Re: Obědy
Účtování OK, ale mám k tomu čtyři pozn.:
1.) 55% a 45% bych počítala z DZ, ne vč. DPH (na 1obědě to vyjde u DZ a DPH haléřově jinak, v součtu vč. DPH 56 Kč/1oběd)
2.) tři obědy majitele máte bez DPH? a majitel si obědy neplatí? alespoň to nikde nevidím zaúčtované, tudíž by měli být vč. DPH
(není DPH na výstupu, nemůže být ani na vstupu)
3.) účet 588 ne, raději např. 528/321 168 Kč
(tři obědy majitele vč. DPH)
4.) tím se vám sníží o ty 3 obědy i nárokované DPH z FP
DPH 15% na vstupu z jen 90 obědů 343/321 657 Kč.
(Protože pokud byste si nárokovali DPH u bezúplatného plnění, museli byste pak i DPH odvést 528/343)
Snad jsem nic nepřehlédla.
Re: Obědy
Dobrý den paní Danielo K., moc Vám děkuji za vyčerpávající odpověď - moc si toho cením - za váš čas i pomoc.
Jen bych se ještě zeptala, kdybych nechala 25 Kč za oběd pro ZC, tak by to také nebylo v rozporu se zákonem, že ne? Akorát místo 55 % by to bylo 48,67 % a místo 45 % (51,33%). O tom ale musí rozhodnou majitel.
A jak by se prosím postupovalo, kdyby měl ZC objednaný oběd a ráno by nahlásil dovolenou, tudíž by oběd musel zaplatit v plné ceně nebo to záleží na zaměstnavateli, jestli to bude tolerovat a doplácet?
Re: Obědy
Dobrý den,
Je zcela na rozhodnutí majitele za jakých podmínek a v jaké výši bude zaměstnancům poskytovat příspěvek na stravování. Nic nebrání tomu, aby byl ve výši v jaké majitel rozhodne. 55% ceny jídla za jednu směnu, max. do výše 70% stravného při trvání PC 5-12h,.... viz §24j/4 je pouze horní daňově uznatelná hranice.
Vytvořte si pro stravování směrnici, kde to bude uvedeno. Jen v tomto případě, tam neuvádějte %, ale přímo výši příspěvku v Kč +uvést podmínky, které zaměstnanec musí splnit, aby mu byl zaměstnavatelem tento příspěvek poskytnut.
Předpokládám, že objednaný oběd je nepřenosný na jiný den a pokud by zaměstnanec nesplnil dané podmínky - zák. je dáno, že zaměstnanec musí být přítomen v práci během stanovené směny aspoň 3 hodiny, tudíž by zaměstnanec měl oběd zaplatit v plné ceně.
Můžete si sice ve vnitřním předpise stanovit i něco jiného a nad rámec daný ZDP, ale pak budete muset řešit daňové dopady dle ZDP a ZDPH, které to bude mít. Doporučuji stanovit si pravidla jasně a jednoduše, ať vás "stravenková agenda" zatěžuje po stránce organizační, účetní i daňové, co nejméně.
Hezký den.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
8. 9. 2015 14:03
Dobrý den, prosím o radu těch co jim to ještě dneska myslí :o) Začali jsme odebírat od plátce DPH obědy v jídlonosičích, obědy nám dovezou a my si je na firmě z jídlonosičů sníme. Prosím jestli přemýšlím dobře:
PFA: 93 ks - 48,7 bez DPH, ZD 4529,10+679,37 (15% DPH)+0,47 zaokrouhlení, celkem 5208 Kč
majitel chce dodržet % - 55% (daň. uznat. N)
45 % ZC
5208/93 = 56 Kč/oběd
55 % - 30,8 - zaokr. 31 Kč (bez DPH 26,96)
45 % - 25,2 - zaokr. 25 Kč (bez DPH 21,74)
3 obědy měl majitel firmy (FO) - nemá nárok na daňově uznatelný příspěvek na stravování
Účtování:
PFA 527/321 (55%) 2426,40 (26,96*90) 335/321 (45%) 1956,6 (21,74*90)343/321 679,37 (15% DPH)
588/321 145,63 (3 obědy majitele)
mzdy - úhrada obědů ZC 331/335 2250 Kč
ID 335/335 (45%) 1956,60
335/343 293,40 (15 % DPH na výstupu)
Prosím mám to dobře?