Re: nevyčerpaná dovolená, nadstandard
Dobrý den.
A není to tak, že dovolená, která přesahuje 4 týdny a která nebyla vyčerpána ani do konce příštího roku, může být s písemným souhlasem zaměstnance vyčerpána do konce dalšího kalend.roku?
V komentáři ZP je psáno:
- že za tuto nevyčerpanou dovolenou (nad 4 týdny) je zaměstnavatel povinen poskytnout náhradu mzdy
- že nárok na tuto dovolenou (nad 4 týdny) může zaniknout jen vyjímečně, t.j. tehdy když zaměstnavatel za tuto dovolenou neposkytl náhradu mzdy a zaměstnanec by se obrátil na soud až po uplynutí promlčecí lhůty, t.j. po 3 letech ode dne, kdy mu tuto náhradu měl poskytnout.
Ráda si přečtu další názory.
Re: nevyčerpaná dovolená, nadstandard
Já takový komentář nemám a na školení byl takový příklad - dovolená z roku 2007 , pokud není vyčerpána následující rok (tedy 2008) nadstandard lze převést se souhlasem do dalšího roku (tedy 2009) což zjevně nebylo. Takže v roce 2010 již zanikla. O tom, že může zaniknout jen vyjímečně nic takového v ZP není.
(5) Jestliže zaměstnanec nemohl z důvodů uvedených v odstavci 2 vyčerpat dovolenou, která přesahuje 4 týdny, ani do konce příštího kalendářního roku, může být s jeho písemným souhlasem tato část dovolené vyčerpána do konce dalšího kalendářního roku.
A je zde, že "může " čili nikoliv , že musí.
Naopak v § 222, odst. 2 je, že pokud nemohl vyčerpat do konce příštího kalend. roku, přísluší náhrada - ovšem zde nastává otázka, proč nemohl vyčerpat, protože pokud zaměstnavatel neurčí dobu čerpání dovolené, pak je ze zákona dnem nástupu zaměstnance první prac. den po 31. říjnu. Takže snad jedině v případě, že byl nemocen, jinak si opravdu myslím, že dovolená propadla.
Ale taky si ráda přečtu další názory.
Re: nevyčerpaná dovolená, nadstandard
Mě jenom zaráží, proč se tazatel nezmiňuje i o dovolené z r. 2008, 2009. To má za tyto roky také nevybranou dovolenou?
Také mě napadá, že by se mohlo jednat o ženu (nyní na rod. dovolené), která se vrací zpět - takže by mohla čerpat nyní dovolenou, kterou nestačila vybrat po MD. Ale to je málo informací, takže nelze jednoznačně odpovědět.
Re: nevyčerpaná dovolená, nadstandard
>>>>>>>>
>>>Dobrý den.
>>>A není to tak, že dovolená, která přesahuje 4 týdny a
>>>která nebyla vyčerpána ani do konce příštího roku,
>>>může být s písemným souhlasem zaměstnance vyčerpána
>>>do
>>>konce dalšího kalend.roku?
>>>V komentáři ZP je psáno:
>>> - že za tuto nevyčerpanou dovolenou (nad 4 týdny) je
>>>zaměstnavatel povinen poskytnout náhradu mzdy
>>> - že nárok na tuto dovolenou (nad 4 týdny) může
>>>zaniknout jen vyjímečně, t.j. tehdy když
>>>zaměstnavatel
>>>za
>>>tuto dovolenou neposkytl náhradu mzdy a zaměstnanec
>>>by
>>>se obrátil na soud až po uplynutí promlčecí lhůty,
>>>t.j. po 3 letech ode dne, kdy mu tuto náhradu měl
>>>poskytnout.
>>>Ráda si přečtu další názory.
>>
>>>
>>Naopak v § 222, odst. 2 je, že pokud nemohl vyčerpat
>>do konce příštího kalend. roku, přísluší náhrada -
>>ovšem zde nastává otázka, proč nemohl vyčerpat,
>>protože
>>pokud zaměstnavatel neurčí dobu čerpání dovolené, pak
>>je
>>ze zákona dnem nástupu zaměstnance první prac. den po
>>31. říjnu. Takže snad jedině v případě, že byl
>>nemocen, jinak si opravdu myslím, že dovolená
>>propadla.
>>Ale taky si ráda přečtu další názory.
>
>Mě jenom zaráží, proč se tazatel nezmiňuje i o
>dovolené z r. 2008, 2009. To má za tyto roky také nevybranou
>dovolenou?
>Také mě napadá, že by se mohlo jednat o ženu (nyní na
>rod. dovolené), která se vrací zpět - takže by mohla
>čerpat nyní dovolenou, kterou nestačila vybrat po MD.
>Ale to je málo informací, takže nelze jednoznačně
>odpovědět.
No asi je to už nepřehledné ale tazatel vznesl tento dotaz
dobrý den,
>>>>prosím o radu, co s nevyčerpanými 3 dny nadstandardní
>>>>dovolené z roku2007. nárok 25 dní v roce a 5 dní z
>>>>toho je nadstandard.
>>>>musí se 3 dny proplatit a nebo o ni zaměstnanec
>>>>přijde?
>>>>děkuji
čili nic o roce 2008 a 2009, ale i tak je těch informací opravdu málo
Re: nevyčerpaná dovolená, nadstandard
lhůty,
>>>>t.j. po 3 letech ode dne, kdy mu tuto náhradu měl
>>>>poskytnout.
>>>>Ráda si přečtu další názory.
>>>
>>>>
>>>Naopak v § 222, odst. 2 je, že pokud nemohl vyčerpat
>>>do konce příštího kalend. roku, přísluší náhrada -
>>>ovšem zde nastává otázka, proč nemohl vyčerpat,
>>>protože
>>>pokud zaměstnavatel neurčí dobu čerpání dovolené, pak
>>>je
>>>ze zákona dnem nástupu zaměstnance první prac. den po
>>>31. říjnu. Takže snad jedině v případě, že byl
>>>nemocen, jinak si opravdu myslím, že dovolená
>>>propadla.
>>>Ale taky si ráda přečtu další názory.
>>
>>Mě jenom zaráží, proč se tazatel nezmiňuje i o
>>dovolené z r. 2008, 2009. To má za tyto roky také
>>nevybranou
>>dovolenou?
>>Také mě napadá, že by se mohlo jednat o ženu (nyní na
>>rod. dovolené), která se vrací zpět - takže by mohla
>>čerpat nyní dovolenou, kterou nestačila vybrat po MD.
>>Ale to je málo informací, takže nelze jednoznačně
>>odpovědět.
>
>No asi je to už nepřehledné ale tazatel vznesl tento
>dotaz
>
>dobrý den,
>>>>>prosím o radu, co s nevyčerpanými 3 dny nadstandardní
>>>>>
>>>>>dovolené z roku2007. nárok 25 dní v roce a 5 dní z
>>>>>toho je nadstandard.
>>>>>musí se 3 dny proplatit a nebo o ni zaměstnanec
>>>>>přijde?
>>>>>děkuji
>čili nic o roce 2008 a 2009, ale i tak je těch
>informací opravdu málo
JÁ JSEM TAZATEL:
ještě jenou zopakuji můj problém...
zbytek dovolené k 31.12.2009 je 8 dní, do roku 2009 převedu 25+5 a 3 dny z roku 2008 propadnou.
tzn. že v roce 2010 má nárok na 25+30 dní (ne 33)
jsem ty roky zmotala...děkuji
Re: nevyčerpaná dovolená, nadstandard
také
>>>>
>>>>No asi je to už nepřehledné ale tazatel vznesl tento
>>>>dotaz
>>>>
>>>>dobrý den,
>>>>>>>>prosím o radu, co s nevyčerpanými 3 dny nadstandardní
>>>>>>>>
>>>>>>>>dovolené z roku2007. nárok 25 dní v roce a 5 dní z
>>>>>>>>toho je nadstandard.
>>>>>>>>musí se 3 dny proplatit a nebo o ni zaměstnanec
>>>>>>>>přijde?
>>>>>>>>děkuji
>>>>čili nic o roce 2008 a 2009, ale i tak je těch
>>>>informací opravdu málo
>>>
>>>:) ještě jednou...
>>>ke konci roku 2009 měl nevyčerpanou dovolenou 33
>>>dní...(tj. 25 dní rok 2009, 5 dní z roku 2008, 3 dny
>>>z
>>>roku 2007)
>>>- jde mi o to kolik dní bude mít nárok v roce 2010 -
>>>dle mého 25 + 30 (o 3 dny přijde)
>>Přednostně se čerpá dovolená z min. roku, takže dle
>>mého má dovolenou z r.2007 vyčerpanou v r.2008, z
>>r.2008
>>mu zbývá 8 dní.
>>Do r.2010 dle mého převádíte 25 dní z r.2009 a 5 dní
>>(nadstandart) z r.2008. 3 dny z r.2008 propadly.
>
>takhle přesně jsem to udělala, ale nemám souhlas
>zaměstnance s převedením dovolené a nevím, zda nejsem
>povinna tuto dovolenou proplatit...3 dny
Právě, že dovolenou byste mohla proplatit jen pokud byste jeho souhlas měla :
Komentář str. 324 zákoník práce J. Jakubka a spol.
Lze mít za to, že náhradu mzdy nebo platu lze poskytnout obdobně i v případě § 218, odst. 5 zákoníku práce, tedy tehdy, kdy zaměstnanec písemně souhlasil s čerpáním dovolené, která přesahuje 4 týdny ještě v dalším kalendářním roce, avšak ani v tomto roce tuto dovolenou nevyčerpal.
Ovšem nechápu, jak si zaměstnavatel může dovolit neplnit ustanovení ZP, které mu nařizuje čerpání dovolené určit. Kdyby na vás přišla Inspekce práce, tak se pokutě budete dost divit. Teda, pokud nebyl dlouhodobě nemocen.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.