E-shopy a elektronická evidence tržeb

Od začátku března mají e-shopy stejně jako ostatní maloobchody a velkoobchody povinnost elektronicky evidovat tržby. Právě u e-shopů však může být zařazení do elektronické evidence tržeb velice komplikované. Důvodem je několik možných způsobů úhrady a fakt, že obchodník ve většině případů nepřijde do přímého kontaktu se zákazníkem.

Které e-shopy mají povinnost EET

V České republice je registrováno více než 36.000 e-shopů. Přestože řada z nich slouží provozovatelům jen jako forma přivýdělku, nejsou z povinnosti elektronicky evidovat tržby vyloučeni. Poslaneckou sněmovnou totiž o pouhých pět hlasů neprošel návrh vyjmout z povinnosti EET podnikatele s ročním příjmem pod 250.000 Kč. Do EET se tak musí zapojit všechny e-shopy, které nemají jako jedinou možnost platby převodem na účet.

Platby na dobírku a kartou

Problém může vzniknout u možnosti platby na dobírku a kartou. U plateb na dobírku záleží, jakou dohodu má provozovatel e-shopu s dopravcem. Většinou dopravce prodejci posílá peníze po převzetí doběrečného na účet. V tomto případě se na dobírku EET nevztahuje. Pokud však je prodejce s přepravcem domluvený, že si peníze vyzvedne v hotovosti na jeho pobočce, už platba pod EET spadá. „V takovém případě, může obchod zaslat zákazníkovi účtenku mailem. V případě, že by si zákazník zboží nepřevzal, a tedy dobírku nezaplatil, prodejce vystaví k evidované tržbě storno,“ vysvětluje Jan Vaněk.

Největší diskuze vznikají u možnosti platit kartou online. Podle nich zanechává taková platba kartou dostatečnou elektronickou stopu a není tedy třeba ji dále evidovat. Finanční správa naopak tvrdí, že podnikatelé mohou mít účet, na který jsou směřovány online platby, vedený v některém z daňových rájů, proto musí být i tyto platby evidovány.

Ale i u plateb kartou existují výjimky, které se evidovat nemusí. Například pokud zákazník zvolí platbu přes systém PayPal, u tohoto systému je registrovaný a má na účtu nabité peníze, ze kterých je stržena platba, platba pod EET nespadá. Aby online platba do povinnosti elektronické evidence tržeb spadala, je nutné naplnit následující schéma:

  • Zákazník na platební bráně vydá pokyn k platbě
  • E-shop ho přijme a předá své bance
  • Ta kontaktuje banku zákazníka a požádá ji o převedení peněz

I v případě platby kartou nastává rozdíl v době, kdy je platba evidována do systému a kdy zákazník dostane účtenku. „Záleží na systému každého e-shopu. Je možné účtenku po přijetí pokynu k platbě odeslat na mail, nebo údaje doplnit na fakturu, která se odesílá se zbožím,“ popisuje postup dodání účtenky Vaněk.

Spadá EET do účetnictví?

Vzhledem k povinnosti evidovat tržbu v uskutečnění jejího plnění, nespadá EET přímo do účetní profese. Zákon nedefinuje žádné povinnosti pro archivaci dat, takže ani žádné doklady, které by podnikatel musel dodat účetní. Evidence tržeb také nespadá do „Činnosti účetních poradců, vedení účetnictví a vedení daňové evidence“. Proto ani případné škody nemohou být plněny z profesního pojištění účetního nebo podnikatelského pojištění účetní firmy. Nicméně, některé účetní firmy do své nabídky zařadily také poradenství v oblasti EET. „Elektronická evidence tržeb se úzce dotýká firemních financí a dotazy na EET jsou od našich klientů běžné. Přestože EET nespadá do naší činnosti, máme jeho problematiku nastudovanou a našim klientům se snažíme poradit i v této oblasti,“ uzavírá Vaněk.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).