Re: účtování ve stavební firmě
Sklady můžete vést způsobem B. Pokud nefakturujete zakázky měsíčně, ale až při jejím dokončení, musíte u jednotlivých rozpracovaných zakázek účtovat o nedokončené výrobě. Problematiku ocenění NV, účtování 121/611, je dobré nastudovat a posléze stanovit ve vaší vnitropodnikové směrnici.
Obecně:
Vzorový kalkulační vzorec NV:
•přímý materiál
•přímé mzdy, SP, ZP za zaměstnavatele
•výrobní režie
= vlastní náklady výroby
může zahrnovat:
•odbytová režie
•správní režie
=úplné vlastní náklady výroby
Z definice ocenění zásob nedokončené výroby jednoznačně vyplývá, že v průběhu výstavby, v období, kdy stavba není dokončena, by účtování o nedokončené výrobě na dané stavební zakázce mělo být ziskově neutrální, respektive ztrátové (o položky zahrnované do režijních nákladů). Veškerý zisk z následného prodeje stavby by měl být realizován v účetním období, kdy dojde k realizaci tj. prodeji stavby.
Re: účtování ve stavební firmě
Děkuji za odpověď. Stavbu fakturujeme prostřednictvím zálohových faktur a po dokončení stavby vystavím konečnou vyúčtovací fakturu. O nedokončené výrobě jsem účtovala ve staré firmě, kdy jsem veškerý materiál a práce na jednotlivé zakázky proúčtovala, ale nezahrnula jsem zde mzdy. Nevím, ani jakým způsobem je tam mám zahrnout?
Pokud bych účtovala způsobem B a např. bychom nakoupili materiál, který bychom poté prodali třeba za měsíc (tedy nebyl by určen na zakázku, nešel by přímo do spotřeby), tak bych účtovala jak?
Re: účtování ve stavební firmě
I při zálohové fakturaci musíte ve stavební firmě sledovat NV.
Princip účtování NV zjednodušeně pro názornost:
přímý materiál 501/321, HM 521/331, SP, ZP zaměstnavatel 524/336 dle jednotlivých zakázek + ost. 5..., které vám dle ocenění NV ve vaší směrnici budou vstupovat do NV. To, co máte na 5.. musíte zaktivovat do NV: ID 121/611, takže 5=6, zisk=0.
Konečná fakturace: FV 311/6.., odpočet záloh 324/311 a snížení NV: ID 611/121. Ve výnosech na 6.. vám zůstane zisk ze zakázky.
Sklad způsobem B účtujete v průběhu roku hned do nákladů: materiál MD 501, zboží MD 504. V průběhu roku nic a k 31.12. musíte provést fyzickou inventuru skladu, a to co bylo k 31.12. inventurou zjištěno na skladě, proúčtujete k 31.12. ID materiál 112/501, zboží 132/504 (tímto zaúčtováním to dostanete zpět na sklad).
Způsob vedení skladu B vypadá na první pohled jednodušeji než A, ale ve skutečnosti je na správnou evidenci skladu náročnější a v průběhu roku není přehledný.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
2. 7. 2013 11:14
Dobrý den,
účtuji ve stavební firmě způsobem A. šéf založil novou firmu a říkám si, že bych začala účtovat způsobem B. Tedy vše rovnou do spotřeby. Rozlišovala bych si vše na zakázky. Ale někde jsem četla, že co se nespotřebuje, tak jde na sklad? To moc nechápu.
Také nevím, jak zohlednit k zakázce mzdy pracovníků. Jak se to rozpočítává, popř. co dalšího se zde musí zahrnout?
Existuje nějaká dobrá odborná literatura, která popisuje účtování ve stavební firmě? Ráda bych měla vše v pořádku a způsob B se mi zdá být jednodušší - proúčtování skladů mi přijde v našem případě zbytečné, jelikož opravdu vše spotřebujeme na zakázky. Děkuji za odpovědi.