Vlákno názorů k dotazu DE - od 1234 - Re: DE - pár věcí ke kanceláři doma:Právní...

  • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 3. 2007 21:11

    1234 (neregistrovaný)

    Re: DE -
    pár věcí ke kanceláři doma:
    Právní hlediska podnikání doma:

    Z hlediska živnostenského zákona:

    - provozovna musí být způsobilá pro provoz živnosti podle zvláštních předpisů
    Stavební zákon:
    - stavba může být používána pouze k účelu, stanoveném v kolaudačním rozhodnutí
    Takže obecně - většinou nic nebrání tomu, aby místo podnikání nebo sídlo bylo doma. Nelze samozřejmě doma provozovat hospodu, pokud máte rodinný dům dle kolaudace určený k bydlení. Jedině po patřičných stavebních úpravách. Také asi nebude možné v obýváku provozovat zámečnictví. Ale účetní např. nic nebrání (snad jen souhlas vlastníka), aby po opatření bytu patřičným označením měla provozovnu v bytě. Stejně tak pokud má podnikatel další provozovny, kde je provozována vlastní činnost, nic mu nebrání organizovat tyto činnosti z domova.
    Daňová hlediska:
    Základní paragrafy, které v souvislosti s podnikáním doma je třeba připomenout:
    - §2 odst. 7 337/92 - zásada materiální pravdy - v úvahu padá vždy skutečnost
    - § 4 odst. 4 586/92 - co je to obchodní majetek
    - §24 - výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů
    - §25 odst.1 písm. u - výdaje na osobní potřebu a na opravy a údržbu majetku nezahrnutého v majetku
    - §28 odst. 6 - odpisování majetku částečně užívaného pro podnikání
    - § 11 odst.5 zákona o dani z nemovitostí - při užití bytu pro podnikání je třeba toto přiznat, neb daň se potom zvyšuje o 2 Kč za každý metr čtverečný užívaný pro podnikání

  • 15. 3. 2007 21:12

    1234 (neregistrovaný)

    Re: DE -
    Vlastní nemovitost nezahrnutá do OM:

    o nákladech spojených s nemovitostí jako opravy a údržba nebo odpisy neúčtujeme (neevidujeme) protože nejsou ani daňově účinné

    Energie

    Uplatnit energii při podnikání v místě bydliště lze, i když není nemovitost zapsána v obchodním majetku. Jde jen o to jak. Takže jedním z problémů bude zvolit vhodné kritérium.

    Vytápění - pokud zvolíte poměr celkově vytápěné podlahové plochy a plochy vytápěné užívané k podnikání, neměl by být problém.
    U elektřiny je nejlepší samostatný elektroměr, protože sazby pro domácnost je jiná, než pro podnikání. Pokud používáte elektřinu jen k osvětlení a nemáte nějaké zařízení vysoce náročné na odběr elektřiny, asi vám to nikdo nenapadne. Ale u poměru je třeba zauvažovat, zda soukromě nemáme nějakého žrouta energie - sauna, vyhřívaný bazén apod...Pak by asi poměr plochy u správce neprošel.
    Dalším možným kritériem je spotřeba před a po zahájení podnikání.

    Stejně tak bych postupovala u vodného, stočného, plynu. Ale s mírou. Opět asi neprojde poměr vodného podle osob či plochy, pokud máte na zahradě bazén, zaléváte zahradu apod.


    Telefon

    Pevnou linku v bydlišti používáte jak pro podnikání, tak soukromě. Takže také je potřeba pokrátit související výdaje.

    - Porovnáte telefonní hovory před a po zahájení podnikání, vypočteným procentem pak krátíte výdaje.

    - Zapisujete rámcově pár měsíců všechny hovory, potom propočítáte poměr soukromých a „služebních“.

    Hmotný majetek

    Kritériem pro rozdělení odpisů a výdajů na daňové a soukromé je využití pro soukromou potřebu.. Pokud máte kancelář v obýváku, měli byste pokrátit vše. Např. u počítače doporučuji sepsat využití v hodinách provozu - kolik hodin denně se používá pro podnikání a kolik hodin na něm hrají děti. U nábytku bych neriskoval, a dal do výdajů jen skříň nebo regály, kde skutečně jsou věci související s podnikáním, případně 1/3 sedačky apod.


    možná je to zmatené, ale je to hrubý výcuc:-)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).