď jsem ale přesvědčená, že tazateli radím správně. Sama jste napsala, že k vyměřenému přiznání nemůže být zahájeno vytýkací řízení, pokud tazateli tedy volali z FÚ a na skutečnost vytýkacího řízení ho upozornili, pak z nějakého důvodu nemají vyměřeno a on nemůže podat dodatečné přiznání, takže myslím, že v tomto případě tazatele zbytečně matete.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Přečtěte si ty rozsudky. Číst rozsudky je opravdu velmi inspirující.
Pro praxi. A nemylte se, teď jsem měla dlouhé neformální jednání na jednom finančním úřadě a divila byste se, jak dobře znají někteří právníci finančních úřadů rozsudky NSS!
Pokud finanční úřad skutečně zahájí vytýkací řízení, pak bude mít spíše charakter úkonu směřujícího k přezkoumání daně, ne ověření správnosti. A v tom je ten problém. Ale to je opravdu na dlouhou diskuzi. Nechci tazatele mást. Já osobně bych klientovi vždy doporučila zajít na FÚ a na místě doplnit, opravit atd. dle pokynů správce daně. A pak nemusí řešit, tyto zapeklité problémy.
:-))
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Já Vám věřím, že NSS má kolikrát jiný názor než FÚ - jde mi teď o to, že FÚ v tomto příp. postupují dle ZSDP, kde není uvedena lhůta pro zahájení vytýkacího řízení (až na vyjímku uvedenou výše), proto vím, že vytýkací řízení častokrát zahajují třeba i po dvou až třech měsích od lhůty pro podání, neboť se k přiznání dřív nedostanou - neříkám, že je to správné, ale je to tak a tak je to evidentně i u tazatele, takže pokud chce vše v klidu vyřešit a dát do pořádku a ne se s nimi dohadovat, proč že mu nedali vědět dříve, příp.proč už dávno nezahájili vytýkací řízení, pak by měl postupovat tak, jak jsem já a ostatní výše psali. Polemizovat o tom, proč ještě nevyměřili je asi zbytečné - každopádně není vyměřeno, není ani dodatečné přiznání... Vytýkací řízení směřující k přezkumu? To jsem ještě neslyšela - pokud já vím, tak se při přezkumu zasílá rozhodnutí o jeho nařízení, a to řeší již FŘ. No nic, tady se bohužel neshodnem :) Určitě si ale myslím, že je pro poplatníka lepší a rychlejší se s FÚ rozumně dohodnout, než se ohánět rozsudky (pokud tedy nejde o něco závažného, co by bylo v neprospěch poplatníka).
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
>
>>Přečtěte si ty rozsudky. Číst rozsudky je opravdu
>>velmi inspirující.
>>Pro praxi. A nemylte se, teď jsem měla dlouhé
>>neformální jednání na jednom finančním úřadě a divila
>>byste
>>se, jak dobře znají někteří právníci finančních úřadů
>>rozsudky NSS!
>>Pokud finanční úřad skutečně zahájí vytýkací řízení,
>>pak bude mít spíše charakter úkonu směřujícího k
>>přezkoumání daně, ne ověření správnosti. A v tom je
>>ten
>>problém. Ale to je opravdu na dlouhou diskuzi. Nechci
>>tazatele mást. Já osobně bych klientovi vždy
>>doporučila
>>zajít na FÚ a na místě doplnit, opravit atd. dle
>>pokynů správce daně. A pak nemusí řešit, tyto
>>zapeklité
>>problémy.
>>:-))
>
. Polemizovat o tom,
>proč ještě nevyměřili je asi zbytečné - každopádně není
>vyměřeno, není ani dodatečné přiznání... Vytýkací
>řízení směřující k přezkumu? To jsem ještě neslyšela -
>pokud já vím, tak se při přezkumu zasílá rozhodnutí o
>jeho nařízení, a to řeší již FŘ. No nic, tady se bohužel
>neshodnem :) Určitě si ale myslím, že je pro
>poplatníka lepší a rychlejší se s FÚ rozumně dohodnout, než se
>ohánět rozsudky (pokud tedy nejde o něco závažného, co
>by bylo v neprospěch poplatníka).
----------------------
To s vámi souhlasím, tedy že má klient jít na Fú a opravit.
--------------
Jinak: když uděláte chybu v DPH a odvedete méně za uskutečněná zdanitelná plnění, také podáváte dodatečné přiznání a nečekáte, až si za 3( nebo déle)měsíce FÚ vzpomene a zahájí vytýkací řízení. A neuvažujete, zda můžete podat dodatečné a podáte.A to je stejný princip.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
To ano... V § 41 odst.1 se ale také píše: pokud daňový subjekt neplatně podá (v dobré víře, že je již konkludentně vyměřeno) dodatečné daňové přiznání ještě před stanovením daně, budou údaje v něm uvedené použity při jejím vyměření... ZSDP bohužel nestanovuje lhůtu (kromě tříleté lhůty pro vyměření) pro zahájení vytýkacího řízení nebo vyměření platebním výměrem při vyměřování jiné výše daně než uvádí poplatník, proto může k této situaci klidně dojít.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
ono nestačí si ty rozsudky přečíst, ale taky je pochopit. určitě vám i paní Matyášová (jedna ze soudců u obou vámi uváděných rozsudků) potvrdí, že jsou o něčem jiném než tvrdíte vy. zcela v souladu se ZSDP může dojít k takové situaci, že správce daně vyměří daň až za tři roky po podání, a dokud není vyměřeno, nelze prostě podat dodatečné. howg
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Začíná mě to zajímat:-)).
Naopak rozsudky jsou např. . 7 Afs 20/2007 - 73 - rozšířený senát
Tam se také dočtete, kdy lze podat dodatečné přiznání
---------- Procesním institutem, který rovněž může vést ke změně daňové povinnosti, není však zákonem řazen mezi mimořádné opravné prostředky, je dodatečné daňové přiznání. Podle § 41 odst. 1 daňového řádu má daňový subjekt povinnost podat dodatečné daňové přiznání ve lhůtě do konce měsíce následujícího po zjištění, že jeho daňová povinnost má být vyšší nebo daňová ztráta nižší než jeho poslední známá daňová povinnost (tj. částka
daně správcem daně naposled pravomocně stanovená buďto konkludentně postupem podle § 46 odst. 5 daňového řádu
nebo platebním výměrem, dodatečným platebním výměrem nebo rozhodnutím o opravném prostředku). Tato lhůta se podle § 41 odst. 2 daňového řádu přerušuje úkonem správce daně směřujícím k přezkoušení správnosti daňové povinnosti za příslušné zdaňovací období (tedy většinou zahájením daňové kontroly) a počíná běžet znovu od okamžiku, kdy rozhodnutí vydané na základě tohoto přezkoušení správnosti daňové povinnosti nabude právní moci. Po tuto dobu totiž není podání dodatečného daňového přiznání přípustné (viz usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 3. 2007, č. j. 8 Afs 111/2005 - 106, publikované pod č. 1264/2007 Sb.NSS).
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
>>Naopak rozsudky jsou např. . 7 Afs 20/2007 - 73 -
>>rozšířený senát
>>přiznání. Podle § 41 odst. 1 daňového řádu má daňový
>>subjekt povinnost podat dodatečné daňové přiznání ve
>>lhůtě do konce měsíce následujícího po zjištění, že
>>jeho
>>daňová povinnost má být vyšší nebo daňová ztráta
>>nižší
>>než jeho poslední známá daňová povinnost (tj. částka
>> daně správcem daně naposled pravomocně stanovená
>>buďto konkludentně postupem podle § 46 odst. 5
>>daňového
>>řádu
>>nebo platebním výměrem, dodatečným platebním výměrem
>>nebo rozhodnutím o opravném prostředku).
----------------
>takže jinak:
>1)souhlasíte s tím, že dodatečné lze podat jen když je
>řádné vyměřeno?
>2)souhlasíte s tím, že správce není dle zákona povinen
>vyměřit do 30ti dní?
ad 1) platné dodatečné můžu podat kdykoliv po právní moci vyměření ( pokud je zahájena daňová kontrola tak ne).
Takže pokud je vyměřeno pravomocně tak může podat.
ad 2) nesouhlasím protože fikce vyměření - tzv. konkludentní vyměření ( pokud se klient neodvolá do vlastního podání nebo pokud ve lhůtě 30 dní po např. 31.3, správce daně nezahájí platně vytýkací řízení) platí a bude vyměřeno k 30.4.
Kdykoliv po tomto datu může klient podat dodatečné ( samozřejmě s omezením pokud FÚ zahájí kontrolu).
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
(tj. částka
daně správcem daně naposled pravomocně stanovená
buďto konkludentně postupem podle § 46 odst. 5
daňového
řádu
ebo platebním výměrem, dodatečným platebním výměrem
nebo rozhodnutím o opravném prostředku).
ad 1) platné dodatečné můžu podat kdykoliv po právní
ci vyměření ( pokud je zahájena daňová kontrola tak
ne).
Takže pokud je vyměřeno pravomocně tak může podat.
ad 2) nesouhlasím protože fikce vyměření - tzv.
konkludentní vyměření ( pokud se klient neodvolá do
vlastního podání nebo pokud ve lhůtě 30 dní po např.
31.3,
správce daně nezahájí platně vytýkací řízení) platí
a
bude vyměřeno k 30.4.
>>>>Kdykoliv po tomto datu může klient podat dodatečné (
>>>>samozřejmě s omezením pokud FÚ zahájí kontrolu).
>>>
>>>No tak bod 2 je právě nesmysl - jak byla citace z
>>>ASPI, tak teoreticky (v souladu se ZSDP) může správce
>>>zahájit klidně vytýkací řízení až třetí rok od
>>>podání,
>>>tzn. nebude vyměřeno, nebude dodatečné...
>>
>>Vy jste nikdy nepodávala dodatečné příznání ( ať už
>>DPH nebo daň z příjmu)? Rozumějte - ve lhůtě do 3
>>let
>>od podání, ačkoliv ani nebylo zahájeno vytýkací nebo
>>kontrola?
>my o voze, vy o koze. to nemá cenu. KDE je v zákoně
>napsáno, že musí správce vyměřit do 30ti dnů???
Jinak: spoustu věcí souvisí s obecnými pravidly práva.
S vámi je to někdy složité:-)). Nemůžu a ani na to není prostor vysvětlovat základní pravidla vyměření, lhůt pro odvolání, proč je úkon pravomocný.
Takže 30 denní lhůta souvisí s §48 odst. 5. Povinnost podat přiznání je do 31.3. (mimo prodloužení daň poradcem a další odlišnosti). Poslední den lhůty podání DP je počátkem běhu lhůty pro odvolání do vlastního podání. Uplynutím lhůty ( pokud se poplatník neodvolá do vlastního podání nebo pokud správce daně nezahájí některý s vyjmenovaných úkonů v zákoně o SDP) 30 denní je tzv. konkludentně vyměřeno - podotýkám, že se má za to, že v případě konkludentního vyměření ssprávce daně nevydává platební výměr.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
To je škoda, že máte tento názor. Dle vašeho názoru byste za klienta ve lhůtě 3 let nemohl podat žádné dodatečné daňové přiznání, pokud by FÚ dělal mrtvého brouka a nezahájil by žádné řízení a ani neposlal platební výměr.
Tím byste ho ošidil o část možností, kterými může napravit např. svůj omyl v daních.
Pak by tam ten institut dodatečného přiznání nemusel být.
Dodatečná daňová přiznání podáváme běžně při revizích firem na různé finanční úřady a nečekáme, až si finanční úřad vzpomene a zahájí kontrolu popř. dle vás výtýkací řízení.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
jo, jak ta jedle:-)
nikde nepíšu, že tři roky nelze podat DDP, jen, že se může stát, že správce nebude mít ještě vyměřeno (a v tomto konkrétním případě zcela jistě nemá) a tudíž toto DDP nebude platně podáno, protože dokud není řádně vyměřeno, nemůže se vyměřovat dodatečně. ale mě fakt připadá, že mluvíte o něčem úplně jiným a dotaz jste nepochopila.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Také jsem si to v ASPI ráno pročítala... Z textu: Jelikož stávající judikatura se dosud mezní lhůtou pro zahájení vytýkacího řízení nezabývala, je nutno si na tuto věc udělat právní názor... Budeme-li předpokládat, že pro konkludentní vyměření daně je třeba aktivity správce daně, pak by mohlo zcela v souladu se ZSDP dojít k takové situaci, že by správce daně pozdržoval vyměření daně až po dobu tří let.9) Takto by si správce daně zachovával možnost zahájit vytýkací řízení kdykoliv v průběhu této doby...
Autor však skončil se stejným názorem jako pí Alen1 a to: Na základě výše uvedených argumentů, proto považuji za zcela konformní připustit, že vytýkací řízení je možné zahájit12) pouze do doby, než tzv. fiktivní platební výměr13)13 nabude právní moci ze zákona, v praxi nejčastěji do třiceti dnů následujících po uplynutí lhůty k podání daňového přiznání.14)...
FÚ však postupují v souladu se ZSDP, který říká, že vytýkací řízení (až na vajímku) může být zahájeno klidně v průběhu tří let...
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
Děkuji:-)).
Průběh vytýkacího řízení byl také řešen u NSS, a soud došel k závěru " že výtýkací řízení po konkludentním vyměření daně je problém" a má pak charakter obdobný zahájení daňové kontroly.
Proto finanční úřady radši zavolají a domluví se na opravě.
Re: Opravné DPFO vs. vytýkací řízení
To ano, ale konkludentně vyměřeno může být pouze pokud je to v souladu s podáním poplatníka - tazatel sám uznal, že má něco v přiznání špatně, čehož si všiml i jeho správce daně, a proto je zřejmé, že konkludentně nevyměřil a ani vyměřovat nebude. Upozornili ho - pokud (víceméně jakýmkoliv způsobem) chyby odstraní, správce daně vyměří daň platebním výměrem, protože bylo opraveno po lhůtě pro podání, avšak před vyměřením. Pokud poplatník nebude na tel.upozornění reagovat, může SD klidně teprve zahájit vytýkací řízení,neboť ještě nemá vyměřeno (nemohl konkludentně vyměřit, když si všiml chyb a současně neměl povinnost, dle ZSDP jímž se řídí, zahájit vytýkací řízení do 30 dní od lhůty pro podání), poté by měl poplatník na výzvu reagovat a nakonec SD vyměří platebním výměrem a pokud bude vyměřovat v souladu s odpovědí poplatníka, pak mu s plat.výměrem pošle i zprávu z vytýkacího řízení, pokud bude vyměřovat rozdílně než bude v odpovědi, pak musí s poplatníkem zprávu projednat. Proto je pro obě strany lepší se vytýkacímu řízení vyhnout, neboť se to může protáhnout a proto FÚ nejprve upozorňují na chyby telefonicky než přistoupí k vydání výzvy...
Re: OT: Re: Opravné DPFO vs. vytýkací ří
Ano?
Pokud je máte, tak proč napadáte druhé, že mají rozdílný názor než vy,
Dohodli jsme se na diskuzi, ne na napadání.
Tak mě přesvěčte praktickým příkladem, zobecněně, kdy vám finanční úřad posoudil vaše podané dodatečné DP jako neplatné, protože nezahájil vytýkací řízení. To zjistíte přece jednoduše, při nahlédnutí do spisu klienta, že FÚ to posoudil jakop neplatné. Pokud jste jich podal stovky, tak určitě ne všechny byly podány po vytýkacím řízení. Čekám na praktický příklad.
Já jen uvádím, že při revizi účetnictví jsme podávali zpětně dodatečná např. na DPH ( bylo jich asi 12) a nebylo výtýkací řízení před podáním a ze spisu klienta je patrné, že bylo vzato jako platné dodatečné DP.
Re: OT: Re: Opravné DPFO vs. vytýkací ří
Samozřejmě u většiny případů pokud podáte po třiceti dnech od lhůty pro vyměření přiznání nazvané jako dodatečné přiznání, tak se o dodatečné přiznání skutečně jednat bude - to je ten fiktivní PLV při konkludentním vyměření jak píšete - pokud DP bez chyb a vyměřená daň se neodchyluje od daně uvedené v přiznání. Pak jsou ale taky případy, kdy DP není bez chyb a správce nebude vyměřovat konkludentně, ale platebním výměrem a vzhledem k tomu, že správce nemá zákonem určenou lhůtu (kromě zmíněné tříleté) pro vyměření platebním výměrem, tak podání Vámi myšlené a nazvané jako dodatečné nebude dodatečné přiznání, ale správce daně použije údaje z něj pro vyměření řádného přiznání. Platebnímu výměru někdy také předchází vytýkací řízení, jehož zahájení také není nikde stanoveno...
Re: OT: Re: Opravné DPFO vs. vytýkací ří
pokud je VYMĚŘENO, je podáno platně. pokud není vyměřeno tak ne. vyměření lze jednoduše prokázat - běžte se kouknout do spisu daňového subjektu a na poslední straně jsou kolonky na datumy a podpisy odpovědného pracovníka, který vyměřil, kdy, a ke kterému datu.
praktický příklad:
ds podá řádné přiznání. správce daně o něm má pochybnosti, přeplatek dle dp není, tak ho nic nenutí vyměřit do třiceti dní. takže aby vystavil výzvu dle §43 v souladu se zákonem, snaží se získat materiály ke zkonkretizování pochybností, což dělá třeba tři měsíce. v tom podá ds dodatečné. no a protože není vyměřeno (i když dosud není zahájeno vř) jedná se o neplatné podání.
a opravdu poslední pokus: tazatel uvedl, že správce mu volal, že má pochybnosti, tudíž na 99,99% nemohl vyměřit. radit mu podat dodatečné přiznání je blbost, protože platně ho podat nejde, bude jen použito jako pomůcka.
Re: OT: Re: Opravné DPFO vs. vytýkací ří
To ano, pokud je ale přiznání v naprostém pořádku - správce o ničem nepochybuje, daň ani ztráta se neodchylují, nechybí přílohy a přiznání je podáno do lhůty, pak bude vyměřeno konkludentně ke dni 31.03. - i když třeba v červnu a platí tam právě ten §46 odst. 5...
Re: OT: Re: Opravné DPFO vs. vytýkací ří
>>Krásná diskuse :-) Ale myslím si, že takových je potřeba. Přidám taky svůj názor. Podle mě máte pravdu všichni. Není v silách správce daně, aby vyměřil všechna DP do 30 dnů. Ale na druhou stranu to nemusí poplatníka zajímat a ani neví, v jaké fázi řízení jeho přiznání je (pokud neobdrží výzvu apod.) Pokud podám DP 31.3. a např. v červnu zjistím chybu (např. jsem zapoměla uplatnit životko), podám DDP. Pokud správce daně dostane moje DDP a nemá zpracované řádné, řádné (pokud je v pořádku) zpracuje, vyměří k 31.3.DDP v tomto případě je DDP podáno platně. Jiný případ ale je, pokud je DDP chybné. Příklad: nejsem řemeslník ani zemědělec a dám si výdaje 80%. Což je chyba, pro kterou toto DP nelze vyměřit. Pak tuto chybu zjistím, do DDP uvedu správná procenta, FÚ toto podání vyměří dle §41/1 -použije údaje v něm uvedené pro vyměření. Pokud ale chybu v procentech nezjistím, podám DDP např. kvůli neuplatněnému životku, pak se může stát, že správce daně použije údaje z DDP ( to životko) k vyměření a zahájí vytýkací řízení kvůli procentům nebo ( a to v 99,9%) se se mnou domluví, že to všechno opravíme dohromady. Ale v obou těchto případech si já sice toto podání nazvu jako dodatečné a podám ho jako dodatečné, ale v konečném důsledku to správce posoudí asi jako nějaké doplnění řádného DP. Toto podání bude vést k vyměření řádné daňové povinnosti a ne k dodatečně vyměřené daňové povinnosti. Pokud se mýlím, budu ráda, když mě z tohoto omylu vyvedete.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.