Vlákno názorů k dotazu Účetnictví kavárny od Kloudova23 - Re: účetnictví kavárny Mám podobný problém s evidencí jídla...

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 7. 2012 10:54

Kloudova23 (neregistrovaný)

Re: účetnictví kavárny
    Mám podobný problém s evidencí jídla a pití. Nejsem přímo účetní.. takže se mnoho věcí učím za pochodu a prakticky jsem stále na začátku. Největší problém je s tím, že v kavárně nemusí mít kasu - takže se vše opravdu dost zdlouhavě počítá. Káva je v případě kavárny materiál, ze kterého budou vyrábět presso, capucinno, latte a další věci - je důležité, jaký na to budou mít stroj (některé počítají dávky) - z toho pak můžete zkontrolovat, zda se prodalo tolik kávy, kolik bylo nafasováno. V takovýchto podnicích se většinou dělá tzv. "zdradlo" - i když je kasa. V počátcích směny či jednou za týden/měsíc zaměstnanec spočítá všechno své prodejní zboží a porovná se to se stavem, jaký by měl dle výpočtů nebo kasy být. Jídlo se eviduje tím způsobem, že nakupujete materiál a prodáváte zboží. Opravdu záleží jakým způsobem se to bude evidovat v té kavárně - pokud bude kasa - je to velká výhoda, avšak v počátcích podnikání se snaží každý podnikatel ušetřit a kasa, kam se vejde mnoho položek (např. 500) stojí od 20 000 - do 40 000. Jídlo se dá evidovat pomocí bonové knihy. Avšak jsem si téměř jistá, že nikdy nedojdete k tomu, že si budete stoprocentně jistá, že bylo zevidováno všechno - prostě kuchař Vám nikdy nebude zapisovat - co, kdy a proč vyhodil (pro něj je důležité, aby uvařil všas), jídla se musejí prodat do určité doby - jinak je to na odpis, avšak pokud nebude v podniku nějaký pedant a člověk jen na sklad, myslím, že tohle nejde 100% evidovat. Nikdy nezměříte a nezvážíte, co všechno jde do určitého jídla včetně koření přesně - existují na to určité vzorce, jak vypočítat pořizovací cenu jídla/koktejlu apod.. včetně amortizace, zaměstnanců apod. avšak to neodráží skutečnost na konkurenčním trhu.