investor přistaví budovu-pokračování
1. Jakým způsobem vyfakturovat ten jeden milión, aby naše firma nebyla v tomto roce znevýhodněna na daních? Oni totiž vymysleli, že to vyfakturují jako reklamu, která by však letos zvýšila zisk firmy o milion. Mně napadlo leda vyfakturovat zatím zálohu na budoucí převod pozemku na nového majitele, ke kterému by došlo, až by se to předávalo, takže v roce prodeje. Tato varianta mi přijde mnohem pravdivější a zároveň lepší z pohledu daní, avšak nevím, jestli je to správné a možné.
2. Jak je vhodné tuto celou transakci ošetřit ve smlouvě, když FO investor bude přistavovat na našem pozemku budovu, kterou však vlastníme stále ještě my, ale nebudeme mít žádné doklady spojené se stavbou a tudíž se nebude asi budova u nás napřímo technicky zhodnocovat? Nevíte, jak je vhodné toto vyřešit a ošetřit ve smlouvě? Kdo to tedy bude odepisovat? Já osobně mám takový dojem, že to celé provede to "stavební" s.r.o. tak, že si bude tento materiál a práci na budově odepisovat na jiné zakázky a tudíž na té naší přístavbě bude min. nákladů. Celé mi to však přijde dost okaté a nevím, jak to ošetřit, aby naše s.r.o. na tom případně nebyla nijak sankciována.
3. Jak je to prosím s odpisem budovy, v případě, že to vlastní FO osoby, které to budou pronajímat? A o jaké podnikaní by se jednalo, když budou dvě fyzické osoby pronajímat jednu budovu, výnosy i náklady budou půl na půl. Nemělo by se jednat o "sdružení"?
Tak to je prozatím celé. Doufám, že se mi někdo ozvete, abych byla aspoň nějak navedena na způsob, jak by se to dalo vyřešit. Moc děkuji za případné reakce.
Re: investor přistaví budovu-pokračování
Děkuji za příspěvek. Vím, že to budeme muset dořešit s daňovým poradcem, spíše jsem chtěla znát i pohled jiných, abychom věděli, jakým směrem se spíše ubírat. Víc hlav, víc ví. Přece jenom i daňový poradce je jenom člověk a pokud by se našel někdo, kdo podobný problém řešil byť by znal odpověď jenom na část dotazu, věděli bychom tak už dopředu, že je něco hloupost a co naopak by mohlo být částečným řešením. Rozhodně jsem nečekala, že někdo bude znát odpověď na všechno.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
14. 9. 2015 18:18
Dobrý den, mám takový složitý dotaz a tak doufám, že mi aspoň někdo poradí nebo nějakým způsobem navede, jak to vyřešit.
Naše firma s.r.o. vlastní budovu, která je zkolaudována a odepisuje se. Zároveň máme však udělaný ještě projekt na přístavbu této budovy, při které by došlo k jednou tak velkému zvětšení budovy.
Firma by to ráda přistavěla, avšak nemá v současnosti finance, ze kterých by se to dalo zrealizovat. Proto se majitel firmy dohodl se svým známým, že do toho půjde tento známý jako investor. Tento člověk je FO, která vlastní s.r.o., které provádí stavební práce. Avšak investorem by nebylo to s.r.o., ale jen jeho majitel jako fyzická osoba.
Vzhledem k tomu, že na budově je úvěr, dohodla se naše firma s tu FO na tom, že nám teď zaplatí částku cca milion, aby mohl být daný úvěr doplacen a nevázla na nemovitosti žádná zástava.
Až by byla budova dostavěna, naše s.r.o. by 1/2 prodala našemu jedinému jednateli a zároveň společníkovi (tzn. že by byl na budově jako vlastník FO) a druhou půlku by vlastnil ten investor jako FO (nikoli jako jeho s.r.o.). Budova by nebyla nijak rozdělena, každý by vlastnil 1/2 a společně by pronajímali budovu na byty a dvěma firmám, takže zisk také půl na půl.
No a mě v této souvislosti pověřili, ať zjistím, jakým způsobem by se to mělo vyřešit z hlediska účetního a daňového. Mám proto několik dotazů, se kterými si nevím rady.