Jaké účetnictví zvolit?

  • (neregistrovaný)

    18. 3. 2011 14:52

    Dobrý den, mám následující dotaz.
    Fyzická osoba podnikající na ŽL vede podvojné účetnictví. Dále koupila jako FO na RČ budovu kterou pronajímala a teď chce prodat. Potřebovala bych vědět jakým způsobem sledovat náklady + příjmy - zda je  možné použít poddvojné účetnictví nebo se musí vést daňová evidence týkající se této budovy. Děkuji a přeji hezký zbytek dne

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 20. 3. 2011 1:05

      bez přezdívky

      Dobý den,

      pokud budova nebyla zahrnuta do obchodního majetku pro podnikání, budou se ohledně pronájmu evidovat příjmy a výdaje ve smyslu § 9 odst. 6 zákona o daních z příjmů (nejde o "daňovou evidenci" ve smyslu § 7b ZDPř):

      Poplatníci mající příjmy z pronájmu a uplatňující u těchto příjmů skutečné výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení vedou záznamy o příjmech a výdajích vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů v časovém sledu, evidenci hmotného majetku, který lze odpisovat, evidenci o tvorbě a použití rezervy na opravy hmotného majetku, pokud ji vytvářejí, evidenci o pohledávkách a závazcích ve zdaňovacím období, ve kterém dochází k ukončení pronájmu, a mzdové listy, pokud vyplácejí mzdy. Pokud se však poplatníci rozhodnou vést účetnictví, přestože k tomu nejsou podle účetních předpisů povinni, pak postupují podle těchto předpisů, budou-li takto postupovat po celé zdaňovací období, přitom se movitý i nemovitý majetek, o kterém je účtováno, nepovažuje za obchodní majetek ve smyslu daně z příjmů fyzických osob.

      Je rovněž možné neuplatňovat výdaje skutečné, ale výdaje paušální ve výši 30 % z příjmů. Potom stačí evidovat pouze příjmy.

      S přátelským pozdravem

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).