Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
21. 6. 2016 14:28
V SVJ jsme před necelým rokem odvolali pověřeného vlastníka a zvolili vlastní výbor, pověřený vlastník od r. 2000 do 2015 vykonával správu (nebyla žádná písemná smlouva).
Poslední půlrok licitujeme o předání dokumentace k domu, kdy řadu dokumentů vůbec správce nepředal (zápisy ze shromáždění a prezenční listiny, stavební dokumentaci, prohlášení vlastníka, projektovou dokumentaci k zateplení a opravám, pojistné smlouvy, úvěrové smlouvy atd.). Toto už řeší náš právník a zatím to vypadá, že budeme nuceni podat žalobu, protože dobrovolně nám je předat nechtějí.
Kromě toho správce nepředal komplet účetnictví. Naše SVJ vzniklo roku 2000, ale účetnictví nám předali jen od roku 2006 s tím, že starší účetnictví prý k ničemu nepotřebujeme. SVJ nemělo vlastní bankovní účet, otevřelo ho teprve vloni.
Právník si s tímto neví rady, vpodstatě říká, abychom to nechali být, že toto už je stejně promlčené a že starší účetnictví za roky 2000-2005 asi opravdu nepotřebujeme.
Protože jsme ale jako výbor povinováni "péči řádného hospodáře", tak tápeme, jestli tedy předání účetnictví tvrdě vyžadovat, nebo ne.
Potíž je totiž v tom, že správce v době 2000-2005 žádné účetnictví nevedl, resp. naše SVJ vedl asi jako hospodářské středisko (to je naše domněnka). Čili by správce musel účetnictví zpětně nějak rekonstruovat, což se jim asi nechce a nejspíš už nemají ani účetní doklady za léta 2000-2005. Co s tím? Nechat to plavat, nebo podat žalobu na vydání účetnctví?