Dobrý den pane Šikolo,
je pravděpodobné, že poskytujete "elektronicky poskytované služby" ve smyslu zákona o DPH. Potom je podstatné, zda služby poskytujete osobě povinné k dani (podnikateli) nebo osobě nepovinné k dani (občanu, nepodnikateli). Dále je pro určení MÍSTA PLNĚNÍ, což je klíčový pojem pro stanovení povinnosti plátce (tj.pro odpověď na otázku: kde bude daň vybrána?), podstatné sídlo/bydliště odběratele.
Skutečnost, že služby jsou poskytovány přes servery na území USA, nemá na uplatnění DPH vliv. Vycházíme z toho, že služby poskytuje podnikatelský subjekt, plátce, se sídlem v ČR.
Pokud fakturujete konečným spotřebitelům (nepodnikatelům), budete postupovat dle ustanovení § 10i zákona o dani z přidané hodnoty, kde je uvedeno, že místem plnění při poskytnutí elektronické služby osobě nepovinné k dani je místo příjemce služby. To znamená, že taková služba musí být zdaněna vždy v "místě příjemce služby", čímž je obvykle jeho bydliště – je tedy nutné na fakturu uvést sazbu daně platnou v tomto konkrétním státě (kde má příjemce místo pobytu) a dále vypočítat, přiznat a zaplatit daň v tomto státě. De facto by to znamenalo registraci ve státech všech odběratelů - osob nepovinných k dani. Protože je tento postup (registrovat se jako plátce ve všech zemích EU, kde máte odběratele - nepodnikatele) velmi administrativně náročný, existuje alternativní postup - tzv. Mini one stop shop (MOSS).
Český zákon o DPH ho nazývá "zvláštní režim jednoho správního místa v tuzemsku" (§ 110l ZDPH a násl.) Je možné se tedy zaregistrovat pouze v jednom státě EU (tzn. ve Vašem případě v ČR, konkrétně u finančního úřadu v Brně). Tomuto správci daně budete podávat daňové přiznání, ve kterém uvedete celkovou hodnotu poskytnutých služeb za každý stát zvlášť. Rovněž tak tomuto FÚ budete platit daň, která náleží jednotlivým zahraničním daňovým správám. Postupujete dle sazeb DPH a měn jednotlivých států. Finanční správa následně příjmy mezi jednotlivé státy přerozdělí. Ve státech, ve kterých již jste plátcem DPH – máte přiděleno tamní DIČ, budete podávat klasické přiznání k dani z přidané hodnoty, kam zahrnete i plnění poskytovaná pro tam sídlící osoby nepovinné k dani, kterým elektronické služby budete poskytovat.
Otázky, na které si tedy musíte odpovědět jsou:
- poskytuji skutečně to, co je vymezeno jako "elektronicky poskytované služby"?,
- kdo jsou mí odběratelé?,
- pokud jsou to osoby nepovinné k dani z jiných zemí EU - chci využít systém MOSS?
Další informace k systému MOSS lze nalézt např. zde http://www.financnisprava.cz/cs/mezinarodni-spoluprace/mezinarodni-spoluprace-a-dph/mini-one-stop-shop na stránkách české finanční správy.
V tomto dokumentu jsou obsažena vodítka k identifikaci jak poskytovatele služby, tak místa příjemce služby:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/explanatory_notes_2015_cs.pdf#expnote
Pokud ovšem budou Vašimi odběrateli osoby POVINNÉ K DANI, tedy podnikatelé se sídlem v zahraničí, místo plnění je určeno standardně dle § 9 ZDPH. Místem plnění je sídlo odběratele a Vy vystavujete fakturu bez DPH. Daň je povinna přiznat osoba, pro kterou je plnění uskutečněno. Zároveň je nutné na doklad uvést kromě základních povinných náležitostí daňového dokladu také informaci „daň odvede zákazník“, případně i odkaz na Článek 196 Směrnice 2006/112/ES, dle kterého platí v tomto případě reverse-charge, tj. přenos povinnosti odvést daň na odběratele plnění.
Systém MOSS se netýká kontraktů s konečnými spotřebiteli s bydlištěm mimo EU (ze třetích zemí).
S elektronicky poskytovanými službami je to poněkud složitější, pokud trvají Vaše pochybnosti ohledně některého z výše popsaných aspektů týkajících se Vám poskytovaných plnění, doporučujeme konzultaci s daňovým poradcem, který bude mít k dispozici přesné zadání (smlouvy, faktury, přesnou charakteristiku služeb, které poskytujete atd.).
S pozdravem a přáním hezkého dne
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
19. 6. 2016 10:28
Dobrý den,
prosím o radu ohledně vystavování faktur za online služby (rozesílka emailů, webhosting), které jsou českou s.r.o., plátcem DPH, fyzicky poskytovány z USA (servery, poskytující tyto služby, jsou v USA).
Pozn. - často nejsem schopen řádně identifikovat zákazníka, neboť k dispozici bývá jen jeho email.
Zajímá mně, jak řádně vyúčtovat DPH na faktuře?
Děkuji,
David Šikola