Zaměstnavatel požaduje VATIN pro vyplacení platu

  • (neregistrovaný)

    7. 6. 2016 16:52

    Dobrý den, řeším následující problém. Mám invalidní důchod třetího stupně a v neděli 5.6.2016 jsem byl pozván a přijat do týmu, který rozjíždí českou verzi už úspěšné zahraniční stránky věnované financím. Stránka funguje už ve čtyřech zemích a jde do dalších osmi, včetně ČR. Každý člen týmu působí ve své zemi jako samostatná jednotka, která je zodpovědná za rozjezd a provoz stránek s tím, že za ni po čase převezme veškerou odpovědnost.
    Problém leží v tom, že jsme v týmu na úrovni rovnocenných partnerů a nejsme zaměstnáni na smlouvu. Během rozjezdu budu placen od úkolu, pomocí portálu WorkNavigation.com, který vyžaduje k vyplacení odměny zaslat fakturu s mým VAT/VATIN číslem. Pokud by platba neproběhla přes WorkNavigation, máme zaslat fakturu na sídlo naší společnosti ležící na Maltě.

    Předpokládám správně, že se budu muset přihlásit k volné živnosti a stát se dobrovolným plátcem DPH jelikož poskytuji službu do cizího státu?
    Prosím o odpověď, jak postupovat, abych měl všechny záležitosti ohledně placení daní, přihlášení k dani a ostatní v pořádku.

    Velmi děkuji. S pozdravem,
    VM

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 13. 6. 2016 13:45

      bez přezdívky

      Dobrý den,

      pokud půjde o soustavnou činnost za účelem dosažení zisku, potom předpokládáte správně – je třeba získat živnostenské oprávnění, půjde zřejmě o volnou živnost, kterou ohlásíte na kterémkoli živnostenském úřadě. Na živnostenském úřadě vyplníte Jednotný registrační formulář, kterým provedete všechny potřebné registrace a ohlášení, tzn. zahájení živnosti, registraci k dani z příjmů (pro finanční úřad), oznámení zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Tímto formulářem je také možné registrovat se k DPH.

      Využitím Jednotného registračního formuláře je tedy možné registrovat se ke všem úřadům pouze prostřednictvím živnostenského úřadu. Pokud byste nezvolil tuto cestu, je variantě možné provést jednotlivě registrace k dani z příjmů (do 15 dnů od zahájení živnosti) a případně i k DPH na finančním úřadě, dále oznámit zahájení živnosti zdravotní pojišťovně a rovněž správě sociálního zabezpečení (v obou případech je lhůta do 8 dnů od zahájení živnosti).

      V souvislosti s daní z příjmů je pak nutné každý rok podávat přiznání k dani z příjmů fyzických osob a zaplatit daň, a to do 1. 4. následujícího roku. Pro potřeby daně z příjmů je nutné všechny doklady, ze kterých při výpočtu daňové povinnosti vycházíte, uschovat po dobu nejméně 3 let. Daňové výdaje, které odečítáte od zdanitelných příjmů, abyste určil svůj základ daně je možno stanovit dvojím způsobem. Máte na výběr 2 možnosti uplatňování výdajů, a to skutečné, nebo paušální výdaje. Pokud se rozhodnete uplatňovat skutečné výdaje, je nutné uchovávat všechny doklady. Pokud se rozhodnete uplatňovat paušální výdaje (ve Vašem případě 60 % z příjmů), postačí, když budete uchovávat pouze Vámi vydané faktury, tedy stačí dokladovat pouze příjmy.

      Budete-li ovšem zároveň plátcem DPH, musíte uchovávat všechny doklady (o příjmech i výdajích), které se budou vztahovat k údajům uváděným pro účely DPH (údaje v daňovém přiznání, kontrolním hlášení, souhrnném hlášení). Daňové doklady vztahující se k DPH se uchovávají po dobu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo.
      Dále bude nutné každoročně vypořádat závazky za zdravotní pojišťovnou a správou sociálního zabezpečení. Do měsíce po podání přiznání k dani z příjmů fyzických osob se musí podat přehledy příjmů a výdajů OSVČ na Českou správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu. V návaznosti na přehledy se doplácí pojistné (nevzniká-li přeplatek ze záloh, které průběžně jako podnikatel platíte každý měsíc).

      Vzhledem k tomu, že máte nárok na výplatu invalidního důchodu, jste pro účely důchodového (sociálního) pojištění považován za „OSVČ vedlejší“. To prakticky znamená, že:

      -   pokud v daném roce rozdíl mezi příjmy a výdaji nepřesáhne určenou částku (za rok 2015 to bylo 63 865 Kč, limit se každoročně o něco málo zvyšuje), nejste povinně účasten důchodového pojištění, a tedy toto pojistné (pojistné na sociální zabezpečení jako celek) nemusíte vůbec platit (nepřihlásíte-li se k němu dobrovolně),

      -   pokud toto pojistné platit musíte, vztahují se na Vás nižší minimální platby (nižší tzv. minimální vyměřovací základ), například loni byl pro „OSVČ hlavní“ minimální roční vyměřovací základ ve výši 79 836 Kč, pro „OSVČ vedlejší“ to bylo jen 31 944 Kč, sazba pojistného na důchodové pojištění je 29,2 % z vyměřovacího základu,

      -   minimální zálohy na pojistné na důchodové pojištění jsou pro Vás nižší než pro OSVČ hlavní, jako OSVČ vedlejší platíte minimálně 798 Kč měsíčně (v roce 2016 a až do podání přehledu za tento rok).

      Váš souběh s invalidním důchodem má vliv i na režim zdravotního pojištění. Pokud jste držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, nevztahuje se na Vás povinnost platit zdravotní pojištění z minimálního vyměřovacího základu (který byl pro loňský rok ve výši 159 666 Kč), ale pouze ze skutečně dosažených příjmů. Skutečný vyměřovací základ je počítán jak pro účely sociálního, tak pro účely zdravotního pojištění jako 50 % rozdílu mezi příjmy a výdaji ze samostatné výdělečné činnosti. Rovněž pro Vás neplatí minimální zálohy na zdravotní pojištění (letos 1 823 Kč), ale zálohy určené dle skutečně dosažených příjmů. Sazba pojistného na zdravotní pojištění je 13,5 % z vyměřovacího základu.

      Co se týká daně z přidané hodnoty, vycházíme pouze z Vámi poskytnutých informací - pokud budete poskytovat službu podnikající osobě, která má sídlo v jiném členském státě EU (a předpokládáme, že místem plnění je sídlo odběratele), stáváte se dle ustanovení § 6i zákona o dani z přidané hodnoty identifikovanou osobou, a to ode dne poskytnutí služby. Identifikovaná osoba je takový „neúplný plátce“, rozdíl od plátce je zejména v tom, že identifikovaná osoba nemůže uplatňovat nárok na odpočet. Na druhou stranu její administrativní zátěž je mnohem menší než ta, které je vystaven plátce. Každopádně, i identifikovaná osoba má přiděleno VAT číslo.

      Můžete si tedy vybrat, zda se stanete (dobrovolným) plátcem DPH nebo (povinně) identifikovanou osobou – VAT/VATIN číslo, neboli DIČ, Vám bude přiděleno v obou případech.

      V obou případech Vám, pokud budete fakturovat pouze podnikajícím subjektům do jiných členských států, nevznikne daňová povinnost. V tomto případě se totiž uplatní tzv. reverse-charge, který zjednodušeně řečeno znamená, že Vy vystavíte fakturu bez DPH a odběratel si daň vypočte a odvede ve své zemi. Jako identifikovaná osoba tedy budete pouze podávat každý měsíc, ve kterém vystavíte fakturu odběrateli na Maltě, přiznání k DPH a souhrnné hlášení. Jako plátce DPH budete mít navíc možnost uplatnit si nárok na odpočet daně z nakoupených plnění, které budete pro výkon samostatné činnosti využívat. Jako plátce budete každý měsíc podávat přiznání k DPH, kontrolní hlášení a souhrnné hlášení.

      V souvislosti s DPH si ještě dovolujeme upozornit, že neznáme-li přesné vymezení poskytovaných služeb, nelze přesně určit „místo plnění“, a tedy ani povinnosti, které Vám v souvislosti s DPH mohou vznikat.

      Je zřejmé, že zahájení podnikání, a to ještě v kombinaci s účastí na systému DPH, má mnoho aspektů, proto doporučujeme poradu s daňovým poradcem, který bude seznámen se všemi detaily Vaší činnosti.

      S pozdravem a přáním hezkého dne

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).