Kontrolní hlášení DPH a nutnost DS

  • (neregistrovaný)

    19. 1. 2016 12:17

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal ohledně kontrolního hlášení DPH, kde je nutné v kontaktních informacích vyplnit buď E-mail nebo ID datové schránky, zda při zvolení emailu, bude tento použit pouze pro účely doručování písemností vydaných správcem daně souvisejících _pouze_ s kontrolním hlášením nebo je možné, že tento email bude použit k doručování i jiných zpráv s kontrolním hlášením vůbec nesouvisejících?

    Zatím jsem se bránil zřízení datové schránky, protože dávám přednost papírovým dokumentům a to z důvodu jednoduché archivace - není nic jednodužšího než si při podání přiznání k DPH na papíře nechat na podatelně potvrdit kopii a mít tak kvalitní doklad o jeho podání.
    Tisk ověřených dokumentů z DS na CzechPointu za 30Kč za stránku nepovažuji za řešení problému archivace elektronických dokumentů z DS.

    S tímto souvisí i druhá část mého dotazu - předpokládám správně, že tento postup podání přiznání k DPH půjde provozovat i v roce 2016 s tím, že místo ručního vyplnění papírového formuláře budu muset použít "daňový portál" a vyplnit elektronický EPO2 formulář, odeslat ho bez datové schránky a bez elektronického podpisu, vytisknout jeho úplný opis, který mi na podatelně stejně jako dříve orazítkují?
    Obdobně i případ kontrolního hlášení?

    Jde mi o to, že pro splnění zákona je nutné archivovat vše kolem DPH po dobu 10 let, což v případě elektronických formulářů nebude předpokládám vůbec jednoduché.
    Pokud se nepletu, datová schránka neumožňuje dlouhodobou archivaci včetně automatického prodlužování platnosti časových razítek (a pokud ano, určitě ne zdarma).
    A vlastní řešení v podobě elektronického podpisu a časových razítek, které je nutné pravidelně obnovovat na každém dokumentu se mi zdá příliž komplikované.

    Uvedení emailu v kontrolním hlášení asi není ideální, vzhledem k zákonu, kde finanční správa považuje email za doručený hned při odeslání, proto mě zajímá, zda se toto bude týkat pouze zpráv souvisejících s KH nebo se email stane fakticky suplementem DS s okamžitou fikcí doručení?

    Jsem drobný živnostník, daňovou evidenci si vedu v tabulkovém kalkulátoru a vše kolem daní a odvodů jsem si doposud dělal ručně sám - bohužel z povahy živnosti musím být plátce DPH a tak teď nevím jak efektivně pokračovat s nástupem KH, které lze podat jen elektronicky, takže uvítám i případné nápady, jak toto jednoduše řešit (komplexní softwary na windows platformě za nemalé peníze umožňující archivaci elektronických dokumentů s dokupováním časových razítek pro obnovu platnosti archivovaných dokumentů neuvažuji).

    Děkuji za odpověď.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 20. 1. 2016 16:31

      bez přezdívky

      Dobrý den,

      použití emailu k doručení zprávy od finančního úřadu má zvláštní postavení pouze v souvislosti s kontrolním hlášením. Tzn., že nemáte-li datovou schránku a správce daně Vás vyzve k nějakému úkonu v rámci řízení týkajícího se kontrolního hlášení, je zpráva doručena okamžikem odeslání správcem daně. Tato speciální úprava NEPLATÍ PRO OSTATNÍ DANĚ. Samozřejmě je možné, že správce může použít Vaši mailovou adresu, má-li ji k dispozici, k zaslání neformální zprávy týkající se jakékoliv jiné daně, to však pro Vás nebude mít žádné důsledky, zpráva nebude "doručena" ve smyslu daňového řádu. Fikce okamžitého doručení se na jiné daně vztahovat nebude.

      Pokud jde o další část dotazu, ano, i v roce 2016 lze podat podání (i kontrolní hlášení) přes EPO a pak následně dodat správci daně "papírový" formulář.

      Ohledně archivace dokladů upřesňujeme, že Vámi zmiňovaná desetiletá lhůta se vztahuje na archivaci DAŇOVÝCH DOKLADŮ. Viz § 35 odst. 2 zákona o DPH. Nejde tedy o "vše kolem DPH", jak píšete.

      Vzhledem k současnému nastavení povinné elektronické komunikace doporučujeme, abyste přece jenom zvážil zřízení datové schránky. I když to na první pohled možná nevypadá, odesílání dokumentů tímto způsobem je opravdu jednoduché, pohodlné, časově velmi úsporné a bez zbytečného papírování. I v případě, že nebudete mít připlacený archiv, lze např. "doručenky" potvrzující odeslanou poštu ukládat jako pdf dokumenty na vlastní zařízení.

      S pozdravem a přáním pěkného dne

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).