Řízení služebního auta-referenční zkoušk

  • (neregistrovaný)

    19. 11. 2008 15:37

    Doblrý den, jak je to prosím u osob, které nemají v náplni práce řízení služebního auta a jsou pověřeny zaměstnavatelem k jízdě-řízení. Musejí tyto osoby skládat nějaké zkoušky, projít školením ? Slyšela jsem, že jen řidiči z povolání musejí mít (krom jiného) referenční zkoušky a možná že už ani ty ne? pořád se to mění. Víte někdo přesně jak to je a odkaz na nějaký zákon ? Kdo by měl pracovníky, kteří jezdí služebním autem proškolit a jak se to dokladuje? děkuju moc

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 19. 11. 2008 20:00

      Zdeněk (neregistrovaný)

      Re: řízení služebního auta-referenční zk
      Dobrý večer,
      ten, kdo nemá řízení firemních aut v popisu práce, tzv. řidič-referent, již delší dobu nepodléhá žádnému samostatnému právnímu předpisu (dříve to byla vyhláška 213), a proto se školí jako každý jiný zaměstnanec. Povinnost školit zaměstnance je dána zákoníkem práce (Z. 262/206 Sb.), kdy musí být každý zaměstnanec seznámen zejména s riziky jeho práce. U Ř-R je to nebezpečí na komunikacích, používání služebního vozidla del návodu výrobce, dodržování bezpečnostních přestávek, atd. Tuto celou oblast pak může ve firmě školit vlastně kdokoliv, tedy žádný specialista, žádná autoškola. Běžné je, že to dělá technik BOZP (třeba smluvní), nebo příslušný vedoucí zaměstnanec. Důležité pak je mít osnovu pro toto školení (ale i pra každé jiné), kde bude zřejmé, s čím byl seznamován + jeho podpis + datum školení + podpis školitele. Osnova i podpisy by měly být na jednom listě. Tuto osnovu požadují (její kopii) někdy i pojišťovny po havárii firemního vozu.
      P.S. Pokud zaměstnanec může používat ke služebním cestám své vozidlo, měl by také projít výše uvedeným školením a navíc by někde ve firmě mělo být napsáno, že může používat své vozidlo + jeho registrační značka.
      Snad to postačuje.

    • 19. 11. 2008 20:49

      anonymous (neregistrovaný)

      Re: řízení služebního auta-referenční zk
      plně s Vámi souhlasím, jenom dávám do diskuze připomínku, že existují právní názory, že pokud řízení vozidla není v pracovní náplni, nejedná se tedy o práci pro zaměstnavatele se všemi důsledky z toho vyplývajícími.

    • 20. 11. 2008 7:23

      jo (neregistrovaný)

      Re: řízení služebního auta-referenční zk
      dobré ráno, moc děkuji za obsáhlou informaci z praxe, ještě jsem¨našla snad dobré info na http://web.mvcr.cz/archiv2008/casopisy/112/2006/rijen/rajman.html
      přeji hezký den :)

    • 20. 11. 2008 15:52

      Zdeněk (neregistrovaný)

      Re: řízení služebního auta-referenční zk
      Dobrý den,
      možná máte pravdu, ale zde je můj názor:
      1. Zaměstnavatel by vždy měl dbát na to, aby byla přesně (a možná i podrobně) popsána pracovní náplň každého zaměstnance, včetně toho, zda bude užívat firemní nebo své vozidlo k plnění pracovních úkolů.
      2. Pokud takový popis nemá, stejně má každý zaměstnanec, tedy i každý vedoucí, povinnost řádně pečovat o majetek zaměstnavatele, proto by měl příslušný vedoucí zaměstnanec proškolit svého podřízeného, který bude řídit (byť i jen jednou) firemní vozidlo. Jen tímto postupem bude zabezpečena péče o majetek.
      3. Pokud ve firmě nebude platit bod 1. ani bod 2., měl by platit tento bod 3., protože zaměstnavatel musí své zaměstnance seznamovat s riziky jejich práce a to ne jen při nástupu , a peroidicky, ale i při změně práce, nebo i při jednorázové činnosti, kterou mu uložil (tedy i jednorázově půjčil vozidlo). No a pak takový zaměstnanec musí být proškolen i z rizik používání toho autíčka a činností na to navazujících (např. jak při pracovním úrazu při havárii atd.).
      4. Dle mne by se tedy tzv. občasný řidič měl školit vždy před prvním použitím firemního vozidla, ale i při dalším použitím, pokud se jedná o jiný typ auta (pak by ale postačoval pouze návod k obsluze).
      Pěkný den.

    • 15. 4. 2009 15:45

      nvm (neregistrovaný)

      Re: řízení služebního auta-referenční zk
      dobrý den,

      náš školitel motorových vozíků mi teď říkal, že bych měla řidiře referenty a řidiče vysokozdvihu posílat každé 2 roky na prohlídku pro potvrzení, že jsou nadále způsobilí, je to pravda?

      děkuju,

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).