Ahoj,
toto jsem řešil před měsícem a vyřešil jsem to, ale nyní je mi to stejně na nic, protože podle nových pravidel stejně musím moje podnikání ukončit, postupně:
- poskytuji elektronické služby, většinou koncovým zákazníkům do EU - vše OK, žádná potřeba se někde hlásit
- poté, co jsem poskytl elektronickou službu zákazníkovi s VAT ID (EU) - tak jsem se do 15 dnů zaregistroval jako identifikovaná osoba
To znamená, že po měsíci, kdy jsi poskytl službu někomu s VAT, prostě vyplníš daňové přiznání (DPH) a souhrnné hlášení a to je vše.
Ale DPH v ČR neodvádíš. Pokud nepřesáhneš limit obratu (1.000.000/rok - příští rok možná 750.000, pak se plátcem DPH v ČR nestáváš)
Ale ..., pokud neposkytuješ elektronické služby, nemusíš číst dál, pro tebe to platit nebude, pokud poskytuješ, tak od 1.1.2015
- se musíš registrovat v každé EU zemi, kde tu službu poskytneš
- nebo se registruješ jen u nás - je to tzv. MOSS ( http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/pro-media/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2014/nova-pravidla-zdanovani-u-dph-z-nekterych-sluzeb-moss-5511 ) v případě, že poskytneš službu neplátci.
Problémem jsou ale nereálné podmínky. U každého příjemce služby musíš zajistit 2 až 3 různé důkazy o tom, odkud ten příjemce/zákazník pochází. Což je v praxi nereálné, protože např. většinou přijímáš platby přes PayPal a takové informace nedostaneš.
Také musíš vystavovat doklady se sazbou daně platnou pro daný stát, což také může být nereálné, protože prvně dostaneš platbu a poté teprve zjistíš, odkud zákazník pochází, tedy nemůžeš pro něj před tím připravit jeho sazbu, když nevíš odkud je.
Informace o zákaznících musíš uchovávat 10 let (takže možná bude potřeba i nějaké povolení pro zacházení a archivaci uživatelských dat) a při jakékoliv chybě hrozí pokuta až 10.000.000.
Tohle je nyní velký problém v Evropě a uvědomují si to jen znalí věci - Mnoho malých firem, které přijímají malé částky zato od mnoho zákazníků:
- nemůže věnovat veškerý svůj čas na třídění informací o zákaznících
- a nemůže v žádném případě sehnat 3 důkazy o tom, odkud zákazník pochází.
Tedy tato novinka zdá se být likvidační pro mnoho subjektů :-(
http://euvataction.org/2014/12/20/update-how-not-to-let-eu-vat-ruin-your-christmas-or-your-business/
Inu, eurosoudruzi důkladně likvidují drobné podnikatele/firmy coby svého ideologického nepřítele.
Pro určení místa plnění je ostatně lahůdka i třeba případ, kdy se zakazník ze země A při přístupu k vaší službě připojil k internetu přes přístupový bod v zemi B (třeba v internetové kavárně, hotelu, k veřejné wi-fi, roamingem, ...) - pak je totiž zemí poskytnutí služby země B a nikoli A. Tohle se dá vyřešit jen očipováním a on-line sledováním veškerého obyvatelstva.
Očekávaný bordel je v tom až takový, že přinejmenším za první rok si státy veškeré DPH vybrané v režimu MOSS prostě ponechají bez jakéhokoli přerozdělování do států "místa plnění" a už ani nepředpokládají, že by k nějakému přeposílání vybraných peněz došlo v dalších letech.
V praxi se rychle dopracujeme k poskytování elektronických služeb zdarma a to pouze těm, kteří nám zaplatili za telefonickou podporu (která je z tohoto úchylného režimu výslovně vyloučena) ;D
Slabší jedinci si na web vystaví "odškrtávací" místopřísežné prohlášení zákazníka, že při čerpání služby přistupuje z internetového připojení v ČR.
> kteří nám zaplatili za telefonickou podporu (která je z tohoto úchylného režimu výslovně vyloučena)
A teď jde o to, jestli tam patří i emailová komunikace, viz:
http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/ms-mezinarodni-spoluprace-a-dph/MOSS_informace_pro_verejnost.pdf
Strana: 5
> Elektronicky poskytované služby zahrnují služby, které jsou poskytovány přes internet nebo
> elektronickou síť a z jejichž povahy vyplývá, že jejich poskytování je v podstatě automatizované a
> vyžaduje minimální lidský zásah, a nejsou uskutečnitelné bez informačních technologií. Výjimku činí
> samotná komunikace prostřednictvím elektronické adresy, která se pro tyto účely za elektronicky
> poskytovanou službu nepovažuje.
A strana 17
Elektronicky poskytované služby nezahrnují zejména:
...
i) služby odborníků, jako jsou právníci a finanční poradci, kteří radí svým klientům elektronickou
poštou;
...
Pokud se zákazník připojí ve Švýcarsku (důkaz 1) a my zjistíme záhadným způsobem, že je to Němec (důkaz 2), musíme mít ještě třetí důkaz, odkud vlastně je.
Pokud zákazník platí např. přes Paypal (nejčastější), tyto informace nemáme - takže zákazníkovi napíšeme: Pošlete nám vaši IP, vaše číslo platební karty a oskenovaný občanský průkaz. Promiňte, ale do takového systému se nemůže normální člověk přihlásit
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
21. 12. 2014 0:37
Zdravím,
poskytuji služby občanům EU - nepodnikatelům, nemusím se tedy stát plátcem DPH ani identifikovanou osobou.
Ale hodlám přijmou službu (adsence) z EU a tím se stanu identifikovanou osobou. Vyčetl jsem, že pokud se stanu identifikovanou osobou vznikne mi povinnost k DPH u přeshraničního plnění.
moje otázka tedy zní:
Budu mít povinnost k DPH, když budu jako identifikovaná osoba poskytovat služby nepodnikatelům z EU?
Děkuji mnohokrát :)