Re: Přednostní pohledávka
Dobrý den,
jsem účetní, ale nezpracovávám mzdy a zajímá mě, jestli jsem výše popsaný případ pochopila dobře - takže když jsou dvě přednostní exekuce, tak vždy srážím pouze tu dříve příchozí, dokud jí neumořím a až pak přijde řada na další? Moc děkuji, ráda se učím :)
Směrodatné je datum nabytí právní moci, ne doručení. Aspoň takhle jsem byla poučena,když se mi sešlo u jednoho zaměstnance 11 exekucí, z toho 4 přednostní. Zaměstnanec nastoupil v lednu a do konce ledna chodily jedna po druhé, myslela jsem že mně z toho picne. Všem jsem odpověděla, že budu umořovat jednu o které jsem si myslela, že když přišla jako první, ale ihned mi zpětné odpovědi dalo na srozuměnou, že se mám řídit nabytím právní moci.
Pořadí pohledávek se řídí dnem, kdy byl plátci mzdy doručen ex.příkaz. Pokud jich v jeden den dojde více, mají tyto pohledávky stejné pořadí.
Při změně zasmětnání povinného: pořadí pohledávek se řídí dnem, kdy byl exekuční příkaz doručen prvnímu plátci (vždy najdete uvedeno v ex. příkaze).
Nabytí právní moci pouze znamená, že zatím deponovanou (zabavenou) částku, kterou jste srazila ihned po doručení ex. příkazu, již můžete poslat exekutorovi na příslušný účet. Někdy to trvá i dva měsíce.
Nabytí právní moci nemá vliv na pořadí pohledávek!
Přesně tak, směrodatné je datum, kdy byl exepříkaz doručen (tedy nejdřívějšímu zaměstnavateli a toto datum pak přebírají následující zaměstnavatelé - píší to na zápočťák). Takže nejprve si exepříkazy seřadíte dle data doručení. A pak rozlišujete, zda se jedná o přednostní, nepřednostní, výživné nebo dlužné výživné. A podle toho se pak sráží - buď jenom z první třetiny, nebo z obou třetin. Výživné nebo dlužné výživné, i když je doručeno později než přednostní exekuce, ji předbíhá, ale jen ve 2. třetině.