Pedagogická činnost v soc. službách

  • (neregistrovaný)

    8. 5. 2011 10:46

    Dobrý den paní Kučerová,
    nedávno jsem se účastnila Vašeho školení a proto se na Vás obracím se dvěma dotazy.
    Jedná se o zaměstnávání speciálního pedagoga v zařízení sociálních služeb - celoroční zařízení.
    Dle zákona č. 563/2004 zaměstnáváme speciální pedagoga, který vykonává přímou speciálně-pedagogcikou činnost. Jedná se nám o to, v jakém rozsahu tato přímá speciálně-pedagogická činnost může, nebo musí být.
    Našla jsem nařízení vlády č. 75/2005, kde v je v příloze stanoveno, že speciální pedagog vykonává týdenní přímou pedagogickou činnost v rozsahu 20 - 24 hod. Mohu se tímto závazně řídit?
    Není nař. vlády 75/2005 jen pro školská zařízení? Děkuji za Vaši odpověď.

    Druhý dotaz se týká odměňování učitele v MŠ. Učitelé jsou odměňování dle nař. vlády č. 564/2006 Sb. Konkteréní dotaz se týká učitele, který je zaměstnán v MŠ. Aktuálně dokončuje studium na pedagogické fakultě - obor pro 1. stupeň ZŠ. Ředitelka MŠ ho nyní  odměňuje dle přílohy č. 6 nařízení vlády č. 564/2006 - pro nedostudované pedagogické pracovníky. Poté, co dostuduje vysokou školu, měla by ho p. ředitelka odměňovat dle přílohy č. 5 - pro dostudované pedagogciké pracovníky, nebo stále podle nedostudovaných, když nemá vystudovaný obor přímo pro vzdělávání předškolního věku? Děkuji za Vaši odpověď a přeji hezký den. Nela Jirušová

    • Dotaz je starý, nové názory již nelze přidávat.
    • 10. 5. 2011 13:10

      autorka

      Dobrý den,

      zde je odpověď:

      Dotaz č. 1

      Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. se skutečně týká přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků škol zřizovaných ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí.

      Zda je upravena přímá pedagogická činnost v sociálních službách jiným nařízením momentálně ověřuji na MPSV. Budu Vás informovat.   

      Dotaz č. 2

      Řídíte se aktuálním zákonem o pedagogických pracovnících. Důležité je, zda má nebo nemá v současné době tento učitel kvalifikaci pro učitele mateřské školy (středoškolské studium). Pokud v nemá kvalifikaci pro učitele mateřské školy, nezíská ji ani absolvováním studia pro první stupeň základní školy. Jiná situace bude v případě schválení připravované novely zákona (sněmovní tisk 333/0, učitelem MŠ bude i učitel 1. stupně ZŠ). Potom by kvalifikaci splňoval.

      Pro zařazení do tabulky č. 5 bych hledala odpověď v § 5 NV č. 564/2006 Sb.  Zaměstnanci, který je pedagogickým pracovníkem, který získal odbornou kvalifikaci podle zvláštního právního předpisu (zákon o ped. pracovnících), a který dosáhl vysokoškolského vzdělání v akreditovaném bakalářském nebo magisterském studijním programu, přísluší platový tarif v příloze stanovený podle stupnice platových tarifů uvedené v příloze č. 5 k tomuto nařízení. Musí být splněny všechny 3 podmínky, tj. pedagogický pracovník, odborná kvalifikace a vysoká škola.   

      Podmínky:
      PP + střední škola (předškolní pedagogika) + 1. stupeň ZŠ = podmínky splněny
      PP + střední škola (jiný obor) + 1 stupeň ZŠ = nesplněna kvalifikace
      PP + střední škola (jiný obor) + 1 stupeň ZŠ = v případě schválení novely zákona splněno

      Dagmar Kučerová  ;)

    • 17. 5. 2011 10:48

      autorka

      Dobrý den,

      zde je odpověď Petra Suleka z tiskového oddělení MPSV:

      Rozsah přímé výchovné činnosti v sociálních službách legislativně určen není.  Poskytování sociálních služeb je založeno na smluvním principu a individuálním plánování. Poskytovatel je povinen mít zpracována pravidla pro vnitřní chod služby - k tomu doporučuji seznámit se s vyhláškou č. 505/2006 Sb., přílohou 2 , která uvádí Standardy kvality sociálních služeb. Podle nich je pak poskytování také hodnoceno. Poskytovatel sociální služby je povinen zajistit uspokojování potřeb uživatele; je-li potřeba činnosti speciálního pedagoga, tedy např. ve službě domov pro osoby se zdravotním postižením s cílovou skupinou vymezenou věkem 3-26 let, pak s velkou pravděpodobností bude jedním ze zaměstnanců poskytovatele také speciální pedagog. V jiném případě, třeba v pečovatelské službě, by speciální pedagog neměl opodstatnění.

      Dagmar Kučerová

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).