Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
>Dobrý den,
>
>v účetnictví se pohybuji poměrně krátce, ale přesto mi
>nejde tvrzení mnoha lidí na mnoha foréch, kde se píše
>o souvislém číslování účetních dokladů. Přečetl jsem
>si zákon o účetnictví, zákon o dani z přidané hodnoty,
>prováděcí výhlášku...snad vše, kde se jenom trochu
>píše o číslování a nikdej jsem nenašel ani jedinou
>zmínku, že by mělo jít o číselnou řadu s přirustkem jedna. A
>další věc, pokud si můžu zavést několik číselných řad,
>tak to známená, že si můžu zavést číselnou řadu pro
>každý doklad...Pokud vím, tak každý doklad má mít pouze
>unikátní identifikátor, toť vše.
>
>Nebo se mílím?
>
>Předem děkuji za Vaše názory.
>
>Jirka
Podvojné účetnictví:
číslovat si můžete v podstatě, jak potřebujete, ale musíte to mít upřesněno ve směrnici.
>
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
o očíslování dokladů vůbec píše jen zákon o dph - náležitosti daňových dokladů. ale jak má evidenční číslování vypadat zákon neurčuje.
ale můj názor je, že pokud někdo nemá číslované doklady, postupně, tak se v tom ani prase ani účetní nevyzná:-)
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Takže mi moje doměnky nikdo nevyvrátí? Žádný ze zarytců posloupného číslování mě neodsekne odkazem na nějaký paragraf?:)
Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že pořádek v číslování je nutnost. Potřebu si tuto informaci ověřit mě přivedla až příhoda, když jsem před dvěma měsíci vyplňoval daňový dokladl bez předtištěného čísla a poté zjistil, že jsem úplně mimo řadu...chvilku jsem si říkal co s tím, ale pak jsem začal číst zakony a nic o číslování jsem nenašel.
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Zákon o účetnictví hovořil dříve o tom, že účetnictví má být úplné a průkazné, dnes jsou tam slova pozměněna a hovoří o věrném a poctivém obrazu. Na podstatě věci to podle mě nic nemění. Jak jinak chcete prokázat, že jste skutečně všechno zachytili, než když máte úplné číselné řady? Jak chcete dělat inventarizace a kontroly, pokud byste ty doklady neměl jednoznačně seřazené (číslované)tak, aby bylo jasné, že nic nechybí? Jasně, můžete používat třeba nějakou svou číselnou řadu (jen lichá čísla), používat třeba čísla ve dvojkové nebo šestnáctkové soustavě, můžete místo číslování používat abecedu nebo cokoliv - ale musíte to mít popsáno ve směrnici. Ale než si vymýšlet vlastní složité metody, připadá mi nejjednodušší používat osvědčený systém číslování v desetinné soustavě :-)
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
No právě, číselnou řadu si v podsttě mohu přeci zavést na cokoli...tím pádem co doklad, to nová číselná řada. Jenom chci upozornit, že nějaké "nekalosti" v plánu rozhodně nemám, jen jsem začal hledat řešení, co s dokladem omylem vystaveným úplně mimo řadu, zda nebude pro FÚ podezřele vyhlížejíci...
O zápise v dvojkové soustavě jsem taky uvažoval, hlavně jak by se na to paní kontrolorka koukakal...1,10,11,100 :)
Tedy myslíte, že příliš mnoho řad by FÚ při kontrole považoval spíše za provokaci a více by se na vše zaměřil? Děkuji
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Inu, mohlo by to vypadat "podivně" a mohlo by to iniciovat hlubší zkoumání FÚ, proč je to takto vymyšleno. Číselná řada na každý doklad - to je logická blbost, proč byste to dělal :-) To si v tom sám jen uděláte zmatek. A ta dvojková soustava - ano, tam to už má logiku, ale musel byste mít účetní program, který podporuje zápisy ve dvojkové soustavě - jak jinak to chcete účtovat a kontrolovat, jestli máte zadáno vše, jestli jste na něco nezapomněl nebo jestli něco nemáte duplicitně? Doporučuji tedy nevyhýbat se klasickému řešení a normálně číslovat. Zvlášť přijaté faktury, zvlášť vystavené, zvlášť pokladna atd.
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Nevím co si představujete po pojmem "příliš mnoho řad", My máme např. 30 řad a nikdy jsem nepřemýšlela, jestli je to hodně nebo málo. Prostě je vytváříme dle potřeb firmy. Při kontrole předložím jejich seznam a způsob číslování a nikdy jsme neměli žádný problém.
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Pokud je to množství řad odůvodněné, tak proč ne, naopak to usnadní orientaci. U velkých firem máme těch dokladových řad taky hodně, protože je to potřeba. Ale představa tazatele "co doklad, to nová číselná řada" se mi přece jen zdá dost divoká :-(
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Opravdu neřeším, zda to je tak vhodné či ne, chtěl jsem se jen zeptat, co je možné a hlavně, jestli si zákon dobře vykládám. Jinak podpora dvojkové soustavy v programu není problém, jelikož jsem programátor a naše firma se vývojem software zajíma. Náš interní informační systém je momentálně těsně před dokončením a jen si ověřuji, zda jsem nevymyslel něco v přímem rozporu se zákonem. Řady samozřejmě číslujeme rozumně(ne pro každou fakturu:) ) a v desítkové soustavě.
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Ještě k tomu, jak píšete: "jen jsem začal hledat řešení, co s dokladem omylem vystaveným úplně mimo řadu"
1) Správný software by neměl umožnit vystavení dokladu úplně mimo řadu ;-) Zabudované kontroly by to měly hlásit a nedovolit.
2) Pokud se stane, že očísluju špatně - třeba když vypisuju fakturu někde mimo provozovnu ručně - tak ji pak stejně zadám do účetního systému - a tam dostane "správné" číslo v řadě. A k tomu můžu napsat vysvětlivku, že k původnímu špatnému očíslování došlo z důvodů XY.
Re: Číslování dokladů - Co nám říká záko
Přátelé, ve vašich reakcích čtu strach z toho, abychom na sebe náhodou nesouvislou řadou nepřitáhli hněv finančního úřadu, který se na nás pak "zaměří" a "něco najde". To je přeci hrozně smutné, nenechme se úředníky nutit do věcí, které žádný předpis neukládá.
Pořádek v dokladech můžeme udržovat samozřejmě i jinak, než pomocí souvislé číselné řady. Zvláště v době počítačů je to snadné - každému vystavenému dokladu přidělím unikátní kód a ten si zaznamenám do seznamu vystavených dokladů. Jak poznám, že něco chybí? Prostě tak, že to mám v seznamu dokladů a nemám to fyzicky. A doklady řadím jak potřebuji, třeba po dnech nebo po odběratelích. Nesouvislá číselná řada přeci nemůže být indikátorem nepořádku nebo chyb.
Nejčastěji se řeší případ, kdy vystavíme fakturu a pak si to rozmyslíme, třeba ještě před odesláním klientovi. Mezitím ale vystavíme jiný doklad a vznikne díra. V takovém případě je samozřejmě možné ji prostě z účetnictví smazat a doklad zahodit, do šanonu s vydanými doklady si klidně můžeme umístit na papíru informaci o tom, že toto číslo nebylo použito. Když se úředník zeptá, kde je onen doklad, řekneme mu pravdu. A jestli neví, že se to tak dělat může, tak ať si přečte zákon.
Tuhle diskuzi jsem našel proto, že jeden z našich dodavatelů mi zrovna poslal fakturu s opraveným číslem, přesně z důvodu, který uvádím výše. Několik lidí teď plýtvá svůj čas vyhledáváním starých faktur a nahrazování novými (a kdovíjakou další korespondencí s tím spojenou - určitě to rozeslal více klientům), a to vše jen proto, že se všichni bojíme toho, že by se to někomu na FÚ nemuselo líbit, i když na to nemá vůbec žádný právní nárok.
Lidé bděte!
Petr
Objednejte si zdarma náš týdenní newsletter. Aktuální články a důležité informace tak budete mít vždy po ruce ve svém mailu.
Aktualizujeme další formuláře pro daňové povinnosti
Pozor na sváteční nákupy, v tyto dny budou obchody zavřené
Kdo bude mít v roce 2026 nárok na předčasný důchod?
Ten umí to a ten zas tohle. Připomeňte si příběhy šikovných podnikatelů za rok 2025
10 nejvtipnějších vánočních reklam všech dob
Situace, kdy nemusí OSVČ platit zálohy na sociální pojištění
5. 3. 2008 18:49
Dobrý den,
v účetnictví se pohybuji poměrně krátce, ale přesto mi nejde tvrzení mnoha lidí na mnoha foréch, kde se píše o souvislém číslování účetních dokladů. Přečetl jsem si zákon o účetnictví, zákon o dani z přidané hodnoty, prováděcí výhlášku...snad vše, kde se jenom trochu píše o číslování a nikdej jsem nenašel ani jedinou zmínku, že by mělo jít o číselnou řadu s přirustkem jedna. A další věc, pokud si můžu zavést několik číselných řad, tak to známená, že si můžu zavést číselnou řadu pro každý doklad...Pokud vím, tak každý doklad má mít pouze unikátní identifikátor, toť vše.
Nebo se mílím?
Předem děkuji za Vaše názory.
Jirka