Teoreticky obecně nemusíte, pokud Vás o účtenku zákazník nepožádá (nepředpokládám, že byste byla plátce DPH a zároveň se jednalo o částky nad 10.000,- Kč za kus).
Ovšem z praktického hlediska by Vás při "kontrolním nákupu" kontroloři lehce "utopili na lžíci vody" tvrzením, že jste jim účtenku nedala ač jí chtěli - dokažte jim opak :(
Takže je lepší obětovat pár korun za bloček paragonů/stvrzenek (nemusí být číslované) a při placení na něj vždycky cifru a datum čmárnout. Tyto paragony pochopitelně nemusíte použít zároveň jako doložení evidence příjmů pro daňové přiznání (tedy, pokud Vám to finanční úřad extra rozhodnutím nenařídí) - na to použijete datované volné listy papíru s průběžně vypsanými dílčími úhradami a jejich denním součtem ("svatý" je pochopitelně jen ten list, který případná kontrola ten den uvidí :) ).
Pane Nováčku, prosím o radu - opravdu je praxe taková, že příjmové doklady není potřeba číslovat a případná kontrola proti tomu nic nemá? (Fyzická osoba, neplátce DPH.) Pokud to tak opravdu je, bylo by to fajn ulehčení.
A obdobný dotaz - je v praxi vyžadováno číslování vydaných faktur? (Opět FO, neplátce)
Díky
Nečíslované tiskopisy příjmových dokladů si přece při sestavení daňové evidence očíslujete vlastní číselnou řadou - tedy jen ty, které v daňové evidenci máte :)
Při evidenci tržeb "na krámě" pak příjmovými doklady nemusí být paragony za každý jeden prodej, ale až denní suma tržby doložená co do výše dříve popsaným soupisem. Paragony jsou pak jen potvrzením pro zákazníka o jeho nákupu a zaplacení.
Vystavené faktury nějak očíslovat-rozlišit musíte, aby bylo jasné o kterou z pohledávek jde. Ovšem můžete použít více číselných řad (např. podle hlavních zákazníků, podle měsíců, podle konkrétní činnosti) a úplnost evidence pohledávek doložit jejich průběžně vytvářeným soupisem/soupisy.
Ostatně, pokud uplatňujete výdaje paušálem, pak vám zákon o dani z příjmu vůbec neukládá vystavovat+schraňovat příjmové pokladní doklady, natož vést pokladnu - jen a pouze "vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti" (evidencí pohledávek se rozumí evidence jejich vzniku i zániku/úhrady) = §7 odst. 8 ZDP.
Pokud vedete daňovou evidenci, pak § 7b, odst. 1 v písm. a) požaduje pouze "Daňovou evidencí se pro účely daní z příjmů rozumí evidence pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů. Tato evidence obsahuje údaje o a) příjmech a výdajích, v členění potřebném pro zjištění základu daně, b) majetku a dluzích." - tedy opět nic o příjmových pokladních dokladech, vystavených paragonech či evidenci pokladny a bankovního účtu. Pouze k prokázání daňové uznatelnosti výdajů je potřebujete doložit i doklady o jejich skutečném zaplacení (a věcném obsahu).
PS: nováček nejsem, živím se tím už 28 let ;D
Ještě zcela polopaticky - jak při uplatňování výdajů paušálem, tak při daňové evidenci zákon neukládá žádné "vedení pokladny" ani "účtování o bankovních výpisech".
Tedy nemáte ani žádné své příjmové či výdajové pokladní doklady - své příjmy dokládáte jejich soupisem (= evidence), své výdaje při daňové evidenci pak jejich soupisem (=evidence) s účtenkami/strvrzenkami od dodavatelů jako důkazem jejich daňové uznatelnosti po věcné stránce plus že skutečně došlo k úhradě coby podmínce daňové uznatelnosti výdaje.
U příjmů a výdajů přes bankovní účet pak bankovními výpisy dokládáte pouze datum a částku konkrétních příjmu a datum a částku konkrétních výdajů z jejich výše uvedených evidencí (do ostatních položek výpisu berňáku nic není - s výhradou že u příjmů na účet musíte být schopen doložit, že nejsou nepřiznanou částí Vašich zdanitelných příjmů) .
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
10. 12. 2014 15:17
Dobrý den, jsem kosmetička a zajímalo by mě, jestli je povinné vypisovat zákazníkům účtenky i když je nechtějí.
Děkuji za odpovědi, Kateřina :) .