Faktura a její zúčtování

  • (neregistrovaný)

    21. 6. 2016 11:16

    Dobrý den, trochu se v tom plácám. Já, Jarda, a můj kamarád Petr jsme dělali rekonstrukci domu. Původně to mělo být bez faktury. Petr nakoupil materiál za 80tis (faktura na jeho jméno) a oba jsme udělali práci za 50tis. Odběratel Petrovi zaplatil i za práci 25 i za materiál 80. Mně odběratel zaplatil jen část 15tis. s tím, že zbytek 10tis doplatí, až mu vystavím fakturu na celých 130tis za celou rekonstrukci. Najednou prostě fakturu potřebuje. S tím nemám problém. Ale chce, aby byla placena hotově a jak to potom budu mít já s účetnictvím? Platit daň za 130tis, který jsem nikdy nedostal? Jak se to dělá v případě,, že někdo chce napsat fakturu na práci a materiál, kterou zaplatil někomu jinému? Fakt se v tom plácám a nechci si zadělat na malér.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 21. 6. 2016 13:06

      Lada (neregistrovaný)

      Nejprve vás chci varovat, že podobně lehkovážným způsobem jako vy podnikal kdysi jeden můj známý (též ve stavebnictví). Dopadlo to tak, že má exekuce přes 1,5 milionu a z dluhů se do smrti nevyhrabe.

      Teď k řešení vašeho problému. Předpokládám, že vy i Petr jste oba OSVČ a máte na prováděné práce živnostenský list. Pokud ne, tak jste ještě hloupější, než jsem si myslela.

      Zákazník požaduje, abyste mu veškerou práci za vás i Petra vyfakturoval vy jednou částkou. Uděláte to tak, že Petr bude váš subdodavatel. To oznamená, že Petr tu práci nedělá pro zákazníka, ale pro vás a vystaví vám za to fakturu (na oněch 105 tisíc), kterou mu vy (ne zákazník) máte zaplatit. Vy pak vystavíte zákazníkovi fakturu na celých 130 tisíc a zákazník by měl celou tuto částku zaplatit vám.

      Jelikož peníze už byly proplaceny tak, jak jste uvedl výše (tj. Petr dostal 105 tisíc a vy 15 tisíc), měl byste si to do evidence zanést tak, že zákazník vám fakturu částečně uhradil v hotovosti ve výši 120 tisíc a vy jste pak z nich 105 tisíc vzal a uhradil Petrovi jeho fakturu v plné výši, Tím pádem peníze budou správně: Petr bude mít 105 tisíc, vy 15 tisíc a na fakturu, kterou jste vystavil zákazníkovi, bude zbývat uhradit 10 tisíc. Vy pak nebudete muset danit příjem 130 tisíc Kč, protože proti němu budete mít výdaj 105 tisíc Kč, takže budete danit jen rozdíl (25 tisíc).

      V evidenci budete mít tyto doklady:
      - vydaná faktura zákazníkovi na 130 tisíc Kč
      - přijatá faktura od Petra na 105 tisíc Kč
      - příjmový pokladní doklad na platbu 120 tisíc Kč - částečná úhrada faktury zákazníkem
      - výdajový pokladní doklad na 105 tisíc Kč za úhradu faktury Petrovi
      - až zákazník doplatí 10 tisíc Kč, tak příjmový pokladní doklad na tuto částku

      Pozor - rozhodně na fakturu nepište "placeno hotově" apod., protože pak se automaticky předpokládá, že faktura byla při vystavení kompletně uhrazena. Pak byste ze zákazníka těch 10 tisíc už nedostal. Napište na fakturu, že způsob platby má být převodem - to není žádný závazný rozkaz, neznamená to, že ji nelze uhradit jiným způsobem. Zákazníkovi samozřejmě nic nebrání v tom, aby ji uhradil hotově, když bude chtít.

      Toto vše se dá provést jen za předpokladu, že jste vy i Petr oba OSVČ. Pokud jste OSVČ jen vy a Petr ne, tak máte problém, protože faktury za nákup materiálu jsou vystaveny na Petrovo jméno a on vám to nemůže přefakturovat, když není OSVČ. Musel byste dodavatele uhánět, aby ty faktury přepsali na vaše jméno, což oni samozřejmě mohou odmítnout.

    • 22. 6. 2016 1:51

      Xxx (neregistrovaný)

      Materiál můžou přeprodat až k odběrateli i bez živnosti, horší to bude s částkou za práci. Na nějakou sousedskou výpomoc by to ale napasovat šlo. Jestli tedy jde jen o jednu akci.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).