KH a selhání systému notifikace DS

  • (neregistrovaný)

    2. 12. 2015 0:52

    Dále uvedený judikát je obecně platný a netýká se jen KH. Nicméně vzhledem k velkým pokutám u KH je dobré o judikátu vědět.

    V datové schránce lze nastavit upozorňování formou SMS nebo formou e-mailu, že do datové schránky přišla zpráva, možná např. výzva ke KH.

    Nevím jak často se stane, že takové upozornění nedojde k adresátovi. Nejméně v jednom případu se tak stalo.

    NSS posoudil vzniklou situaci v Rozsudku čj. 6 Afs 123/2015 ze dne 25.8.2015 takto:

    "Nefunkčnost nebo selhání systému notifikace doručení datové zprávy do datové schránky nezpůsobuje neúčinnost doručení datové zprávy (§ 17 odst. 4 zákona č. 300/2008 Sb.)."

    Přeloženo: státem obhospodařovaný systém selže, ale přesto bylo podle NSS v pořádku doručeno se všemi dopady, které ponese adresát.

    Jako obrana mne napadá zřídit do datové schránky "kukátko", tj. zmocnit osobu, která bude pouze nahlížet, ale nesmí otevírat došlé dokumenty. Doručení fikcí je za 10 dní, takže pokud by se např. každé pondělí nahlédlo kukátkem, co přišlo do DS, bylo by toto riziko redukováno.

    Opakuji, nevím jak je četné selhání systému notifikace, riziko ať si zhodnotí laskavý čtenář sám.

    Hezký den!

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 2. 12. 2015 7:35

      Lenka F. (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      Moc děkuji za informaci. Prosím, již poněkolikáté tady čtu ve vašich příspěvcích o "kukátku", ale vůbec nevím, že něco takového existuje - funguje to tak, že se nakoukne a zprávy ještě nejsou považované za doručené? A jakým způsobem se dá zřídit?

    • 2. 12. 2015 8:59

      Lenka F. (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      tak o zřízení jsem si už přečetla na stránkách DS, jen mi z toho pořád není jasné, jestli jde o přihlášení s účinkem doručení zpráv nebo ne.

    • 2. 12. 2015 9:08

      Pavel Jirsa (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      >>>Dále uvedený judikát je obecně platný a netýká se jen
      >>>KH. Nicméně vzhledem k velkým pokutám u KH je dobré o
      >>>judikátu vědět.
      >>>
      >>>V datové schránce lze nastavit upozorňování formou
      >>>SMS
      >>>nebo formou e-mailu, že do datové schránky přišla
      >>>zpráva, možná např. výzva ke KH.
      >>>
      >>>Nevím jak často se stane, že takové upozornění
      >>>nedojde
      >>>k adresátovi. Nejméně v jednom případu se tak stalo.
      >>>
      >>>NSS posoudil vzniklou situaci v Rozsudku čj. 6 Afs
      >>>123/2015 ze dne 25.8.2015 takto:
      >>>
      >>>"Nefunkčnost nebo selhání systému notifikace doručení
      >>>datové zprávy do datové schránky nezpůsobuje
      >>>neúčinnost doručení datové zprávy (§ 17 odst. 4
      >>>zákona
      >>>č.
      >>>300/2008 Sb.)."
      >>>
      >>>Přeloženo: státem obhospodařovaný systém selže, ale
      >>>přesto bylo podle NSS v pořádku doručeno se všemi
      >>>dopady, které ponese adresát.
      >>>
      >>>Jako obrana mne napadá zřídit do datové schránky
      >>>"kukátko", tj. zmocnit osobu, která bude pouze
      >>>nahlížet,
      >>>ale nesmí otevírat došlé dokumenty. Doručení fikcí je
      >>>za
      >>>10 dní, takže pokud by se např. každé pondělí
      >>>nahlédlo
      >>>kukátkem, co přišlo do DS, bylo by toto riziko
      >>>redukováno.
      >>>
      >>>Opakuji, nevím jak je četné selhání systému
      >>>notifikace, riziko ať si zhodnotí laskavý čtenář sám.
      >>>
      >>>Hezký den!
      >>>
      >>Moc děkuji za informaci. Prosím, již poněkolikáté
      >>tady čtu ve vašich příspěvcích o "kukátku", ale vůbec
      >>nevím, že něco takového existuje - funguje to tak, že
      >>se
      >>nakoukne a zprávy ještě nejsou považované za
      >>doručené?
      >>A jakým způsobem se dá zřídit?

      >tak o zřízení jsem si už přečetla na stránkách DS, jen
      >mi z toho pořád není jasné, jestli jde o přihlášení s
      >účinkem doručení zpráv nebo ne.

      Lenko,

      prostřednictvím "kukátka" pouze zjistíte odesilatele a název zprávy. Tím se zpráva nepovažuje za doručenou. Jinak by kukátko ztrácelo smysl. :-))

      Hezký den!

    • 2. 12. 2015 13:24

      Roman Krejčí (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      To asi fungovat nebude. Dle provozního řádu
      "Uživatel se ve smyslu Zákona přihlásil do datové schránky VŽDY, kdy se přihlásil MANUÁLNĚ na webovém portálu ISDS." Pak ještě existují případy, kdy se přihlásil jiným způsobem, ale pokud zadal přihlašovací údaje na portále ISDS tak se přihlásil na tuty.

    • 2. 12. 2015 15:07

      Roman Krejčí (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      Tak zpět - právě jsem si to ověřil na testovací větvi ISDS (www.czebox.cz) a skutečně, pokud má pověřená osoba pouze právo stahovat seznamy ( a nikoliv číst zprávy), tak když ty seznamy stáhne, nezpůsobí to doručení dodaných zpráv. Hmm, když uvážím, kolik úsilí je provozovateli systému vynaloženo na to, aby nebylo možné o zprávě vědět dřív, než byla doručena, přijde mi to neuvěřitelné :-)

    • 2. 12. 2015 16:49

      Pavel Jirsa (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      Romane,

      tuším, že může dojít k novelizaci zákona a "kukátko" bude znemožněno.

      Snad také chcete bojovat s daňovými úniky. :-))

      Zatím ale funguje.

      Hezký den!

    • 2. 12. 2015 16:59

      Roman Krejčí (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      Úřady o kukátku vědí od samého začátku. Mám to ověřeno.
      Pochybuji že by na se základě tady té diskuze takříkajíc probudili a provedli nějaké drastické akce. Pokud plánují tuhle možnost zrušit, planují to nezávisle na téhle diskuzi.

    • 2. 12. 2015 17:46

      Eva M.

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      Kukátko stejně spoustě plátců nepomůže. Můžete zabránit pologramotnému kopáči, aby se podíval do své datovky. Ale jako účetní nezabráníte tomu, aby se do své datovky NEpodíval v době Vaší dovolené třeba klient-advokát či klient-menší SRO, zvlášť když mu tam přijdou dle notifikací i jiné zprávy, které prostě BUDE potřebovat.

    • 3. 12. 2015 22:08

      Pavel Jirsa (neregistrovaný)

      Re: KH a selhání systému notifikace DS
      Evo,

      jednak si můžete sjednat do smlouvy, že po dobu Vaší nepřítomnosti (dovolená, nemoc atd.) by si neměl otevírat došlé zprávy od FÚ. A pokud je otevře, tak odpoví následným KH, že trvá na původním podání nebo opraví chybu.

      Abyste mu to usnadnila, tak klient může zplnomocnit "pošťáka", který bude mít DS pouze pro DPH. Tím se odfiltrují zprávy pod nesmyslnou sankcí a celá DS bude pouze pro problematiku DPH. A zde se kukátko jistě osvědčí.

      Hezký den!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).