Re: ochrana podnikatele - ne spotřebitel
Vady zboží, pokud jde o právnické osoby, řeší Obchodní zákoník v §422 - 441. S uplatněním reklamace by Vám ale neměl vzniknout žádný problém, ve většině případů se stejně postupuje podle občanského zákoníku, tedy lhůta pro vyřízení reklamace je 1 měsíc (málokterý prodejce zkoumá, jestli jste nebo nejste spotřebitel), ale na to u Vás skutečně nevzniká právní nárok. Pokud by v tomto došlo ke komplikacím, je lepší se poradit s právníkem.
Re: ochrana podnikatele - ne spotřebitel
V tomto u nás není jednoznačný výklad zákona - je tam vakuum. Ale podle EU, cokoli si pořídíte do firmy, je v podstatě používáno k podnikání.
Re: ochrana podnikatele - ne spotřebitel
Madam, já vím, že EU znamená Evropská unie. Ptal jsem se na to, co vás vede k tomu závěru, jak se tam nahlíží na definici spotřebitele. Zkušenost, nějaký dokument, právní rozbor (jako ten, který jsem uvedl pro CZ)?
Já evropské spotřebitelské právo nastudované moc nemám. Můj názor je ten, že se tam spíš cílení na spotřebitele neodvíjí od podnikání/nepodnikání, ale to jsou jen věci, které jsem pochytal z diskusí s kolegy z DE, UK, AT...
Re: ochrana podnikatele - ne spotřebitel
Milá Didi,
Tento dokument jsem dočetl do konce ještě dřív, než jste se vy objevila na tomto fóru a ten odkaz jsem do tohoto threadu poprvé napastoval já, takže těžko předpokládat, že jsem ho nečetl.
V tom dokumentu se jedná o názor jednoho českého právníka na evropskou situaci. Já tomu nijak neoponuji, jen jsem se ptal, odkud máte svůj názor vy. Pokud z tohoto dokumentu, tak jste odpověděla na můj dotaz a tím to končí, protože to bychom se zacyklili zpětným odkazem na totéž.
Nemám v úmyslu se s vámi přít - spotřebitelské právo je mé hobby, takže když narazím na někoho, kdo hovoří o evropských podmínkách tak konstativním způsobem, jako vy, zcela přirozeně si chci vyměnit zkušenosti.
Re: ochrana podnikatele - ne spotřebitel
Tak to se tedy omlouvám.
Před časem jsem dostala za úkol zpracovat postupy pro vyřizování reklamací a tak jsem sháněla taky všechny dostupné informace. Byla jsem z toho opravdu u vidění, naše firma je navíc fyzická osoba, dodává právnickým osobám, fyzickým osobám a školám, tj. právnickým osobám, které najsou zřízeny za účelem podnikání. A teď babo raď, kdy se kterým zákonem máme řídit. Nakonec bylo nejjednodušší poskytnout všem stejné podmínky a termíny. Snad to bude fungovat k všeobecné spokojenosti.
Zdravím a přeji hezký víkend.
Re: ochrana podnikatele - ne spotřebitel
No jasně - to je další rozměr. Zák. o ochraně spotřebitele definuje spotřebitele jako "fyzickou nebo právnickou osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání". Podnikání pak definuje ObchZ jako "soustavnou činnost prováděnou ... za účelem dosažení zisku". Tzn. neziskovky by měly být vždy spotřebiteli a pro vás pak (jak píšete) je logické nastavit všem stejný režim. Snad se k tomu ještě někdo vyjádří.
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
13. 9. 2007 17:56
Do firemního auta jsem pro návštěvy zákazníků zakoupil navigaci, která po 6 měsících v záruční lhůtě selhala. Ze zákona nejsem Spotřebitel. Jaké mám právo na výměnu, nebo opravu zařízení? U ČOI mně bylo sděleno, že na opravu vadného výrobku pro podnikatele neplatí žádná pevně stanovená lhůta. Jestli bude oprava trvat rok, tak s tím prý nic nenadělám. Jak je to, prosím?