Vyresil se uz nejak problem, zda je rozdil mezi tim si poridit DS jako clovek a jako podnikajici fyzicka osoba (OSVC) ? Nebo se to bere tak, ze kdyz si zridim DS a jsem v te dobe zaroven OSVC, je to automaticky "podnikatelska" DS a tudiz se na to vztahuje ona povinnost elektronickeho podani ?
Novela daňového řádu zní:
Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu ve výši 2 000 Kč, pokud učinil podání podle § 72 odst. 1 jinak než elektronicky, ačkoli byl povinen jej učinit elektronicky.
A § 72 odst. 1:
Přihlášku k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem.
A zákon o DPH platný od 1. 1. 2016:
§ 101a
Povinná elektronická forma podání
(1) Plátce je povinen podat elektronicky na elektronickou adresu podatelny zveřejněnou
správcem daně
a) daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání,
b) hlášení, s výjimkou hlášení podle § 19,
c) přílohy k daňovému přiznání, dodatečnému daňovému přiznání nebo hlášení.
(2) Přihláška k registraci a oznámení o změně registračních údajů se podává pouze
elektronicky na elektronickou adresu podatelny zveřejněnou správcem daně; to neplatí pro
identifikované osoby.
... a odst. 3 se škrtne.
No a když někdo nemá datovou schránku? Tak podá ty papíry okolo DPH jak? Co znamená to slovo "elektronicky"?
Jinak ještě v r. 2015 bude možné se podání datovou schránkou (kdo ji má zřízenu dobrovolně, tj. hlavně OSVČ, SVJ, spolky) vyhnout tak, že dočasně schránku znepřístupní (deaktivuje), podá přiznání papírově a pak zase zpřístupní (aktivuje).Já se to tak chystám v březnu udělat, protože potřebuji originál přiznání s razítkem z podatelny na každé straně kvůli bankám. Vytištěné přiznání z datové schránky banky neuznávají - osobní zkušenost z letoška mého bratrance, musel si za 180 Kč nechat vystavit na FÚ duplikát přiznání, protože aktivní blbec podal přes datovku...
No a když někdo nemá datovou schránku? Tak podá ty papíry okolo DPH jak? Co znamená to slovo "elektronicky"?
Toto:
https://adisdpr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/epo2/uvod/vstup.faces
Použití datové schránky je jen jednou z možností odeslání elektronického podání.
Mmch, Vámi uvedený problém s bankovním úředníkem rychle vyřešíte dotazem na důvod takového požadavku u jeho nadřízeného, případně u vedení banky.
Pořídíte si první, druhé, nebo použijete postup "papírového podání elektronické písemnosti" (podáte elektronicky bez ověření, z aplikace si vytisknete papírovou průvodku podaného a tu do 3 dní doručíte úřadu jako důkaz pravosti elektronického podání).
No a kdybyste neměl ani tiskárnu či dokonce počítač, tak k elektronické komunikaci s úřady zmocníte svou účetní firmu.
V tomto vlákně jsou hlavně promíchány dvě různé věci - jednou je povinnost elektronické komunikace daná zákonem o DPH v§ 72 odst. 4 (a tedy se týkající jen podání v agendě této jedné daně), druhou je povinnost elektronické komunikace daná daňovým řádem a tedy týkající se daní všech (s tím, že u agendy DPH má přednost speciální úprava v ZDPH před úpravou obecnou v daňovém řádu).
Obecná úprava v daňovém řádu je popsána například tady:
http://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-280-2009-sb-danovy-rad/zneni-20150101/f4009533/
http://portal.pohoda.cz/dane-ucetnictvi-mzdy/ostatni-dane/elektronicka-komunikace-pro-vlastniky-datovych-sch/
a opravdu se týká všech, kdo mají datovou schránku (ať už povinně ze zákona či dobrovolně), ba dokonce i těch, jejichž zástupce v daňovém řízení má datovou schránku (což jsou všichni daňoví poradci a většina účetních firem).
Pozor na výkladovou past v § 74 odst. 4 daňového řádu - ten sice znamená, že neelektronicky učiněné podání bude úřadem přijato a akceprováno, ALE neznamená zároveň i odpuštění/prominutí automatické pokuty 2.000,- Kč za nedodržení elektronické formy podání.
Speciální úprava pro DPH pak umožňuje pouze do konce roku 2015 nečinit podání elektronicky v agendě DPH (pouze v této, nikoli v agendách daní ostatních) těm fyzickým osobám, které zároveň mají roční obrat do 6 mil. Kč, nemají zaměstnance, nemají datovou schránku, netýká se jich souhrnné hlášení (neb to musí být jen elektronicky) a nepodávají na FÚ elektronicky jiná podání.
Pavel Říha (Rop): kdyby aspoň bylo možné daňové přiznání vyplnit klasicky rukou na papírový formulář, to naskenovat a pak poslat přes datovou schránku naskenované v PDF... Tak bych ještě dokázal vzít tuto povinnost na milost. Ale proklikávat se touto šíleností naprogramovanou v 90. letech je pro sebevrahy...
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
21. 11. 2014 8:17
Ahoj,
nedavno jsem si zalozil zivnost, nemam ale datovou schranku. Pokud se nepletu tak neni povinna.
Po precteni http://www.podnikatel.cz/clanky/mate-datovou-schranku-dane-uz-jen-elektronicky-jinak-zaplatite-pokutu/, presneji casti "ustanovení o automatickém pokutování těch, kteří nedodrží požadavek na povinnou elektronickou formu s finančním úřadem, mají-li zřízenou datovou schránku." mi pripada, ze pokud ji tedy nemam neni treba komunikovat s FU elektronicky a tedy mi nehrozi pokuta?
Nebo si musim schranku zridit tak jako tak?
diky