A jak evidujete nakoupené a prodané zboží na skladě v průběhu roku ? Většina programů používá průměrnou skladovou cenu, která se přepočítává při každém příjmu na sklad, je to vážený průměr, a v té také je zboží vydáváno, někdy se používá metoda FIFO. Vy píšete, že máte výdejky v nákupní ceně, o kterých neúčtujete a od účetní dostanete PS a KS stav skladu... a ten je v jakých cenách ?
Nemůže být ten rozdíl právě v tom ?
U nás se v programu průměrné ceny počítají s každým příjmem na sklad, jak zmiňujete. Průměrná cena se počítá z hodnoty na přijatém dokladu, což je u nás příjemka. Ceny na příjemkách se rovnají cenám, které máme na přijaté faktuře od dodavatele. Přijaté FA máme 504/321.
Příjem zboží ani výdej pomocí skladových dokladů neúčtujeme, ale i tak tyto doklady nám udávají hodnotu na skladě (slouží nám to jako skladová evidence podle které se pak dělá inventura).
V programu si kolegyně pak vyjíždí zůstatek skladu k určitému dni a ten je v průměrných cenách a ten pak používá pro interní doklad k zaúčtování PS, KS. K tomu vytvoří kolegyně další interní doklad, kde proúčtovává zboží, které ještě nepřišlo, ale fakturu už v účetnictví máme nebo naopak, kde máme zboží, ale nemáme faktury.
Takhle si myslím, že by nám mělo vycházet stejné číslo nebo třeba rozdíl max. cca 10 tis Kč, ale ne o 200 tis Kč a více.
Jestliže účtujete zboží (zásoby) metodou "B", tak Vám Vaše kolegyně podává informaci o nakoupeném zboží, ne o zboží prodaném.
Je pak jasné, že se rozcházíte v číslech.
Kdy by jste se měli sejít přesně, budou údaje k 31.12., pokud bude správně udělaná inventura a správně přeúčtovaný stav zjištěných zásob z účtu 504 na účet 132.
Aby jste se sešli i k poslednímu dni měsíce, museli by jste dělat inventury skladu každý měsíc a každý měsíc účtovávat změnu zásob.
My právě děláme závěrkové operace každý měsíc a přesto to nevychází.
V účetnictví máme interní doklady na:
1. vyvedení skladu do nákladů mínusem přes 132/504 (počáteční stav - odpovídá koncovému z předchozího měsíce)
2. vyvedení skladu z nákladů plusem 132/504 (konečný stav)
3. fakturu v účetnictví máme, ale zboží nepřišlo mínusem 504/139
4. máme zboží, ale nemáme fakturu plusem 504/139
5. zboží vrácené dodavateli bez dobropisu mínusem 504/139
6. prodané zboží na komisi, kde chybí faktura plusem 504/139
Dává vám to takto smysl nebo v tom máme někde chybu?
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
26. 7. 2022 18:29
Dobrý den všem,
moc se omlouvám, ale už si nevím rady, tak doufám, že se tu najde někdo víc zkušený a poradí mi.
Jsme s.r.o. a sklad účtujeme způsobem B. V účetnictví máme vystavené FA, které účtujeme 604xxx/31xxx a ke každé vystavené FA máme napojenou i výdejku (nebo vratku výdejky, je-li to dobropis) ze skladu, o které však neúčtujeme, ale uvádí se na ní nákupní ceny pro jednotlivé produkty a s touto cenou je zboží vyskladněno/navráceno na sklad. Toto znám zůstalo, jelikož se dřív účtovalo metodou A.
Pro můj report (hrubá marže) si vždy vyjedu přehled vystavených faktur na 604xxx a k tomu si zobrazím příslušné nákupní ceny ze zmíněných neúčtovaných výdejek. Brala jsem to tak, že suma za tyto neúčtované výdejky/vratky výdejek (nákupní ceny) se rovná nákladům na prodané zboží v účetnictví, ale když kolegyně uzavře měsíc a pošle mi předvahu a já se podívám na 504xxx, tak máme obě úplně jiná čísla, ale účet 604xxx nám sedí. Samozřejmě to rozdílné číslo (třeba o 200 tis Kč) pak ovlivňuje i HV.
Zkoušela jsem se na stejné číslo (buď na mé nebo kolegyně) dostat pomocí tohoto výpočtu Náklady na prodané zboží = počáteční zásoby + nákupy (jen přijaté FA za zboží, dobropisy jsem vynechala) - konečné zásoby, ale nevyšlo mi to (zkoušela jsem i delší období než 1 měsíc, ale nesedla jsem si nikde).
Nevidíte někde problém? Potřebovala bych, aby můj report odpovídal údajům v účetnictví, které dodává kolegyně. Ještě dodám, že kolegyně má vždy interní doklad pro počáteční stav skladu a pro konečný stav skladu a odečítá z toho zboží, které máme na komisi a případně pracuje s dohadnými položkami, pokud máme příjemku/FA v jiném měsíci.
Předem moc děkuji za dočtení a případnou odpověď.