Jednání, kterého se dopouštějí výrobci a velkoprodejci, je v rozporu s dobrými mravy, když pod „nátlakem“ (je nutné specifikovat) nutí prodejce ke zvyšování ceny výrobků, a tím poškozují nejen tohoto soutěžitele a jeho konkurenceschopnost, nýbrž jsou také způsobilé přivodit újmu spotřebitelům a zákazníkům, kteří díky tomu nemají možnost pořídit si zboží za cenu, kterou jim tento prodejce byl ochoten nabídnout. Tudíž se domnívám, že jsou splněny nutné a dostačující podmínky generální klauzule nekalé soutěže, obsažené v ustanovení §44/1 obch. zák., na jejichž základě je nutné toto jednání kvalifikovat jako nekalou soutěž. Dále nutno podotknout, že taková vertikální dohoda mezi výrobci a velkoprodejci, na jejímž základě tito nutí pod nátlakem prodejce zvýšit ceny zboží, narušuje hospodářskou soutěž a jako taková je zakázaná a neplatná ve smyslu ustanovení §3 zák. o ochr. hosp. soutěže.
Výše uvedené jednání je k újmě soutěži, soutěžitelům i spotřebitelů, jedná se o situaci, kdy vertikální spojení umožní spojujícím se soutěžitelům (výrobců a velkoprodejců) zvýšit náklady konkurentů na navazujícím trhu, a tak zvýšit tlak na růst jejich prodejních cen vůči jejich zákazníkům, a tím ovlivnit i konečnou cenu pro spotřebitele.
Navrhuji směřovat kroky k podnětu k úřadu na ochranu hospodářské soutěže, ten by celý případ měl prošetřit. Dalším právním krokem by následně mohla být žaloba na nekalosoutěžní jednání.
Internet Info BusinessCenter.cz (businesscenter.podnikatel.cz)
Server s informacemi pro podnikání.
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.
12. 3. 2012 11:33
Dobrý den,
již několik let provozujeme eshop-prodej zboží, stále více se setkáváme s nátlakem výrobců a velkoprodejců na úpravu našich cen na našem eshopu. Dle nás je toto jednání protiprávní, není snad možné, aby výrobci a velkoobchody na nás tlačili a nutili nás upravovat ceny dle jejich uvážení. Tímto je poškozen i sám koncový zákazník, ale také my (nemůžeme poskytnout vyšší slevu než bychom chtěli a být konkurence schopni). Jakým způsobem se lze bránit vůči nátlaku a nucení dodržování cen?
Děkujeme