Aby se jednal .o BO, bylo by na zaměstnavateli, aby prokázal, že zaměstnanec věděl nebo podle okolností mohl předpokládat, že jde o částku vyplacenou neprávem.
Zde to nevidím.
Odškodňováni pracovního úrazu je vztah mezi zaměstnavatelem a poškozeným zaměstnancem, Kooperativa do tohoto vztahu nevstupuje. Je věcí zaměstnavatele, aby částku vyplacenou dle lékařského posudku řešil s Kooperativou, popř. s lékařem. Postavení zaměstnavatele zhoršuje fakt, že lékař následně posudek o bolestném změnil.
"Domníval jsem se, že to vyplácí pojišťovna přímo zaměstnanci." – ano, oba způsoby jsou možné. Cca v 95 % vyplací pojišťovna zaměstnanci a v cca 5 % vyplácí vyplácí zaměstnanci zaměstnavatel. V 90. letech, kdy tyto dvě možnosti vznikly, to bylo uváděno jako prozatimní řešení, než se nastaví systém. A máme to stále.
Obávám se, že se ve svém tvrzení, že se jedná o neoprávněný majetkový prostěch mýlíte.
Z vámi uvedeného dovozuji, že zaměstnanec výši náhrady bolestného přijal v dobré víře, tedy nevěděl, ani nebyl schopen zjistit, že výše vyplacené náhrady je nadhodnocena. Tedy o přeplatku nevěděl a z toho důvodu není povinen jen vrátit.
Je tedy možná vzájemná dohoda o vrácení přeplatku, pokud jej zaměstnanec uzná a bude souhlasit s jeho vrácením.
Uvádíte, že lékař chybně vyplnil posudek, což uznal následující jeho opravou. Tedy, podle mého názoru, lékař zaměstnavateli svým chybým posudkem způsobil škodu. Tedy náhrada, by podle mého názoru, měla být vymáhána po příslušném lékaři.
Zda se jedná o vaši chybu či nikoliv nelze z uvedeného určit. Pokud máte v interním předpise stanoveno, že vyplácí pojišťovna zaměstnanci, lze dovodit, že jste chybovala. Pokud nikoliv, domnívám se, že jste nechybovala, neboť jste zvolila jeden z možných postupů (i vy jste jednala v dobé víře, že dosudek je správný a výplatu náhrady jste provedla na základě jeho [předpokládám, že výpočet výše náhrady byl správný]).
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
31. 7. 2024 8:39
Hezký den, prosím Vás, máte někdo zkušenost? Zaměstnanec měl pracovní úraz a bolestné. Dostal vyplaceno od firmy už i bolestné předem dle lékaře, ale Kooperativa nám to vrátila, že místo 100 bodů má mít pouze 20 bodů. Lékař chybně vyplnil a následně opravil dle Kooperativy. Jenže, zaměstnanec již bolestné má od firmy vyplaceno (moje chyba, že jsem zaslala ještě před schválením Kooperativy, ponaučení pro příště). A zrovna to je tak velký rozdíl 34 tisíc. Ještě se mi to nestalo, že by neseděly body. A zrovna teď, když je to velká částka, tak se to stalo. Zaměstnanec o tom ví, ale tolik peněz na vrácení už nemá. Jak mám prosím postupovat, můžu se zaměstnancem sjednat splátky nebo nevíte dle jakého nařízení by měl vrátit. Předpokládám, že by vrátit měl. I přes to, že je to chyba lékaře a následně i moje, že jsem vyplatila dříve, aby nemusel zaměstnanec čekat na Kooperativu. Děkuji Hana