Hlavní navigace

Služební cesta

  • (neregistrovaný) 185.7.47.---

    15. 4. 2013 13:41

    Dobrý den.
    Jsem zaměstnaný jako svářeč,ale chodím pravidelně na referenční zkoušky na osobníauta a na profi zkoušky na nákladní vozidla.Oboje školení mě zaměstnavatel platí.
    Můj dotaz spočívá v tom,jestliže jedu se služebním autem do zahraničí,jaký nárok mám na cestovní náhrady,jak je placená práce přesčas a jak se počítá počátek a konec pracovní doby a nárok placení bezpečnostních přestávek.Můj zaměstnavatel mi řekl,že si mohu vybrat ,bud placené přesčasy nebo cestovní náhrady.Také přišel s tím,že nejsem zaměstnaný jako řidič,takže nemám narok na placené přesčasy v době řízení služebního vozidla.
    Uvedu příklad:
    Ve 4.30h jsem vyjel na služební cestu do Polska k moři.V 5.50h jsem překročil Česko-Polské hranice,na místo jsem dojel v19.30h.Šel jsem se ubytovat,ubytování platil zaměstnavatel,stravu jsem si kupoval sám za svoje peníze. Druhý den jsem v 7.00h nastoupil do práce na servisní opravu.Po skončení opravy jsem odjel zpět do firmy,ale vrátil jsem se v 1.00h další den.Takže moje pracovní doba byla 1. den ....14.5h,  2.den.....17h,3.den      1h.
    Jak správně mají být vyplaceny cestovní náhrady,práce,práce přesčas 1řidič /2řidiči/.
    Děkuji
                 Jiřička Jaroslav




                   

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 16. 4. 2013 10:57

      autorka

      Dobrý den, pane Jiřička,

      pokusím se odpovědět na všechny Vaše dotazy. Nejprve je třeba si uvědomit, kdy vzniká nárok na náhradu cestovních výdajů. Musí se jednat o cestu za účelem výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě a výkon práce je prováděn v jiném místě, než je místo výkonu práce sjednané ve smlouvě (případně místo pravidelného pracoviště). Uvedené podmínky jsou splněny, máte nárok na náhradu prokázaných cestovních výdajů.

      Zahraniční pracovní cesta začíná překročením státních hranic. Za dobu strávenou v zahraničí (ve Vašem případě v Polsku), vzniká nárok na zahraniční stravné za dva dny ve výši základní sazby. Sazba základní náhrady pro Polsko činí 35 EUR.

      1. den - více než 18 hodin (5,50 až 24 hodin) = základní sazba
      2. den - 24 hodin (0 až 24 hodin) = základní sazba
      3. den - bez nároku na zahraniční stravné (0 až 1 hodina) - předpokládám, že se již jednalo o tuzemskou pracovní cestu po překročení státních hranic.

      Neposkytnutí cestovních náhrad zaměstnavatelem je porušením zákoníku práce.

      Další část Vašeho dotazu se týká samotného výkonu práce. Zaměstnavatel postupuje podle § 210 zákoníku práce. Zde se píše, že doba strávená na pracovní cestě nebo na cestě mimo pravidelné pracoviště jinak než plněním pracovních úkolů, která spadá do pracovní doby, se považuje za překážku v práci na straně zaměstnavatele, při které se zaměstnanci mzda nebo plat nekrátí. Znamená to, že za výkon práce se považuje pouze samotný výkon práce (servisní oprava) a jiná doba strávená na pracovní cestě, která spadá do stanovené pracovní doby zaměstnance. Přesčas tedy může vzniknout pouze, pokud byl výkon práce (oprava) vykonáván mimo stanovenou pracovní dobu.

      Jiná situace by nastala, jestliže by Vám zaměstnavatel uvedl do pracovní smlouvy jako výkon práce nejen práci svářeče, ale i práci řidiče, kterou pravděpodobně často vykonáváte. V takovém případě by řízení firemního i soukromého vozidla na služební cestě skutečně bylo výkonem práce, která by byla při výkonu práce mimo rozvrh směn prací přesčasovou.


      Krásný den   Kučerová Dagmar  ::)



Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).