Elektronická faktura

  • (neregistrovaný)

    12. 4. 2011 12:09

    Dobrý den,

    chci se, jako OSVČ, zeptat, zda při vystavování faktur v elektronické podobě a při jejich rozesílání, musí faktura obsahovat elektronický podpis.

    Dnes t.j. 12.4. jsem byl upozorněn jedním ze svých zákazníků, že na základě novely od 1.4. musí elektronické faktury elektronický podpis obsahovat.

    Při vyhledávání na www stránkách, obsahujících tuto problematiku, jsem se dozvěděl, že ne. Že příjemce faktury má dvě možnosti:

    1a. Fakturu vytiskne, opatří ji podpisemosoby, která fakturu zaúčtovala a v papírové podobě uloží do archívu
    1b. Fakturu ponechá v elektronické podobě (PDF, obrázek PNG, JPG),soubor však označí digitálním podpisem a uloží do elektronickéhoarchivačního systému.

    2a. Fakturu si vytiskne, opatří podpisem a uloží v papírové podobě
    2b. Fakturu opatřenou vaším digitálním podpisem rovnou uloží do svéhoelektronického archivačního systému.

    Předem děkuji za odpověď od člověka, na 100% znalého tuto problematiku, jak to tedy skutěně má s vystavováním elektronických faktur v současně době být. S přáním hezkého dne a s pozdravem
    Podzimek Jan

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 12. 4. 2011 16:05

      bez přezdívky

      Tato problematika byla v minulém týdnu právě s ohledem na přijatou novelu zákona o DPH předmětem jednání Koordinačního výboru Komory daňových poradců a Generálního finančního ředitelství. Generální finanční ředitelství překvapivě připustilo, že za určitých podmínek lze doklad doručený elektronickou poštou považovat za řádný daňový doklad i přesto, že není opatřen elektronickým podpisem. Po vytištění bude tento doklad považován za listinný daňový doklad a měl by být archivován jako běžné daňové doklady v papírové podobě.

    • 13. 4. 2011 9:07

      janpodzimek (neregistrovaný)

      Dobrý den pane Řího,

      děkuji Vám za odpověď. Přesto se Vás chci zeptat ještě na jednu věc. Ve své odpovědi píšete, cituji: "za určitých podmínek lze doklad doručený elektronickou poštou považovat za řádný daňový doklad i přesto, že není opatřen elektronickým podpisem."

      Netušíte náhodou, jaké ty podmínky jsou. Faktury, které zasílám mají veškeré náležitosti, které faktura má mít.

      A s jejich rozesíláním nemám u jiných svých zákazníků jediný problém. Takže si to celé vysvětluji u toho jednoho jako drobné nedorozumění. Protože pokud by něco nebylo s mými fakturami v pořádku, ozvali by se i ostatní zákazníci.

      Předem Vám děkuji za Vaši odpověď.

      S přáním hezkého dne a s pozdravem

      Podzimek Jan

    • 13. 4. 2011 10:05

      bez přezdívky

      Co a jak skutečně bude až se tento případ rozsoudí NSS. Do té doby není v tomto státě předpokládatelného. Celé mé řešení: pokud nám doklad v papírové podobě, tak je problém zda přišel poštou, mailem a nebo jsem ho dostal do ruky. V případě elektronického archivování dokladů je situace jiná a stále po technické stránce nejasností. Zákon elektronický archiv definuje, ale pořád budou v současném stavu pochybnosti o právní jistotě archivovaných dokladů.

    • 13. 4. 2011 11:05

      janpodzimek (neregistrovaný)

      Dobrý den pane Řího,

      přiznám se, že Vaší poslední odpovědi moc nerozumím.

      Z Vašich odpovědí vycházím tedy z toho, že pokud odešlu fakuru v pdf formátu e-mailem ve formě přílohy bez elektronického podpisu a druhá strana si ji vytiskne a založí, tak ho tedy může v papírové podobě archivovat jako ostatní doklady.

      Při elektronickém archivování dokladu má druhá strana možnost doklad označit svým elektronickým podpisem, jak uvádím v prvním e-mailu a uložit do elektronického archivačního systému?

      Předem děkuji za Vaši reakci i na tento příspěvek.

      Podzimek Jan

    • 13. 4. 2011 13:23

      bez přezdívky

      Problém je v tom, že elektronický podpis platí pouze rok. Proto pro prokázání správnosti podpisu musí být i elektronická značka, která nezávisle určuje okamžik vzniku dokumentu. Tato značka by měla být jak u odesilatele, tak i při založení do elektronického archivu. Navíc daňové doklady je třeba archivovat deset let a informace o elektronických podpisech jsou k ověření také deset let.

    • 13. 4. 2011 18:59

      janpodzimek (neregistrovaný)

      Dobrý den pane Řího,

      znovu Vám děkuji za Vaši reakci. Řešení vidím v podstatě dvě. Vše záleží na zákazníkovi, kterému tyto faktury, formou pdf přílohy v e-mailu odesílám. Z mého pohledu má dvě možnosti.

      1. Možnost.
      Pokud tedy bude chtít své všechny příchozí faktury uchovávat v elektronickém archivu. Tak já ty svoje musím opatřit elektronickým podpisem i elektronickou značkou.

      2. Možnost
      Ta která doposud i u tohoto zákazníka fungovala a myslím si, že z důvodu špatného vysvětlení si celé této problematiky, jsem jím byl informován mylně. Pokud by si tedy mou fakturu vytiskl a archivoval ji jako doklad, jak to doteď praktikoval, tak tím je také vše v pořádku, že?

      Předem Vám děkuji za odpověď.

      Podzimek Jan

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).