Sdělení, že "podle bývalé paní účetní (odešla do důchodu) je ve výkazech ...." znamená, že to paní účetní jen někomu řekla? Nebo to znamená, že má paní jednatelka k dispozici účetní závěrku (poslední za rok 2020), kde je tento stav zásob paní jednatelkou podepsaný (tedy stvrzený)?
Mít zásobu takového rozsahu ve firmě s činností a účtováním, jak popisujete, je určitě nečekané. Pokud tomu tak je, muselo být vždy k rozvahovému dni přeúčtována nějaká zásoba ze spotřeby na sklad, což se ale má dít pouze na základě ohodnocení skutečných zásob. To se zcela jistě nedělo a paní účetní účtovala něco jiného, než bylo paní jednatelkou zjištěno.
Osobně bych se velmi, ale velmi zajímal o to, jak k tomu došlo, jaké účetní operace byly zaúčtovány, apod.
JInak se lze zásob zbavit zaúčtováním inventarizačního rozdílu. K tomu ale nutno přesně a podrobně znát ty důvody, které ke vzniku zásob vedly.
Zaúčtování INV rozídlu ale má své důsledky. Vznikne vysoká ztráta, která bude muset být společníkem uhrazena.
Je to tak uvedeno ve výkazech. Mám k dispozici kompletní účetnictví za rok 2020 a ke konci roku je stav účtu 132 přes půl milionu. Bohužel paní jednatelka není vůbec "účetně" zběhlá, takže slepě důvěřovala účetní. Ke konci roku vždy sdělila stav skladu a ve výkazech nic nekontrolovala, protože asi ani nevěděla kde to najde.
Poté co jsem prošla veškeré účetní operace jsem nejspíš zjistila, jak k tomu došlo. Paní účetní vždy na konci roku přeúčtovala na sklad částku, kterou jí jednatelka sdělila, ale na začátku roku to už nepřevedla zpět do spotřeby, takže v podstatě každý rok ten sklad jen narůstal, ačkoliv je to nelogické.
Absolutně teď nevím jak z toho ven.
Nepřijde mi správné dávat celou částku najednou do nákladů, hlavně by to u takto malé firmy mohlo upoutat pozornost úřadů. Když během roku zmizí ze skladu zboží za půl milionu, ale v příjmech nic nebude.
Paní jednatelka sice nemusí být účetně zběhlá, ale nějaké základní znalosti by mít měla (to není výčitka, jen dobře míněná rada). Jinak firma dopadne tak, jak dopadla.
Pokud se zásoba, vyčíslená k 31.12., nedala v dalším roce po prodeji do nákladů a takto "bobtnaly" skladové zásoby, jsou tři důsledky z účetního hlediska:
vyšší hospodářský výsledek, než měl být,
vyšší stav zásob, než ve skutečnosti byly a
účetnictví není vedeno správně.
Z hlediska ekonomického firma platila zbytečně vyšší daně, naž platit měla. A to je už skutečně materiální škoda.
Pokud se ale tohoto problému chcete zbavit správně, nezbyde nic jiného, než zaúčtovat inventarizační rozdíl a to v tom, roce, co jste to zjistili.
Máte reálné důvody, spočívající v profesním pochybení zaměstnance, či dodavatele účetních služeb. Není třeba se bát "pozornosti úřadů". Nota bene, když daně jste platili vyšší, než jste měli.
Ale platí, že každý udělá to, co uzná za nejlepší on sám ... Takže to stejně zůstane na Vás.
Moc děkuji za Váš názor a radu.
Jak z hlediska účetního, tak z hlediska ekonomického těm dopadům rozumím, naštěstí ale ta materiální škoda není zas až tak vysoká.
Nejspíš to zaúčtuji přes inventarizační rozdíl a sepíšu si k tomu nějaké vysvětlení k založení, aby to bylo jasné i do budoucna.
Ještě jednou děkuji a přeji krásný den.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
3. 2. 2022 10:06
Dobrý den,
potřebovala bych poradit, jak účetně vyčisti sklad.
Jde mi o to, že jsem převzala účetnictví jedné firmy s jedním společníkem(jednatelkou), která má mini e-shop, roční obrat je max. 200.000,-. Ročně nakoupí zboží přibližně za 50.000,- a většinu zboží v daném roce prodá, na konci roku má zboží jen za pár stokorun. Nenakupuje moc do zásoby.
Nicméně podle bývalé paní účetní (odešla do důchodu) je ve výkazech ke konci roku na skladě zboží v hodnotě půl milionu. Zboží v takové hodnotě tam samozřejmě není a nikdy nebylo (ne současně). Netuším kde se jí to tam nasbíralo. I jednatelka byla velmi překvapena kde by to měla mít. Je poctivá, dělá si na konci roku inventuru. Dokladů má málo, takže se dá jednoduše spočítat kolik čeho během roku nakoupila a kolik prodala. Teď už firma moc fungovat nebude, spíše to vypadá, že se na chvíli "uspí".
A můj dotaz je prostý, jak ten sklad účetně vyčistit, když se doprodá zboží, které tam opravdu je cca za 1.500,- a další firma nakupovat nebude. Přece nemůžu nechat na skladě zboží za půl milionu, když nikde není.
Jelikož jednatelka ze začátku firmu docela sponzorovala, tak tam je docela vysoký závazek vůči jednateli, tak mě napadlo ten sklad převést na úhradu závazku společníkovi. Ale nejsem si jistá jestli takový v podstatě bezúplatný převod lze legálně udělat a jak ho případně zúčtovat.
Nebo pokud máte někdo nějaký nápad jak to legálně provést budu strašně vděčná za jakoukoliv radu.
Jen pro úplnost doplním, že zbožím je káva, která má samozřejmě nějakou dobu trvanlivosti, takže ikdyby tam ležela 10 let, tak už nebude použitelná. O zboží je účtováno způsobem B (přímo do spotřeby)
Předem děkuji.