Hlavní navigace

Zemřelý z-ec a vrácení daně

• (neregistrovaný) 82.142.65.---

23. 10. 2008 10:01

Dobrý den, četla jsem odpověď nějakého odborníka, že v případě úmrtí zaměstnance v průběhu roku (má podepsané DP) nelze provést následně RZ - s tím souhlasím. Těmto (pozůstalým) jsem doporučovala obrátit se coby "zástupce" (většinou to byl druhý z manželů) na FÚ a podat DPFO. Mám i zato, že jim přeplatek na dani byl vyplacen. Ale v článku dnes čtu, že tuto variantu ZDP neumožňuje. Pokud se do zákona podívám, také to tam nevidím, jen možnost, resp. povinnost DPFO podat, pokud se jedná o živnost a jeho nástupce. Kde bych našla v ZDP možnost např. vdovy podat DPFO za zemřelého manžela (poplatníka, jen ZČ) ?
    děkuji !

• Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 23. 10. 2008 10:32

jana (neregistrovaný) 85.132.151.---

Re: Zemřelý z-ec a vrácení daně
      Nevím, jestli to najdete v ZDP ale nestačil by občanský zákoník, kde je část Dědění ? jen takový tip nestudovala jsem to podrobně

Dobrý den, četla jsem odpověď nějakého odborníka, že v
      >případě úmrtí zaměstnance v průběhu roku (má podepsané
      >DP) nelze provést následně RZ - s tím souhlasím. Těmto
      >(pozůstalým) jsem doporučovala obrátit se coby
      >"zástupce" (většinou to byl druhý z manželů) na FÚ a podat
      >DPFO. Mám i zato, že jim přeplatek na dani byl vyplacen.
      >Ale v článku dnes čtu, že tuto variantu ZDP
      >neumožňuje. Pokud se do zákona podívám, také to tam nevidím, jen
      >možnost, resp. povinnost DPFO podat, pokud se jedná o
      >živnost a jeho nástupce. Kde bych našla v ZDP možnost
      >např. vdovy podat DPFO za zemřelého manžela
      >(poplatníka, jen ZČ) ?
      >děkuji !

• 23. 10. 2008 10:43

beta (neregistrovaný) 82.142.65.---

já vám nevím, našla jsem si také i v ZP § 328 peněžité pohledávky za z-ce pro pozůstalé, ale pořád to neřeší způsob vypořádání přeplatku na dani (si myslím) Dědění jsem přelítla, ale aby bylo co zdědit, musel by být vyčíslen právě ten přeplatek na dani a to je to, okolo čeho se pořád motám, zda může osoba, která není pověřená, resp. zmocněná (ani nemůže, když manžel zemřel) - podat za zemřelého přiznání, když se jedná "jen" o ZČ. Třeba nastupuje jako zůstavitel ze zákona, ale pořád si myslím, že bych tu možnost DPFO měla najít v ZDP :( nechce se mi smířit s tím, že by přeplatek na dani měl zůstat státu ... ale děkuji za tip

• 23. 10. 2008 12:56

Petra (neregistrovaný) 80.188.205.---

Teď se mi do rukou dostala publikace Průvodce, pracovněprávní předpisy, kde je tento problém vysvětlený.
      Cituji: Zaměstnavatel ani FÚ roční vyúčtování daně za zdaň. období 2008 již není orpávněn provést, neboť o toto právo může požádat pouze zaměstnanec osobně (nelze ustanovit zástupce). Má se za to, že daňová povinnost byla vyměřena v takové výši, v jaké byly odvedeny zálohy na daň.Konec citace.

• 24. 10. 2008 6:40

Re:Petře_ Zemřelý z-ec a vrácení daně
      Petro a právě na tento článek reaguji :) Hluboce s ním nesouhlasím, proto jsem otevřela tuto diskuzi ...

• 23. 10. 2008 14:44

Anna (neregistrovaný) 81.144.242.---

>>Dobrý den, četla jsem odpověď nějakého odborníka, že
      >>v
      >>>případě úmrtí zaměstnance v průběhu roku (má
      >>>podepsané
      >>>DP) nelze provést následně RZ - s tím souhlasím.
      >>>Těmto
      >>>(pozůstalým) jsem doporučovala obrátit se coby
      >>>"zástupce" (většinou to byl druhý z manželů) na FÚ a
      >>>podat
      >>>DPFO. Mám i zato, že jim přeplatek na dani byl
      >>>vyplacen.
      >>>Ale v článku dnes čtu, že tuto variantu ZDP
      >>>neumožňuje. Pokud se do zákona podívám, také to tam
      >>>nevidím, jen
      >>>možnost, resp. povinnost DPFO podat, pokud se jedná o
      >>>živnost a jeho nástupce. Kde bych našla v ZDP možnost
      >>>např. vdovy podat DPFO za zemřelého manžela
      >>>(poplatníka, jen ZČ) ?

>si myslím, že bych tu možnost DPFO měla najít v ZDP :(
      >nechce se mi smířit s tím, že by přeplatek na dani měl
      >zůstat státu ... ale děkuji za tip
      ...
      Nejspíš to nikde nebude výslovně uvedeno, ale taky nikde nebude, že to nejde. Mám konkrétní zkušenost - před dvěma lety nám zemřel zaměstnanec, neměl jiné příjmy než mzdu. Vyplnila pro jeho manželku přiznání a poslala jsem ji s tím na FÚ. Přeplatek jí vrátili.

Tady je citace z příručky Kataríny Dobešové z MF:

" Zemře-li poplatník, nemůže právní nástupce žádat za zemřelého o roční zúčtování jeho bývalého zaměstnavatele. Pokud poplatník zemře před uplynutím lhůty pro podání daňového přiznání, podle § 40 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků je povinen za něj podat daňové přiznání jeho právní nástupce, a to do šesti měsíců po úmrtí poplatníka. Pokud zemřelý pobíral výhradně příjmy ze závislé činnosti, právní nástupce může též za zemřelého podat přiznání k dani u místně příslušného správce daně podle místa bydliště zemřelého (i když poplatník neměl povinnost podat přiznání k dani) a dosáhnout tak vrácení přeplatku na dani."

• 24. 10. 2008 6:52

Moc jste mi pomohla, Anno, děkuji :) Měla jsem v hlavě pořád 6 měsíců a lovila jsem stále v ZDP a tam jsem narážela jen na povinnost podat DPFO u živnostníka, zákon o správě daní a popl.mne nenapadl. Já jsem právě také v minulosti "své" dvě vdovy doporučila DPFO na FÚ a přeplatek jim vrátili, proto mě nadzvedl ten striktní článek v Průvodci,zajímalo by mne, kdo to je - neznám zkratku Ban. Otázkou jen zůstává, pokud by se FÚ striktně držel zákona, zda nemůže odmítnout DPFO podané vdovou - tím, že není zmocněná, jak stanoví ZDP (ani nemůže, když osoba, která by ji zmocnila již zemřela)... Ale ta odpověď mi nepřijde moc z praxe, v praxi naštěstí fungují i jiné výklady. Ani nesouhlasím se zněním článku, v tom smyslu, že se předpokládá, že daňová povinnost se má za splněnou. Naopak, pokud mi z-ec pak marodil 6 měsíců, daňová povinnost podle mého názoru není vyrovnaná, vznikl velký přeplatek a nechápu, proč by o něho vdova nemohla požádat ! Děkuji všem za reakce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).