Hlavní navigace

Odstoupení od smlouvy- prosím Gravera

  • (neregistrovaný) 213.195.242.---

    21. 3. 2008 10:57

    Gravere, vím že jste odborník na slovo vzatý a proto se s dotazem obracím přímo na Vás. Už jsem se Vás jednou ptala jak je to s odstoupením od smlouvy při nákupu na internet, když se jedná o osobní odběr (zákazník si objedná přes internet, pak se dostaví do místa odběru, zboží si může prohlédnout a rozhodnout se, zda-li jej chce či nechce a pak teprve koupit).....psal jste, že nezáleží na způsobu odběru zboží, ale na formě objednání (což je tedy přes internet), takže odstoupit od smlouvy může do 14ti dnů.

    Nyní jsme si my pro změnu objednali přes internet něco u jiné firmy a narazili jsme na toto upozornění: "V případě, že jste zvolili nákup ve stálých provozovnách, nevztahují se na ně ustanovení pro smlouvy sjednávané na dálku (ustanovení o odstoupení). K uzavření smlouvy totiž dochází až při převzetí a seznámení s výrobkem na prodejně. "....znamená to, že pokud na tuto skutečnost budeme upozorňovat na stránkách tak totéž můžeme použít pro naše osobní odběry? Nebo si jen dotyčná firma nastavila pravidla, která jsou v rozporu s občanským zákoníkem?

    Předem děkuji.

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 21. 3. 2008 12:42

      graver (neregistrovaný) 193.85.226.---

      Re: Odstoupení od smlouvy- prosím Graver
      To je interpretace provozovatele, se kterou bych polemizoval. Provozovatel zde zjevně váže okamžik uzavření smlouvy na okamžik předání a zaplacení (viz např. zde: http://business.center.cz/business/diskuze/zprava.aspx?id=423926). Toto ale platí v případě běžného nákupu v kamenném obchodě, kdy se žádná smlouva nesepisuje a k jejímu uzavření dochází kogentně. Pokud ale řádně odešlete závaznou objednávku mailem nebo pomocí nějaké webové funkce (e-shop) a prodejce ji potvrdí, došlo dle mého osobního názoru (můžu se mýlit) k uzavření smlouvy už tímto a předání/zaplacení na prodejně je už pouze akt vzájemného plnění.
      Mou interpretaci podporuje i dikce §53/1 ("Pro uzavření smlouvy mohou být použity prostředky komunikace na dálku, které umožňují uzavřít smlouvu bez současné fyzické přítomnosti smluvních stran") a vůbec znění celého § - z těch formulací jasně vyplývá, že za uzavření smlouvy se považuje ukončená elektronická objednávka. Ostatně i ustanovení o odstoupení od smlouvy by nemělo smysl, pokud by okamžikem uzavření smlouvy nebyla už el. objednávka.
      Problém je v nezamýšleném vedlejším efektu zákona. Legislativním záměrem ustanovení o smlouvách na dálku bylo nepochybně řešit "čisté" e-shopy, ale de iure je to aplikovatelné i na kamenné obchody s elektronickým objednávkovým systémem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).